Press "Enter" to skip to content

Blijvende zwangerschapsdementie na de bevalling?

Zwangerschapsdementie na de bevalling? Dat je tijdens de zwangerschap last hebt van verweekte hersenen en te pas en onpas van alles vergeet, dat komt vaker voor. Maar blijvende geheugenproblemen? Tja, het bestaat echt en kan nog best even duren voor je eindelijk van je vergeetachtigheid af bent… 

Zwangerschapsdementie na de bevalling

In deze blog vind je informatie over wat zwangerschapsdementie precies inhoudt en wat de oorzaken zijn, waar je op kan letten wanneer je (omgeving) veel hinder ervaart en waarom het tot wel 32 weken na de bevalling kan blijven aanhouden.

Wat is zwangerschapsdementie?

Tijdens je zwangerschap kan je last krijgen van zwangerschapsdementie. Let op: kan. Het hoeft dus niet zo (problematisch) te zijn. In de praktijk vergeet je van alles, wordt warrig en het kan makkelijk gebeuren dat je de afstandsbediening per ongeluk in de koelkast legt. Of moppert op de waterkoker die niet zou werken (omdat je vergat de stekker in het stopcontact te steken). Je ooit zo goede geheugen laat je regelmatig in de steek en lijkt te zijn veranderd in een allesverslindende bermuda driehoek voor gedachten.

Wat gebeurt er in je hersenen?

Uit redelijk recente onderzoeken bleek dat de hersenen van zwangere moeders blijvend veranderen. Het idee is dat bepaalde delen van je brein zich specialiseren en voorbereiden op de nieuwe levensfase die je ingaat. Aan de ene kant krimpt de hippocampus (waardoor geheugenfunctie tijdelijk afneemt) en aan de andere kant neemt de ‘grijze stof’ in de hersenschors blijvend af. Mogelijk om moeders zich beter te kunnen laten inleven in anderen (wat tijdens het ouderschap natuurlijk geen overbodige luxe is).

Welke oorzaken zijn er voor zwangerschapsdementie?

Choline

Zo’n twintig jaar geleden werd de stof choline voor het eerst ontdekt. Uit onderzoek bleek hoe belangrijk het is voor je, zeker in zwangere staat. Het heeft een positief effect op je geheugen en de hersenontwikkeling van je kindje. Bovendien kan voldoende inname een risico op complicaties verminderen. Belangrijke bronnen van choline:

  • Runder- of kippenlever
  • Ei
  • Kabeljauw (vers)
  • Zalm
  • Soja-olie
  • Broccoli
  • Bloemkool

Hormonen

Daar komt onze grote vriend progesteron weer om de hoek kijken. Aan de ene kant natuurlijk onmisbaar voor een goed verloop van de zwangerschap, aan de andere kant funest voor je geheugen.

Stress

Zowel zwangere vrouwen als newborn moms kunnen stijf staan van de stress. Zeker als je jezelf onzeker voelt en bang bent om iets verkeerd te doen. Welke kleur krijgt je babykamer, komt het allemaal wel op tijd af, is die naam die jullie drie maanden terug geweldig vonden nog steeds wel zo leuk, zal de baby jou wel leuk vinden, vind jij de baby straks wel leuk? Noem het maar op en je kan erover piekeren. Je bent met zoveel andere dingen bezig dat je dat boodschappenlijstje niet goed kan opslaan in je gedachten. En dus ben je niet de eerste die thuiskomt met drie pakjes boter en spaghetti in plaats van broodbeleg.

Tekort aan goede nachtrust

Ook na de geboorte kan dit natuurlijk blijven opspelen. Zodra je nachten onderbroken worden doordat je vaak moet plassen of je baby huilt, kom je veel minder tot rust dan onder normale omstandigheden. Je energiepeil daalt dus heel snel en op die manier kan je nieuwe informatie minder goed opnemen.

Verandering van de hersenen

Zoals je hierboven kunt lezen is de wetenschappelijke verklaring voor zwangerschapsdementie dat de samenstelling en werking van je hersenen verandert tijdens de zwangerschap.

Volledige focus op je baby

Zeker tijdens de zwangerschap en de eerste maanden na de geboorte draait je leven volledig om jullie kleine baby. Gaat alles goed, moet er alweer gevoed worden, is dat rode plekje geen voorteken van iets geks, hebben baby’s al zweetvoetjes, faal je als moeder wanneer je het gehuil na twee weken nog niet snapt? Op dat moment ben je echt niet meer bezig met ‘aardse zaken’ als wat je net ook alweer wilde vertellen.

Wat kan je doen tegen zwangerschapsdementie?

Gebruik vaste plekken

Geen garantie dat je het daadwerkelijk daar neerlegt, maar als je probeert alles consequent op één bepaalde plek te bewaren, is de kans groter dat je het vindt. Mits je dus onthoudt waar je het neerlegt.

Maak lijstjes

Het is bijvoorbeeld handig om een lijstje te hebben met:

  • belangrijke telefoonnummers
  • de precieze inhoud van je vluchtkoffer
  • wat er sowieso mee moet in de luiertas
  • je weekschema (of als de baby er is: een schema waarop je per dag kan afstrepen of je alle vitamines hebt gedaan en welke borst je als laatst hebt gegeven)

Schrijf alles op

Ik leefde tijdens de zwangerschap met post-its. Ik plakte ze overal op. En het hielp enigszins. Gebruik trouwens geen steekwoorden, voor je compleet vergeet wat je ook alweer met ‘roze hond’ bedoelde.

Slik vitamines

Om te voorkomen dat een gebrek aan de juiste vitamines en mineralen je geheugen de das om doet, is het slim om extra te slikken. Bijvoorbeeld een speciaal preparaat voor zwangere vrouwen of voor na de bevalling.

Zwangerschapsdementie na de bevalling: de meest gestelde vragen.

Hoe lang blijf je vergeetachtig?

Het verschilt per persoon. De één is er bijna direct vanaf, een ander zal anderhalf jaar na de geboorte nog steeds het gevoel hebben niet zichzelf te zijn. Bovenstaande remedies kunnen je echt helpen. Beter slapen, vitamines slikken en jezelf ondersteunen met lijstjes geven meer zelfvertrouwen en helpen je bovendien ook om langzaam je geheugen op te bouwen. Probeer ook bewust je geheugen te trainen. Dat kan schelen. 

Hoe ga je om met zwangerschapsdementie (na de bevalling) op je werk? 

Allereerst is het belangrijk je direct leidinggevende en naaste collega’s op de hoogte te houden dat je geheugen niet helemaal werkt zoals zou moeten. Je doet het uiteindelijk niet expres; het is een lichamelijke kwaal. Zolang zij zien dat je echt je best doet en dat het geen onwil is, zullen ze over het algemeen veel begripvoller reageren. Probeer jezelf te ondersteunen met vaste plekken, briefjes en een goed georganiseerde agenda. 

Wat kan je doen om geen steken te laten vallen in de verzorging van je kindje? 

Je kunt er weliswaar niets aan doen dat je nog steeds dingen vergeet, maar het is wel lastig wanneer het de verzorging van je kindje in de weg staat. Bijvoorbeeld omdat je vergeet vitamines te geven of geen erg hebt om schone luiers in de luiertas te stoppen. Maak daarom handige checklists en help jezelf een handje. Wij deden dat hier ook toen onze jongste dochter geboren was. De schema’s van haar en haar elf maanden oudere zus liepen namelijk nogal door elkaar en dat werkte heel verwarrend. Daarom besloten we een lijst op de koelkast te hangen. Daarop stond precies wat we die dag hadden gedaan. We kruisten net zolang af tot het in ons systeem zat. Ideaal! 

Zwangerschapsdementie na de bevalling kan dus een echt probleem zijn. Je hersenen veranderen blijvend en het kan zomaar gebeuren dat je tot 32 weken na de geboorte van jullie kindje vergeetachtig blijft. Met bovenstaande tips help je jezelf in elk geval om bepaalde dingen te kunnen onthouden. En dat je nu weet dat het van tijdelijke aard is, scheelt hopelijk ook. Bleef jij ook zoveel vergeten na de bevalling? We zijn benieuwd naar jullie verhalen (en misschien blunders) door de zwangerschapsdementie!

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids