Press "Enter" to skip to content

Zo overleef je de gebroken nachten met een baby

‘Het hoort erbij’- de grootste dooddoener die er bestaat als je iets zegt over de gebroken nachten met je (pasgeboren) baby. En ja. Gedeeltelijk hoort het er inderdaad bij dat je kindje ’s nachts wakker wordt voor de voeding. Dat maakt het echter niet per se makkelijk of leuk. Sterker nog, slaaptekort is een behoorlijke aanslag op je lijf die je niet moet onderschatten. Maar hoe overleef je die periode met een baby, die nu eenmaal gepaard gaat met te weinig rust?

Hoe overleef je slaaptekort met een pasgeboren baby?

Disclaimer: wanneer je partner weinig bijdraagt of je alleenstaand bent, zijn onderstaande tips niet allemaal toe te passen. Hopelijk zijn er dan anderen in je omgeving die kunnen bijspringen, zoals vrienden of naaste familieleden. Al is het maar een nachtje.

Rust zelf genoeg

Ja. Lekker makkelijk gezegd en nogal een open deur, maar toch wordt het vaak vergeten of genegeerd. De meeste vrouwen vragen na de geboorte dezelfde dingen van zichzelf als daarvoor: een draaiend gezin, spic en span huishouden, je sociale contacten onderhouden en misschien ook nog proberen te sporten. Is dat mogelijk? Een paar weken misschien, maar uiteindelijk loop je jezelf vaak voorbij.

Geef jezelf de tijd om te wennen aan het leven met een kleintje (erbij). Ze noemen dit ook wel het vierde trimester; opstarten in je eigen tempo, veel slapen, genieten van je baby en langzaam terugkeren naar ‘het normale leven’ in plaats van direct. Daarnaast geldt ook dat als jij voldoende rust neemt, je ook meer energie hebt om je kindje te leren kennen en beter op zijn of haar behoefte kan inspelen.

Durf om hulp te vragen

Naast te snel weer van start willen en het allemaal zo goed mogelijk willen doen, vragen we eigenlijk maar weinig om hulp. Je bent een ander liever niet tot last en vindt misschien wel van jezelf dat je alles zelf zou moeten kunnen oplossen. Maar je mag best erkennen dat de periode met een pasgeboren baby best weleens zwaar is, zeker als de kraamhulp vertrokken is en je man weer werkt.

Ga er maar aan staan. Je moet je baby leren lezen, en dat is zelfs bij een derde of vierde toch een nieuw proces; elk kind is immers anders. Daarnaast word je geleefd: van het zoeken naar een voedingsschema, waar zowel jij als je kindje baat bij hebben, tot misschien nog kolven tussendoor, tot kijken waar je zelf wat ontspanning kunt vinden.

Tot slot is er nog een hele leuke vorm van hulp: je andere kinderen. Vraag bijvoorbeeld of ze willen helpen met het badje of verschonen van een luier. Of misschien zijn ze al wat ouder en kunnen ze de baby vasthouden terwijl jij snel wat opruimt of iets te eten neemt.

Besteed uit wat je uit kan besteden

Toegegeven, aan sommige zaken zijn kosten verbonden die je misschien niet wil of kan uitgeven. Zoek dan naar kosteloze vormen van hulp.

  • Regel een schoonmaakhulp voor de eerste paar maanden die de vervelendste klussen uit handen neemt: schoonmaken van badkamer en wc, stofzuigen en misschien de bedden afhalen en opmaken.
  • Vraag aan verschillende vrienden/familieleden of ze jullie andere kinderen af en toe even kunnen meenemen voor een paar uur.
  • Breng je baby even naar oma en ga zelf een rondje wandelen of slapen. Of ga lekker uit eten met je man, doe je tegoed aan biefstuk of sushi en een glas wijn, en krijg op die manier weer nieuwe energie.

Slaap wanneer de baby slaapt

Vroeger las je op geboortekaartjes altijd ‘moeder en kind rusten van…’ En dat was niet voor niets. Door zelf ook te rusten wanneer je baby rust, kan je in elk geval een deel van je slaaptekort compenseren. Jammer dan dat je wasgoed huizenhoog ligt. Jij bent ook belangrijk! Zorg voor jezelf, zodat je ook beter voor je kleintje kunt zorgen.

Daarbij helpt het als je op tijd naar bed gaat. In het begin zal het misschien raar voelen om rond 20.00 uur al te gaan liggen, maar in de praktijk zal je jezelf dankbaar zijn. Door al vroeg te slapen, ben je per saldo een stuk fitter dan wanneer je jezelf forceert wakker te blijven. Misschien voelt het vervelend om op die manier je man of vrouw te missen, maar dat komt echt wel goed. Vaak gaat het om de eerste maanden waarin je gemiddeld elke drie uur moet voeden; na een tijdje vermindert dat en kan je wellicht wat langer blijven zitten.

Eet gezond

Los van rust nemen, is gezonde voeding erg belangrijk. Denk maar aan de dip die je soms voelt als je flink hebt zitten snaaien tegenover de energieboost na een stuk fruit. Met een baby is het leven vaak druk en voelt het soms of je nauwelijks tijd hebt om een fatsoenlijke maaltijd te eten. Toch is dat minstens zo belangrijk voor je energielevel én om goed te kunnen omgaan met de gebroken nachten. Kies dus niet voor de snelle snack tussendoor, maar voor een gezonde optie: fruit, een handje walnoten of een groentesapje, heeft meteen positieve effecten op je borstvoeding. En ontbijt eens met je kindje in de draagzak. Die is dan vaak veel rustiger en jij hebt de ruimte om gewoon te eten.

Kijk hoe je effectiever kunt leven

Hiermee bespaar je overdag de energie die je in de nacht kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

  • Maak een huishoudschema waarbij je elke dag een klusje doet. Op die manier werk je het hele huishouden af, zonder dat het in verhouding veel energie kost. Denk aan de wc en gang op maandag, keuken op dinsdag, woensdag de huiskamer en ga zo maar door. Zaken die meer energie kosten, kan je overlaten aan je man of uitbesteden aan een betaalde hulp.
  • Koop een draagdoek of draagzak waardoor je je kindje kunt dragen en troosten als dat nodig is, maar ook met een slapende baby tegen je aan kunt werken/wandelen/het huishouden doet/ontspant. Het geeft je weer vrije handen en is natuurlijk hartstikke goed voor jullie band.
  • Ga regelmatig naar buiten met je kleintje. Je kan bijvoorbeeld een wandeling maken met een goede vriendin en bijkletsen, terwijl je kindje in de wagen of draagdoek slaapt. Of je loopt een rondje met de andere kinderen: kunnen zij meteen spelen in de speeltuin en hun energie eruit gooien. En tot slot is het natuurlijk goed voor je lijf.
  • Kies ervoor om je voeding te kolven en gebruik die tijd om een boek te lezen op je e-reader, te appen met vriendinnen of om op een andere manier te ontspannen. Dat laatste is namelijk iets wat er vaak bij inschiet als je een baby hebt, maar minstens zo belangrijk om energie op te doen.

Verdeel de nachten

Onderstaande is uiteraard alleen mogelijk als je vooraf borstvoeding kolft of flesvoeding geeft.

Per slot van rekening heb je (hopelijk) niet in je eentje een kind gekregen. Probeer te zoeken naar een schema dat jullie allebei schikt. Zo kan je ervoor kiezen om je man de avondvoedingen te laten geven en zelf ’s nachts te voeden. Door op tijd naar bed te gaan, slaap je dan hopelijk alsnog 5-6 uur voor de eerste voeding gegeven moet worden. De ander kan dat na de laatste voeding doen. Dit is altijd beter dan beiden wakker worden (of in elk geval een onderbroken nachtrust te hebben). Alternatief is omwisselen. Dus de ene nacht doe jij de nachtvoedingen, de volgende nacht je man.

Slaap tijdelijk apart

Sluit naadloos aan op het vorige punt. Om te zorgen dat je allebei aan voldoende nachtrust komt, kan je kiezen om tijdelijk apart te slapen. Denk aan een extra bed op de babykamer of, als je kindje op jullie kamer slaapt, elders in huis. Daarnaast heb je, als de ander nogal snurkt, ook geen last van wakker liggen als je wél had kunnen slapen.

Schrap schermtijd

Misschien niet de leukste optie, omdat je telefoon gevoelsmatig ontspanning biedt. Toch kan het een zee van vrije tijd opleveren als je hem eens een paar dagen links laat liggen. Bovendien kan het ook nieuwe energie geven, omdat je die niet verliest aan nutteloze online discussies, zielige verhalen of de verhalen van anderen.

En onthoud: het wordt vanzelf beter

Dat klinkt vaak als een utopie wanneer je er middenin zit en je energievoorraad steeds verder opraakt, maar het is echt waar. Je krijgt op een gegeven moment de slag te pakken en ontwikkelt een ritme met je kindje. Je leert hem of haar lezen en begrijpt wanneer je baby honger heeft of vermoeid is, je ontdekt op welk tijdstip je op pad kunt en hoe je dit alles kan combineren met je huishouden en andere zaken in je leven. En na verloop van tijd gaat je kindje doorslapen en jij dus ook weer.

Geef jezelf de tijd. Durf echt om hulp te vragen en laat los wat nu niet lukt. Vergelijk jezelf verder niet met anderen! Want die moeder die aan de buitenkant een geoliede machine lijkt, kan van binnen misschien wel heel ongelukkig en oververmoeid zijn. Of misschien heeft ze van nature meer energie dan jij, was haar bevalling een minder grote aanslag op je lijf of heeft ze in haar omgeving simpelweg meer hulp. En vergeet ook niet: liever een plakkerige vloer en een gelukkige moeder dan het gevoel aan alle kanten te kort te schieten.

Wanneer is slaaptekort problematisch?

Als je baby voor een periode van minstens drie weken, drie dagen per week en drie uur per dag huilt dan spreken we van een huilbaby. Dit is niet alleen een extreem vermoeiende periode voor je kindje, maar als ouders kan je op een gegeven moment wel meehuilen. In dat geval is het verstandig hulp te zoeken en dan, zoals het artikel ook aangeeft, een huildagboek mee te nemen. Hoewel de oplossing niet altijd voorhanden is (een oorzaak wordt vaak niet gevonden), zijn er toch een aantal zaken waarop je kunt letten om het huilen hopelijk iets te verminderen.

Een andere oorzaak voor extreem slaaptekort is te lang blijven aanmodderen in de periode dat je nachten gebroken zijn. Als je begint te hallucineren, je aandacht nergens meer bij kunt houden en/of merkt dat bijvoorbeeld je rijvaardigheid en concentratie nadelig worden beïnvloed door te weinig rust, is dat een teken dat je energievoorraad behoorlijk is geslonken. Kijk dan eens of je baat zou kunnen hebben bij een slaapcoach die je kindje helpt doorslapen, zodat de nachten weer ‘normaal’ worden.

Hoe ervaar jij de eerste maanden met je pasgeboren baby (of hoe heb jij deze ervaren)? Vind je het lastig om goed om te gaan met slaaptekort of valt dat mee? Misschien heb je een gouden tip? Laat het ons weten in de reacties.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids