Op smartphonedieet: 7 dingen die het je oplevert

Anno 2024 ontkom je er bijna niet aan: we lijken vergroeid met onze smartphone. En hoewel het een heel nuttig apparaat is dat onze levens regelmatig verrijkt, kan het ook behoorlijk storend zijn voor je omgeving. Twijfel je om te gaan digi-minderen en jezelf op smartphonedieet zetten? Dan vind je hieronder maar liefst 7 redenen waarom dit zeker de moeite waard is!

Waarom zou je op smartphonedieet willen?

We zitten gemiddeld 2,3 uur per dag op onze mobiel. Als ik echter heel eerlijk ben, ligt mijn dagelijkse schermtijd een stukje hoger. Dat zit hem gedeeltelijk in het feit dat ik soms nog weleens een serie kijk voor het slapen, maar ook in doelloos scrollen. Pijnlijk, want 2,3 uur per dag is op jaarbasis maar liefst 35 volle dagen die je compleet spendeert aan online zijn.

Kostbare tijd die je ook had kunnen doorbrengen met je kinderen, familie, vrienden. Mensen voor wie je gevoelsmatig nu soms tijd te kort komt. Laat dat alsjeblieft even bezinken. Voor mij is deze kennis in elk geval genoeg om een paar keer per jaar op smartphonedieet te gaan: om bewust te worden én minder tijd te vergooien. Twijfel je? Hieronder vind je in elk geval 7 belangrijke voordelen van digiminderen.

Op smartphonedieet? De 7 belangrijkste voordelen

Je bent productiever door je smartphone weg te leggen

Een van de meest concrete voordelen die ik merk zodra ik weer op smartphonedieet ga, is hoeveel ik eigenlijk gedaan krijg. Je raakt veel minder afgeleid en kunt een project van A tot Z afronden. Je maakt, kortom, dus veel meer meters in één keer.

Geen opgejaagd gevoel meer

Hoewel je een vervelend gevoel kunt krijgen als je telefoon niet continu binnen handbereik ligt (en je dan pas merkt hoe vaak je ‘even’ op je mobieltje kijkt), maakt zo’n smartphonedieet je vanzelf rustiger. Hoe dat werkt? De tijd die we doorbrengen op social media en WhatsApp geeft ons ongemerkt vaak het gevoel dat we het ontzettend druk hebben. Sterker nog, dat je overloopt. Dat heeft te maken met alle prikkels die je via je telefoon binnenkrijgt.

Zodra je hier afstand van neemt en dingen doet die rustiger zijn voor je hersenen, merk je dat je vanzelf relaxter wordt. Een smartphone is namelijk gemaakt om jou te prikkelen op een manier die je brein niet kan negeren: lichtjes, trillen, geluid, binnenkomende berichten. Hierdoor maak je meer dopamine aan en wordt het pakken van je telefoon een vorm van belonen. Of je er echt gelukkig van wordt? Waarschijnlijk minder dan je denkt. En dat merk je zodra je die telefoon weglegt.

Het levert meer energie en concentratievermogen op

Stel je eens voor dat je in een ruimte staat met vijftien verschillende vrienden. Je voert met I. een heel diepgaand gesprek over het recente ziekteproces bij haar moeder. Vriend G. vertelt je over dat ene festival, afgelopen weekend. Met W., J. en M. lach je je kapot, omdat jullie de ene na de andere rake grap maken. Je moeder stuurt dat de overbuurman van vroeger is overleden. En dan voer je in een ander groepsgesprek een discussie over de huidige hypotheekmarkt.

Als je dat letterlijk zo zou meemaken, zou je gek worden. Je kan je niet focussen op zoveel verschillende gesprekken tegelijkertijd. Het is behoorlijk vermoeiend en het leidt aan alle kanten af. Toch is dit precies wat je op je mobieltje doet. Misschien niet hele dagen door, maar wel op een zodanige manier dat het je kan belemmeren en vermoeien. Door je smartphone weg te leggen, hou je tijd en energie over voor mensen in het echte leven. Gesprekken één op één, waardoor je er echt kan zijn voor de ander.

Je toont het goede voorbeeld aan je omgeving

Goed voorbeeld doet goed volgen. Als jij minder tijd spendeert op je telefoon, zullen anderen je wellicht vragen waarom. Je kan dan uitleggen dat je het zonde van je tijd vindt om 37 dagen per jaar weg te gooien. Wie weet inspireer je iemand anders ook tot het volgen van een smartphonedieet. En zo niet? Dan kan je het in elk geval vast aan je kinderen meegeven: er zijn immers meer dingen in het leven dan je telefoon, zoals buitenspelen – een stuk gezonder.

Het levert je een betere nachtrust op

Je kent vast de onderzoeken wel waarin ze bekijken welk effect blauw licht op je hersenen heeft. Het verstoort je nachtrust. En dat terwijl slapen juist zo gezond is. De klachten verminderen weliswaar door een filter op je scherm te gebruiken of een speciale bril op te zetten, maar eigenlijk is het wegleggen van je telefoon voor het slapen nog altijd het beste. Naast dit blauwe licht krijg je immers ook allerlei prikkels binnen: binnenkomende berichten, die ene serie op Netflix, verontrustende berichten op Facebook, X of Instagram en andere zaken. Het beste voor je nachtrust is nog altijd een (niet te spannend) boek of puzzeltje. Zeker als je in bed vaak piekert.

Je maakt echte herinneringen en leeft meer in het nu

Ken je die foto, waarbij een hele horde mensen met zijn mobiel in de lucht staat op een bepaald evenement op te nemen met in hun midden een oudere dame? Zij is de enige die alle ervaringen in zich opneemt. Van geur en kleur tot geluiden en de sfeer. Allemaal dingen die je niet kunt vastleggen in een filmpje of op de foto. De foto reflecteert onze maatschappij: hoe vaak zie je niet dat er eigenlijk iets heel gewoons gebeurt (vuurwerk, koeien die voor het eerst de wei in mogen, een parade), maar dat een complete massa dat van begin tot eind opneemt met zijn smartphone?

Echte herinneringen sla je op in gedachten – net als vroeger. Je kan ze makkelijker terughalen wanneer je ouder bent en hebt geen foto nodig om eraan terug te denken. Probeer het eens! Hoewel je je misschien ontheemd zal voelen zonder continu je camera in de aanslag te hebben, levert het je waarschijnlijk een fijner gevoel op na afloop. En als dat je niet overtuigt: we weten allemaal hoe vaak je die berg foto’s nog eens terugkijkt…

Je hoort weer wat je kinderen je willen zeggen

De meest schrijnende van allemaal, als je het mij vraagt. Maar het is wel herkenbaar. Hoe vaak zie je niet dat andere ouders hun hand opheffen om hun kind te laten weten dat het even moet wachten met zijn verhaal? Impliciet zeg je daarmee dat je zoon of dochter minder belangrijk is dan het avondeten van Truus op Instagram. En zelfs al gebeurt zoiets vaak onbewust, het is geen fijn gevoel voor je kind.

Misschien herken je het van jezelf (ik in elk geval wel, hoe gênant dat ook is om toe te geven). Maar goed, dat is meteen een mooie reden om ermee te stoppen. Je kinderen blij, want ze krijgen weer de onverdeelde aandacht. Jij blij, omdat je veel meer meekrijgt van je fantastische nageslacht. En de buitenwereld blij, omdat ze niet hoeven toekijken hoe een kind veertien keer ‘mama’ moet zeggen voor er een reactie komt.

Hoe pak je zo’n smartphonedieet aan?

Deze 13 tips om te digiminderen helpen je sowieso om minder vaak op je telefoon te zitten. Belangrijke eerste stappen die je kan zetten:

  • Download een app om bij te houden hoe vaak jij per dag op je smartphone zit. Bereken eens hoeveel dat op jaarbasis is. Die confrontatie zorgt waarschijnlijk voor de echte noodzaak om hem vaker te laten liggen.
  • Stel duidelijk vast welke voordelen het voor jou heeft om je telefoon minder vaak te gebruiken.
  • Leg je telefoon uit het zicht en/of zet hem geregeld op vliegtuigstand.
  • Geef jezelf vaste tijden om je mobiel te pakken. Bijvoorbeeld bij het opstaan, rond lunchtijd en in de avond.
  • Schrijf voor jezelf elke dag op wat je merkt aan het loslaten van je telefoon. Opluchting? De sterke neiging om toch even kort te kijken? Vind je het jammer? Heb je meer energie?

Is je smartphone alleen maar slecht dan?

Nee natuurlijk niet. Dit kritische artikel over overmatig smartphonegebruik staat compleet los van het nut dat je telefoon wel degelijk heeft. Je hoeft immers geen uren meer te piekeren over de frontman van de Noorse popgroep A-ha (Take on me, jaren ’80). En als je kinderen een onwijs schattig moment hebben dat je later wil verwerken in een mooi fotoboek, dan komt hij ook bijzonder handig uit.

Het mag alleen allemaal wel een tikkie minder. Per slot van rekening word jij waarschijnlijk ook niet blij van allerlei ongenuanceerde berichten en meningen op social media – over zo’n beetje ieder denkbaar onderwerp. En wil je ook voor het slapen gaan niet worden geconfronteerd met doodzieke of uitgemergelde kinderen. Want, hoe triest het ook is, te veel leed op je digitale bordje is ook niet goed voor hoe je je in het echte leven voelt.

Af en toe weer even terugkeren naar het nu: voelen hoe de zon op je huid brandt, ontroerd raken als die twee oude mensen – nog altijd innig verliefd – langs schuifelen, lammetjes in de wei… Dat is meer waard dan wat je digitaal kan ervaren. En een smartphonedieet helpt daar echt bij.

Zou een smartphonedieet iets voor jou zijn? Hoe vaak denk jij dat je dagelijks gemiddeld op je mobieltje zit? Ben je een gemiddelde gebruiker of zou je zomaar aan de 5 uur per dag kunnen zitten?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Uitgelichte afbeelding ©Prostock-studio – Shutterstock

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (40) is alleenstaande moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

9 gedachten over “Op smartphonedieet: 7 dingen die het je oplevert

  1. Ik zie dus inderdaad het nut niet van zo’n dieet of detox. Het leven is al ingewikkeld genoeg. Waarom het nog moeilijk maken door je zelf een boel gemak te ontzeggen? Tegelijkertijd snap ik zeker wel dat de smartphone teveel invloed kan hebben, en voor onrust zorgt.

    Maar op dit moment, geen smartphone dieet voor mij : )

  2. Ik geef het onmiddellijk toe. Ik ben zo iemand die echt niet zonder smartphone kan. Het is mijn communicatiemiddel, mijn nieuwsbron, mijn werk, mijn vermaak, mijn boek, mijn agenda, mijn camera, mijn betaalmiddel, mijn bibiolotheek, mijn sportcoach, mijn treinkaart en mijn parkeerkaart. Voor mij geen smartphone detox, maar af en toe de telefoon wat vaker wegleggen zou denk ik geen kwaad kunnen. Hi hi.

  3. ik beken: ik ziet veel op mijn telefoon, maar soms is het voor mij ook een stukje ontspanning. ff tiktok filmpjes kijken of een netflix serie. dus ik ben bang dat ik geen smartphone detox zal doen, ook al zou dat soms best verstandig zijn

  4. Ik woon alleen en dit is mijn poort tot sociaal contact. Als ik elders ben of met vrienden, raak ik dat ding amper aan, het is duidelijk dat het bij mij een sociale rol dient te vervullen. Ik zou ook graag wat minder met dat ding bezig zijn. Dat is wel moeilijk. Ten eerste werk ik als sociale media medewerker en ten tweede: mezelf sociaal contact ontzeggen (zelfs via een machinetje bij gebrek aan beter) vind ik moeilijk.

  5. Ik zou oprecht wel zonder telefoon kunnen maar ik zit er wel vaak op voor spelletjes en videoland / netflix etc. Maar als ik zou kunnen teken voor een wereld zonder telefoon etc, zou ik zo doen!

  6. mijn iphone en ik zijn 24 uur samen gesmolten haah, voor zakelijk maar ook voor medische dingen 😉 dus nee geen detox of foon dieet voor mij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven