Press "Enter" to skip to content

Op smartphone-dieet: 7 dingen die het je oplevert

Anno 2020 ontkom je er bijna niet meer aan: we lijken vergroeid met onze smartphone. En hoewel het een heel nuttig apparaat is dat onze levens regelmatig verrijkt, kan het ook behoorlijk storend zijn voor je omgeving. Het is niet overal gepast om met je mobiel in handen te zitten. Twijfel je om te gaan digi-minderen en jezelf op smartphonedieet zetten? Dan geven wij je 7 redenen waarom het zeker de moeite waard is!

Waarom zou je op smartphone dieet willen?

Wist je dat je dagelijks gemiddeld 2.617 keer je mobieltje aanraakt? Dit bleek uit een onderzoek naar smartphoneverslaving. Ben je een ‘zware gebruiker’ dan zit je ongeveer op het dubbele. Daarnaast kan je in de resultaten lezen dat we circa 2,42 uur per dag online zijn (en dus maar liefst bijna 37 volledige dagen per jaar, non-stop!) De top 10% die zijn telefoon het meest gebruikte, zat er gemiddeld 3,75 per dag op – of beter gezegd, ruim 55 volle etmalen op jaarbasis.

We gooien met elkaar dus behoorlijk wat kostbare tijd weg aan onze telefoon. Tijd die je had kunnen doorbrengen met je kinderen, familieleden en vrienden. Mensen waarvoor je nu gevoelsmatig misschien tijd te kort komt. Door jezelf op smartphone dieet te zetten, beperk je die grote hoeveelheid – doorgaans toch weggegooide – tijd.

7 belangrijke voordelen van een smartphone dieet

Nooit meer ‘druk, druk, druk’ of een opgejaagd gevoel

Wanneer je er gevoelig voor bent, kan je smartphone je een behoorlijk opgejaagd gevoel geven. Zodra hij uit je zicht is, voel je je ontheemd. Maar ook als je minder fanatiek gebruiker bent en meer tot het gemiddelde behoort, kan het lastig zijn op smartphonedieet te gaan. Toch is het drukke gevoel één van de eerste dingen die je kwijt raakt. Want druk? Waarmee dan? De tijd die je voorheen gebruikte om door timelines te scrollen of even te appen met die ene vriend of vriendin, kan je nu mooi besteden aan andere zaken. Dingen die rustiger zijn voor je hersenen.

Een smartphone is er helemaal namelijk op gemaakt om jou te prikkelen op een manier die je brein niet kan negeren: knipperende lichtjes (die moeten uit), binnenkomende berichten, trillen of geluid – allemaal redenen om meer dopamine aan te maken. Maar of je er nu per saldo echt gelukkig van wordt? Het wordt meer een gewoonte om ‘even’je telefoon te checken, waardoor je ongewild een groot deel van je tijd op je telefoon zit. Die drukte valt weg als je hem opbergt.

Je bent productiever door je smartphone weg te leggen

Hangt samen met het voorgaande. Door je telefoon weg te leggen, hou je meer tijd over. Bovendien ben je effectiever bezig. Doordat je niet continu ‘even’ op je telefoon kijkt, raak je tussentijds minder afgeleid en besteed je de tijd aan dat ene project dat je wil afronden. Je maakt veel meer meters. Want dat ene berichtje op je smartphone kan net de reden zijn dat je verwikkeld raakt in een gesprek en – voor je het weet – een halfuur verder bent.

Het levert je meer energie en concentratievermogen op

Stel je eens voor dat je in een ruimte staat met vijftien verschillende vrienden. Je voert met I. een heel diepgaand gesprek over het recente ziekteproces bij haar moeder. Vriend G. vertelt je over dat ene festival, afgelopen weekend. Met W., J. en M. lach je je kapot, omdat jullie de ene na de andere rake grap maken. En dan zit je nog in een ander groepsgesprek over de huidige hypotheekmarkt.

Als je dat letterlijk zo zou meemaken, zou je gek worden. Je kan je niet focussen op zoveel verschillende gesprekken tegelijkertijd. Het is behoorlijk vermoeiend en het leidt aan alle kanten af. Toch is dit precies wat je op je mobieltje doet. Misschien niet hele dagen door, maar wel zodanig vaak dat het je kan belemmeren. Door je smartphone weg te leggen, hou je tijd en energie over voor mensen in het echte leven. Gesprekken één op één, waardoor je er echt kan zijn.

Je toont het goede voorbeeld aan je omgeving

Goed voorbeeld doet goed volgen. Als jij minder tijd spendeert op je telefoon, zullen anderen je wellicht vragen waarom. Je kan dan uitleggen dat je het zonde van je tijd vindt om 37 dagen per jaar weg te gooien. Wie weet inspireer je iemand anders ook tot het volgen van een smartphonedieet. En zo niet? Dan kan je het in elk geval vast aan je kinderen meegeven: er zijn immers meer dingen in het leven dan je telefoon.  

Het levert je een betere nachtrust op

Je kent vast de onderzoeken wel waarin ze bekijken welk effect blauw licht op je hersenen heeft. Het verstoort je nachtrust. En dat terwijl slapen juist zo gezond is. De klachten verminderen weliswaar door een filter op je scherm te gebruiken of een speciale bril, maar eigenlijk is het wegleggen van je telefoon voor het slapen nog altijd het beste. Naast dit blauwe licht krijg je immers ook allerlei prikkels binnen: binnenkomende berichten, die ene serie op Netflix, verontrustende berichten op Facebook, Twitter of Instagram en andere zaken. Het beste voor je nachtrust is nog altijd een (niet te spannend) boek of puzzeltje. Zeker als je in bed vaak piekert.

Je maakt echte herinneringen en leeft meer in het nu

Ken je die foto, waarbij een hele horde mensen met zijn mobiel in de lucht staat op een bepaald evenement op te nemen met in hun midden een oudere dame? Zij is de enige die alle ervaringen in zich opneemt. Van geur en kleur tot geluiden en de sfeer. Allemaal dingen die je niet kunt vastleggen in een filmpje of op de foto. De foto reflecteert onze maatschappij exact: hoe vaak zie je niet dat er eigenlijk iets heel gewoons gebeurt (vuurwerk, koeien die voor het eerst de wei in mogen, een parade) en een complete massa die dat van begin tot eind opneemt met zijn smartphone?

Terwijl je echte herinneringen in je gedachten opslaat – net als vroeger. Je kan ze makkelijker terughalen wanneer je ouder bent en hebt geen foto nodig om eraan terug te denken. Probeer het eens! Hoewel je je misschien ontheemd zal voelen zonder continu je camera in de aanslag te hebben, levert het je waarschijnlijk een fijner gevoel op na afloop. En als dat je niet overtuigt: we weten allemaal hoe vaak je die foto’s nog eens terugkijkt…

Je hoort weer wat je kinderen je willen zeggen

De meest schrijnende van allemaal, wat ons betreft. Maar het is wel herkenbaar. Hoe vaak zie je niet dat andere ouders hun hand opheffen om hun kind te laten weten dat het even moet wachten met zijn verhaal? Impliciet zeg je daarmee toch dat je zoon of dochter minder belangrijk is dan het avondeten van Truus op Instagram. En zelfs al gebeurt zoiets vaak onbewust, het is geen fijn gevoel voor je kind.

Misschien herken je het van jezelf (wij in elk geval wel, hoe gênant dat ook is om toe te geven). Maar goed, dat is meteen een mooie reden om ermee te stoppen. Je kinderen blij, want ze krijgen weer de onverdeelde aandacht. Jij blij, omdat je veel meer meekrijgt van je fantastische nageslacht. En de buitenwereld blij, omdat ze niet hoeven toekijken hoe een kind veertien keer ‘mama’ moet zeggen voor er een reactie komt.

Hoe pak je zo’n smartphonedieet aan?

Deze 13 tips om te digiminderen helpen je sowieso om minder vaak op je telefoon te zitten. Belangrijke eerste stappen die je kan zetten:

  • Download een app om bij te houden hoe vaak jij per dag op je smartphone zit. Bereken eens hoeveel dat op jaarbasis is. Die confrontatie zorgt waarschijnlijk voor de echte noodzaak om hem vaker te laten liggen.
  • Stel duidelijk vast welke voordelen het voor jou heeft om je telefoon minder vaak te gebruiken.
  • Leg je telefoon uit het zicht en/of zet hem op vliegtuigstand.
  • Geef jezelf vaste tijden om je mobiel te pakken. Bijvoorbeeld bij het opstaan, rond lunchtijd en in de avond.
  • Schrijf voor jezelf elke dag op wat je merkt aan het loslaten van je telefoon. Opluchting? De sterke neiging om toch even kort te kijken? Vind je het jammer? Heb je meer energie?

Is je smartphone alleen maar slecht dan?

Nee natuurlijk niet. Dit kritische artikel over overmatig smartphonegebruik staat compleet los van het nut dat je telefoon wel degelijk heeft. Je hoeft immers geen uren meer te piekeren over de frontman van de Noorse popgroep A-ha (Take on me, jaren ’80). En als je kinderen een onwijs schattig moment hebben dat je op wil slaan in een fotoboek, dan komt hij ook bijzonder handig uit.

Maar het mag allemaal wel een tikkie minder. Per slot van rekening word jij waarschijnlijk ook niet blij van allerlei ongenuanceerde berichten en meningen op social media – over zo’n beetje ieder denkbaar onderwerp. En wil je ook voor het slapen gaan niet worden geconfronteerd met doodzieke of uitgemergelde kinderen. Want, hoe triest het ook is, te veel leed op je digitale bordje is ook niet goed voor hoe je je voelt.

Af en toe weer even terugkeren naar het nu: voelen hoe de zon op je huid brandt, ontroerd raken als die twee oude mensen – nog altijd innig verliefd – langs schuifelen, lammetjes in de wei… Dat is meer waard dan wat je digitaal kan ervaren. En een smartphonedieet helpt daar echt bij.

Zou zo’n smartphonedieet iets voor jou zijn? Hoe vaak denk jij dat je dagelijks gemiddeld op je mobieltje zit? Ben je een gemiddelde gebruikere of zou je ook zomaar aan de 3,75 uur per dag kunnen zitten?

               Praat je gezellig mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *