Press "Enter" to skip to content

Voor- en nadelen van het continurooster op school

Wat zijn de voordelen en nadelen van het continurooster als vervanging van de traditionele (lange) lunchpauze op school? Steeds meer scholen kiezen voor deze optie. Maar waarom? Wat is het nut? En is het handiger dan thuis eten tussen de middag? We zetten de verschillende voor- en nadelen van het continurooster voor jou als ouder op een rijtje.

Waar komt het continurooster vandaan?

Van oudsher aten kinderen thuis tussen de middag

Voor we er dieper op ingaan, is het handig om even in te gaan op de oorsprong van het continurooster. Vroeger, in de tijd dat kinderen nog thuis kwamen voor een warme maaltijd, was het heel prettig om iets langer te kunnen middageten. Tegenwoordig eten we weliswaar niet meer warm, maar lange tijd was het op de basisschool voor alle kinderen gebruikelijk om tussen de middag thuis te lunchen.

De overgang naar overblijf en continurooster

Door de jaren heen verschoof de balans. Vrouwen gingen vaker werken en de kinderen bleven over op school, vaak mogelijk gemaakt door vrijwilligers. Omdat die groep echter steeds kleiner werd en het aantal werkende ouders steeds groter, kwam er behoefte aan een nieuw systeem. Bij sommige scholen wordt hierin voorzien door de TSO (Tussentijdse School Opvang, verzorgd door een kinderopvangorganisatie) en op andere scholen werd het continurooster geïntroduceerd.

Hoe werkt het continurooster in de praktijk?

Als een school het continurooster hanteert, krijgen de kinderen na de ochtend zo’n vijftien tot dertig minuten om gezamenlijk te eten en daarna mogen ze kort spelen. Dit is anders dan het reguliere rooster waarbij kinderen tussen de middag vaak in totaal zo’n vijf kwartier pauze krijgen om te lunchen. Dat verschil heeft onder meer te maken met reistijd van en naar school.

Alle alternatieven voor het traditionele rooster

  • Hoorns model: traditioneel rooster met op woensdag- en vrijdagmiddag vrij
  • Continurooster: vier dagen dagen les, middagpauze op school, en woensdagmiddag vrij
  • Vijf-gelijke-dagenmodel: alle dagen even lang
  • Bioritme-model: leren volgens het bioritme (in twee periodes, van 10.00-12.00 uur en na een lange pauze weer van 14.30-16.30 uur, met opvang en lunch op school)
  • 7-tot-7 model/kindcentrum: de school is het hele jaar door open van 07.00-19.00 uur met blokken in onderwijs, opvang, sport en ontspanning; geen vaste pauzes of vaste vrije middagen

Meer dan de helft van alle scholen hanteert het traditionele model. Daarnaast kiest 23% van de basisscholen voor een continurooster en 9% voor het Vijf-gelijke-dagen-model, blijkt uit dit onderzoek van DUO (2015) onder schooldirectieleden, leerkrachten, leerlingen en hun ouders.

Hieruit kwam ook naar voren dat zowel directie, leerkrachten en leerlingen het 7-tot-7 model doorgaans niet positief beoordelen. Opvallend is dat bijna de helft van alle ouders het 7-tot-7-model wél fijn vindt. Leerlingen vinden het Bioritme-model beter bij hen passen, leerkrachten kiezen liever voor het traditionele of Vijf-gelijke-dagen-model.

continurooster
Afbeelding – Shutterstock

De voordelen van het continurooster

  1. Je bent (als school) niet langer afhankelijk van het slinkende aantal vrijwilligers voor de overblijf.
  2. Kinderen worden niet uit hun werkritme gehaald doordat ze tussendoor naar huis moeten. 
  3. Heeft je kind een hekel aan de BSO? Soms kan een continurooster ervoor zorgen dat je langer doorwerkt als ouder en weer thuis bent als ze uit zijn. Je hoeft je dan geen zorgen meer te maken over de opvang van je kind.
  4. Ouders hoeven, in het vorige geval, geen extra kosten meer te betalen aan TSO.
  5. Thuisblijfouders kunnen makkelijker hun dagen invullen doordat je niet halverwege naar school hoeft. Je hoeft je kind maar één keer te halen en brengen. Extra fijn als je nog een jonger kind hebt dat een middagdutje doet.
  6. Het biedt sommige ouders meer vrijheid, omdat je kinderen ‘s middags eerder thuis zijn en je dus nog écht iets leuks kan doen
  7. Sommige kinderen ervaren het als vervelend dat zij op school moeten blijven terwijl klasgenoten naar huis kunnen. Als de hele klas er is, zoals bij een continurooster het geval is, zal dat gevoel veel minder een rol spelen.
  8. Lunchen tijdens het continurooster vindt plaats in de klas bij de eigen leerkracht. Dat is een veilige en vertrouwde plek ten opzichte van een apart lokaal en wisselende leiding tijdens de overblijf.
  9. Alle dagen kennen hetzelfde ritme.
  10. Na school heb je meer tijd om lekker buiten te spelen, af te spreken met vriendjes, te sporten of andere leuke activiteiten te ondernemen.

De nadelen aan het hanteren van een continurooster

  1. Overblijven is voor werkende ouders die níet eerder kunnen stoppen aanzienlijk goedkoper dan extra uren BSO moeten afnemen omdat de school eerder uit is.
  2. Het continurooster heeft een verplicht karakter en dat vindt niet ieder kind fijn. Sommigen zouden liever bij hun ouders eten en die optie vervalt nu.
  3. Zeker voor kleuters kan zo’n dag erg lang zijn.
  4. Kinderen kunnen zich tussendoor niet ontspannen in een situatie die vertrouwd is (zoals thuis) en eventuele irritaties van die ochtend spuien. Ze zitten vaak zes uur lang met dezelfde kinderen en dat kan best frictie veroorzaken.
  5. Het is voor de meeste leerlingen onmogelijk om zich zolang te concentreren als het continurooster vereist.
  6. Leerkrachten missen het pauzemoment om zelf weer op te laden en bij te komen. Waar de TSO wordt overgenomen door ouders of een externe organisatie, moeten zij de groep begeleiden tijdens het continurooster. Dat is behoorlijk intensief.
  7. Als je zelf thuisblijft voor de kinderen, kan je het contactmoment tussendoor missen.
  8. Wanneer jullie basisschool dit rooster hanteert, kan je als ouder geen keus meer maken in wel of niet laten eten op school.
  9. Doordat kinderen zolang achter elkaar op school zitten, kunnen ze behoorlijk overprikkeld raken.
  10. Speelafspraakjes duren langer dan normaal, en daar heb je als ouder niet altijd zin in.

De mening van verschillende ouders over het continurooster

Een continu schoolrooster? Juf Sophie geeft haar mening

Onze school hanteert het continurooster: de kinderen zijn vanaf 8.15 welkom in de school, wij worden 8.25 uur in de groep verwacht en de dag start vijf minuten later. De grote pauze begint 12.00 uur, de kinderen krijgen twintig minuten om hun boterham te eten en daarna gaan we stillezen. Mochten ze het niet redden dan kunnen ze tijdens dit moment rustig verder eten.

Het middagprogramma duurt tot 14.30 uur. Dat geeft ons als leerkracht meer tijd om na school allerlei nevenwerkzaamheden uit te voeren: oudergesprekken, vergaderingen, nakijken en voorbereiden voor de volgende dag. Mijn ervaring is dus dat deze dagen effectiever verlopen. Als mijn zoontje straks naar school gaat, sta ik natuurlijk aan de andere kant. Maar ik kan me zo voorstellen dat het prettiger is als ik tussendoor niet op de klok hoef te kijken en gewoon tijd heb voor andere zaken.

De ervaring van Merel: tussendoor thuis eten vs. continurooster

Doordat de basisschool van onze oudste dochter eind groep 4 zijn deuren sloot, moesten we naar een nieuwe school zoeken. Waar de eerste school het continurooster hanteerde, kiest de tweede er bewust voor dit niet te doen. Daardoor heb ik ervaring met beide vormen. Wat mijn voorkeur heeft?

In eerste instantie was ik thuisblijfmoeder. Daardoor waardeerde ik het extra moment tussendoor, dat June naar huis kwam en we even lekker konden bijkletsen. Maar tegelijkertijd merkte ik steeds vaker dat het toch een tikje onhandig was. Dan viel de jongste (destijds baby) bijna in slaap, terwijl ik onze oudste nog terug naar school moest brengen. Ook brak het de dag zo op.

Zeker toen ik mijn eigen onderneming startte, de jongste twee naar school gingen en ik overdag dus veel tijd besteedde aan mijn werk, besloten we hen naar de overblijf te laten gaan. Een gouden keus. Zij hebben iets meer rust en ruimte op school, omdat ze niet heen en weer hoeven. En ik kan langere dagen maken. Persoonlijk denk ik dat we hier wel mee zullen stoppen als ze oud genoeg zijn om zelf naar huis te komen. Dat lijkt me gezellig. Lekker samen lunchen en tijd voor elkaar, maar zonder het ge-heen-en-weer dat we bij de kleuters hadden.

Kan school zomaar overstappen naar het continurooster?

Nee, hiervoor moeten eerst de ouders worden geraadpleegd. Dit betekent niet dat de ouders daadwerkelijk stemrecht krijgen in de kwestie, maar wel de mogelijkheid moeten krijgen om zich uit te spreken. Op basis hiervan kan de school beslissen het toch niet te doen.

Conclusie? Continurooster is vooral prettig voor ouders

De balans tussen voor- en nadelen zal verder voor iedereen verschillend zijn, afhankelijk van je eigen situatie, behoeften en het karakter van je kind. Het continurooster is vooral heel prettig voor ouders die zelf werken of een klein kindje thuis hebben zitten. Je kind ervaart veel minder het gemis van zijn eigen ouders als iedereen overblijft. Bij leerlingen is het afhankelijk van het karakter. De een zit tussendoor liever even thuis, in alle rust, de ander is juist gebaat bij continuïteit en dus de overblijf of een continurooster.

Voor leerkrachten kan het een extra uitdaging bieden, zeker wanneer zij geen duidelijk pauzemoment hebben waarop ze kunnen bijpraten met collega’s of zelf even tot rust kunnen komen om het middagprogramma voor te bereiden.

Het continurooster is een schoolrooster waarbij de kinderen tussendoor op school blijven eten met de hele klas. In dit artikel vind je de voordelen en nadelen op een rijtje, net als diverse ervaringsverhalen. We zijn natuurlijk erg benieuwd: hoe is dit op jullie school geregeld? Overblijf/thuis eten of ook een continurooster? En welke vorm heeft jouw voorkeur?  

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Afbeelding – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids