Een paar jaar geleden verruilde de basisschool van onze middelste dochters de Cito toets voor IEP, ook in de lagere groepen. Maar wat is precies het verschil? Is het echt een vooruitgang ten opzichte van de eerdere toets? In dit artikel vertel ik je alles dat je hierover wil weten en wat me nu precies zo enthousiast maakt.
De IEP toets
Kritiek op Cito
Lange tijd was er één centrale eindtoets in Nederland, gemaakt door Cito (een organisatie die zich in het bijzonder richt op het maken en afnemen van examens). Waar Cito van oorsprong een hulpmiddel was voor basisscholen om te kijken hoe de basisschool ervoor stond ten opzichte van andere basisscholen in Nederland en welk leerniveau waarschijnlijk bij de leerling zou passen, kwam hier steeds meer druk op te liggen. Op sommige basisscholen werd het zelfs als leidend oordeel gezien voor het uiteindelijke studieadvies, waardoor ouders hun kind naar Cito-bijles stuurden om de keuze voor de vervolgopleiding te kunnen sturen. De stress nam hiermee toe en het oorspronkelijke doel raakte steeds meer op de achtergrond.
In 2014 veranderde dit gelukkig. Naast Cito kregen ook andere aanbieders de mogelijkheid om een leerlingvolgsysteem en eindtoets aan te bieden. Deze aanbieders ontwikkelden andersoortige toetsen (waarvan hier een overzicht), zoals de IEP. Het afnemen van een eindtoets is sinds dit jaar overigens ook verplicht voor alle basisscholen.
Wat is IEP?
Een van de toetsen die in 2014 op de markt kwam, is IEP. De letters staan voor ICE Evaluatie Primair onderwijs en is ontwikkeld door Bureau ICE. Ook deze instantie heeft jarenlang ervaring met het ontwikkelen van toetsen en geven van advies op basis van de resultaten. Tijdens twee dagdelen toetst de leerkracht op rekenen en taal. Ook kan de basisschool het leerlingvolgsysteem van IEP afnemen: hiermee krijgen alle kinderen dan ieder halfjaar een toets om zo de voortgang te kunnen meten. Ook raken kinderen hierdoor meer gewend aan de manier van toetsen en ligt er bij de eindtoets minder druk op.
Voordelen van IEP (t.o.v. andersoortige toetsen)
Goed om te weten: dit artikel is geschreven vanuit mijn optiek als moeder. Mijn dochters hebben zowel Cito-toetsen gemaakt als IEP en met die kennis heb ik vergeleken. Wil je meer inhoudelijke informatie? Dan is deze website interessant.
Kindgerichte vorm van toetsen
Wat me meteen opviel toen we de resultaten bespraken, is dat IEP zich meer richt op het individuele kind. Hoe gaat het ten opzichte van vorig jaar? Uiteindelijk gaat het niet om fantastische resultaten en de hoogste score, maar of je kind begrijpt wat hij doet en hoe hij zich ontwikkelt. Hoe waardevol is het dan dat een leerlingvolgsysteem die vooruitgang laat zien?
Misschien is je kind niet heel goed in rekenen, maar gaat hij wel flink vooruit. IEP laat dit zien. Wanneer je de resultaten bespreekt, zie je namelijk welke individuele sprong je kind heeft gemaakt. Dat is zo waardevol en zegt veel meer dan een cijfer of een losse score.
Niet alleen het antwoord telt
Anders dan bij Cito krijgen de kinderen bij IEP meerkeuze- en open vragen. Dat laatste is handig, want we weten misschien allemaal nog wel van wiskunde vroeger: naast je uiteindelijke antwoord is het ook erg belangrijk hoe je tot die conclusie bent gekomen. Alle tussenstapjes zeggen ook iets over hoe goed je de stof beheerst. Bovendien, als je ergens halverwege een klein rekenfoutje maakt, maar de handelingen wel juist uitvoert, verdien je eigenlijk net zo goed punten. Dat ondervangt IEP dus met die open vraagstelling.
IEP meet ook zaken als motivatie
In groep 8 kregen we de resultaten van de oudste terug. Intrinsieke motivatie was een component dat werd meegenomen in het uiteindelijke resultaat. Daar ben ik blij om. Je kind kan misschien nog zo fantastisch leren, als ze geen zin heeft in atheneum, waarom zouden we haar dan toch dwingen? Misschien floreert ze juist op de mavo of havo, omdat ze daar wél zin in heeft.
De IEP past bij het moderne onderwijs
Naar mijn persoonlijke mening valt er nog steeds iets af te dingen op klassikaal onderwijs dat vooral draait om rekenen en taal, en (iets) minder om basisvaardigheden als zorgen voor de natuur en werken in een moestuin, het ontwikkelen van de juiste sociale omgang, houtbewerking, koken en andere zaken die je verder helpen in het leven, maar soit. We gaan wel vooruit. De IEP is daar overduidelijk een uiting van: veel meer gericht op het individuele kind, op wat bij haar of hem past, zonder zich te richten op de gemiddelde eenheidsworst. En dat is echt een flinke verbetering ten opzichte van Cito.
Hebben jullie kinderen de IEP/een andere toets of gebruikt school nog steeds Cito?
Liefs, Merel
Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?
Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.
©Gorodenkoff – Shutterstock
De school van mijn kinderen begint komend jaar met IEP dus ik ben zeer benieuwd hoe ik dat als moeder ga ervaren.
Het klinkt wel echt als een stuk beter passend…
Ja, wij zijn erg tevreden. Het geeft een beter beeld, is minder gericht op de prestatie maar op de ontwikkeling van je kind. Ben benieuwd hoe jullie het ervaren!