Press "Enter" to skip to content

Voorbereiden op de kraamweek: dit heb je nodig

Als je zwanger bent, bereid je je voor op de komst van je baby en de bevalling. Maar wat heb je eigenlijk nodig voor de kraamweek? In dit artikel vind je een handige checklist en extra tips van ervaringsdeskundigen.

Je kraamweek

Tijdens je kraamweek komt er veel op je af. Zeker bij een eerste kindje. Het scheelt als je vooraf al goed bent voorbereid op deze periode, zodat je geen zorgen hebt over boodschappen of andere zaken. We zetten daarom alles op een rijtje: van een boodschappenlijst tot een uitgebreide checklist met spullen die handig zijn om in huis te hebben en tips van andere ouders.

Checklist: nodig voor je kraamweek

Administratie

  • Geboortekaartjes versturen (al kan je er ook even mee wachten als je deze week nog even geen zin hebt in kraambezoek)
  • Aangifte van de geboorte: neem bewijs van erkenning mee of het trouwboekje om je kindje binnen drie werkdagen na de geboorte te laten inschrijven in de basisadministratie van de gemeente. Let op! Heb je de erkenning vooraf niet geregeld, dan zal je zelf ook mee moeten naar het gemeentehuis.
  • Als je niet getrouwd bent: ouderlijk gezag regelen. Dit kan via een formulier dat je naar de rechtbank stuurt.
  • Jullie kleintje aanmelden bij de zorgverzekering (binnen een week).

Merel: ‘Wat ik eigenlijk iedereen zou willen aanraden is om jezelf niet te overladen met kraambezoek tijdens de eerste weken. Het nieuwe ritme met een baby vergt veel energie en hoewel het onwijs lief is dat iedereen belangstelling toont, is het spelen van gastvrouw behoorlijk intensief. Dat, terwijl je nu je rust zou kunnen gebruiken. Schuif het bezoek liever uit naar een week of zes en laat mensen in groepjes langskomen, dan kan je de eerste weken genieten met je gezin.’

Kraambezoek

Bedenk goed of je kraambezoek wil ontvangen en zo ja, hoeveel/wie. Je kan behoorlijk vermoeid zijn na de bevalling en misschien is het spelen van gastvrouw dan juist te veel. Aan de andere kant is de kraamzorg er nog die je een deel uit handen kan nemen. Luister vooral naar je gevoel. Het kan ook handig zijn op Facebook (en Instagram) bepaalde instellingen uit te schakelen, zodat niemand een bericht kan posten over de geboorte van jullie baby. Althans, niet tot jullie dit zelf hebben gedaan.

Als je wel enorm uitkijkt naar bezoek in de kraamweek, dan is het in elk geval handig om in huis te hebben:

  • Beschuit, boter en muisjes
  • Voldoende drinken (water, thee en koffie zijn altijd prima en verder wat limonade of fris; suiker of zoetjes en koffiemelk)
  • Desinfecterende gel
  • Voldoende wc papier
  • Voldoende schoonmaakmiddel voor de kraamzorg (vaatwastabletten, toilet, badkamer en wasmiddel zijn de belangrijkste)
  • Een mooi kraambezoekboek voor de visite (ook handig om te hebben: Instax Mini met fotopapier, zodat je de foto’s meteen in het boekje kan plakken)

Voor jezelf is het verder handig om avondeten in de vriezer te hebben liggen. Dan hoeft niemand te koken die eerste dagen en heb je toch een voedzame maaltijd. Ook fruit/groenten zijn handig (met oog op de vezels en vitaminen). Tot slot kan je om vergeten boodschappen vragen aan je kraambezoek. Doorgaans komen de eerste week vooral naaste familieleden langs; voel je dus zeker niet bezwaard.

Miriam: ‘Spreek een codewoord af met je partner: zodat hij weet, zodra je dat uitspreekt, wanneer het tijd is om het kraambezoek af te ronden.’

Verzorging voor de moeder

  • Fijne pyjama’s/gemakkelijke (wijdere) kleding, zoals een jogging- of trainingsbroek
  • Oerdegelijke onderbroeken (als je die niet hebt); het kraamverband past niet echt in je string of lingerie
  • Celstof matjes: de eerste dagen kan het zijn dat je meer vloeit dan verwacht of dat je kraamverband toch verschuift. Om je matras te beschermen zijn de matjes uit je kraampakket ook na de bevalling nog steeds handig.
  • Een Eerste Hulp bij Borstvoedingpakket met o.a. calendula, zoogkompressen, voedingskussen, voedingsbeha’s en eventueel voedingstops (of hemdjes). Verder kan een borstkolf handig zijn als je van plan bent te gaan kolven.
  • Paracetamol, voor het geval je last krijgt van erge stuwing of een borstontsteking
  • Thermometer
  • Warmwaterkruik tegen de eventuele pijn van de naweeën
  • Ondersteunende vitaminesupplementen (geschikt voor vrouwen die borstvoeding geven)
  • Fles of kan om mee te spoelen na het plassen
  • Een fijne fles om water uit te drinken
  • Dagboekje om je gevoel op te schrijven van die eerste dagen. Het kan best even wennen zijn als je moeder wordt. Misschien vind je het spannend, geweldig of weet je het allemaal niet goed. Alles opschrijven kan je helpen die emoties een plekje te geven.

Rob: ‘Als je hechtingen hebt en het advies bedrust krijgt, hou je daar dan ook aan.’

Verzorging voor de baby

  • Zachte doek om je kleintje in te wikkelen na de geboorte
  • Luiers voor de eerste week (ga gemiddeld uit van zo’n 7-10 luiers per dag). Afhankelijk van hoe groot je baby is, zal je dus aan twee tot drie pakken genoeg hebben voor de eerste week). Houd er rekening mee dat baby’s vaak vrij vlot uit de eerste maat groeien. Je kan voor de zekerheid ook vast een pak in maat 2 halen, uiteindelijk gaan ze die ook vanzelf dragen.
  • Voldoende kleertjes voor de eerste periode (ook voor maat 50-56 geldt dat ze die maar kort dragen, koop dus niet te veel). Haal ook een paar dingen in maat 62.
  • Vitamine D (als je borstvoeding geeft)
  • Vitamine K
  • Thermometer
  • Billendoekjes – wasbaar of wegwerp
  • Flesvoeding, als je daarmee wil starten
  • Een babyfles, eventueel een sterilisator, fopspeen

Kimberley: ‘Bevalt de kraamzorg niet? Geef dit gelijk aan bij de organisatie. Het kan nu eenmaal voorkomen dat je geen klik voelt en dat kan een negatieve stempel drukken op je kraamweek. Zonde!’

Aanvullende tips voor de kraamweek

Behalve een goede voorbereiding wat boodschappen en andere zaken betreft, zijn er nog twee dingen heel belangrijk in je kraamweek:

  1. Luister naar je gevoel. Je bent net moeder, hebt op dag één misschien bergen energie, maar voelt je drie dagen later compleet uitgeblust. Wanneer je daardoor opziet tegen bezoek, geef dat dan gewoon aan. Je bent niemand iets verplicht, behalve jezelf en jullie baby. En kan het jou niet druk genoeg zijn, dan is het ook prima natuurlijk. Zolang je maar dicht bij je gevoel blijft.
  2. Neem voldoende rust. Ze noemen dit niet voor niets soms het vierde trimester. De eerste dagen is de kraamzorg aanwezig en je partner, vanwege het geboorteverlof. Op een gegeven moment moet je alles weer zelf doen. Het schiet niet op als je na de eerste week opstart met -10 achterstand. Ga dus ook regelmatig even liggen als de baby slaapt. Omdat de nachten nu sowieso onderbroken worden voor voedingen, zal je het nodig hebben.
  3. Als het mogelijk is, laat iemand dan de andere kinderen af en toe meenemen. Zo krijgen zij ook hun exclusieve aandacht en bovendien biedt het jullie wat rust. Daarbij kan het heel fijn zijn als je man of vrouw aansluitend langer vrij neemt dan alleen de kraamweek.

Heb jij nog aanvullende tips voor de kraamweek of zie je iets dat ontbreekt op bovenstaande lijst? Laat het ons weten in de reacties!

Volg je de socials van De Mamagids al?
Hier vind je ons op Facebook, Instagram en Pinterest

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons en het onderhoud van De Mamagids een klein handje. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Afbeelding, mrvirgin – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids