Press "Enter" to skip to content

Zo voorkom je dat je agenda post-corona weer volloopt

Het voelde voor veel introverte mensen zo ontzettend fijn: tijdens de Covid periode waren onze agenda’s leeg. We hadden ruimte om op te laden en bewaakten onze grenzen als nooit tevoren. Maar langzaam verdwenen de maatregelen en dus ook de mogelijkheid om bepaalde afspraken digitaal af te handelen. Met een beetje pech staat je agenda weer net zo nokvol als hiervoor. Of misschien voller omdat mensen het gevoel hebben dat ze iets moeten inhalen. Tijd voor de rem erop? Met deze handige tips kan je de rust van toen ook nu handhaven.

Zo voorkom je een volle agenda als introvert

Zeg niet direct ja

We hebben de neiging om meteen te antwoorden dat we kunnen en we gevoelsmatig geen reden hebben om nee te zeggen. Maar als je thuis in je agenda kijkt, zie je dat er die week ook nog een schooloptreden is, je naar de tandarts moet en je zusje mogelijk gaat bevallen. Is die ene afspraak dus toch niet zo handig als hij leek.

Daarbij geldt dat wanneer we eenmaal een afspraak hebben staan, je die niet zo makkelijk verzet. En dus is de kans aannemelijk dat je straks toch een vollere agenda hebt dan prettig voelt voor jou. Antwoord liever: “Ik ga het thuis/straks even nakijken in mijn agenda. Je hoort het nog van me.” Door niet overal direct ja op te zeggen, geef je jezelf de tijd om na te denken en het te controleren. Komt het inderdaad uit? Heb je er zin in?

Zeg nee tegen afspraken die je niet leuk vindt

Oké, daar zit natuurlijk een grens aan. Meegaan met een vriendin tijdens een controleafspraak in het ziekenhuis of naar de condoleance gaan van een goede bekende zullen je hobby’s ook niet zijn en daar moet je wel naartoe. Maar meer in brede zin is het goed om kritisch te kijken naar energiegevers en -nemers in je leven.

Een vriendin van vroeger die inmiddels ver van je afstaat en energie zuigt, hoef je niet per se te zien. Als je vriendengroep naar een cabaretier gaat waar jij niks aan vindt, dan kan je prima thuisblijven. Voel je vrij om nee te zeggen wanneer je je er niet goed bij voelt of als je er te moe voor bent. Dat voorkomt meteen dat je van tevoren ook al energie verliest omdat je er tegenop ziet.

Denk na over de impact van jouw volle agenda

Je agenda volplannen kan een leuk vooruitzicht geven, zeker als je allemaal afspraken maakt waar je blij van wordt. Vergeet echter niet dat jouw drukte ook impact heeft op de rest van het gezin. Misschien ben je na die week compleet afgedraaid en reageer je dat onbedoeld af op de kinderen doordat je minder energie hebt voor hun verhalen. Of zij zijn zelf hartstikke moe van alles waar ze mee naartoe moesten. Durf dus ook kritisch te kijken naar de haalbaarheid van je planning. Lijkt het je bij nader inzien niet verstandig, probeer dan enkele afspraken te verzetten.

Blijf bij je gevoel

Stroomt je agenda onverhoopt toch vol en voelt dat niet prettig? Dan is het tijd om te kijken in hoeverre je afspraken kunt verplaatsen, afzeggen of zelfs aanpassen. Misschien kan je die zakelijke bespreking telefonisch afhandelen, dat avondje weg met vriendinnen omzetten in een lunch op zaterdagmiddag of geef eerlijk aan dat het allemaal te druk is, waardoor je niet naar de verjaardag van die ene kennis kan. Bouw op die manier lucht in de agenda.

Claim tijd voor jezelf in je agenda

Los van alle bovenstaande is het ook belangrijk dat je zelf aan je rust toekomt. Juist dat stukje was tijdens de coronaperiode zo prettig, omdat daar automatisch meer plek voor was. Kijk naar de hobby’s waar je toen plezier uit haalde. Begon je met het bakken van brood, pakte je een creatieve vorm van tijdverdrijf op of vond je het juist fijn om te puzzelen? Waarom zou je daar niet mee doorgaan? Door tijd te blokkeren in je agenda bewaak je in elk geval een gedeelte van je week door die momenten volledig aan jezelf te besteden.

Geniet jij ervan dat je weer alles kan en mag? Of merk je dat je soms best moeite hebt met je volle agenda?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids