Press "Enter" to skip to content

Het vierde trimester is net zo belangrijk als de vorige drie

Vier trimesters? En je was net blij dat je de negen maanden had volgemaakt en nu mag genieten van jullie baby! Toch is het belangrijk om ook het vierde trimester in acht te nemen. Weliswaar ben je niet meer zwanger, maar toch heb je te maken met het herstel van de afgelopen tijd. Wat het vierde trimester precies inhoudt en waarom rust nemen zo belangrijk is? Lees snel verder!

Wat is het vierde trimester van je zwangerschap?

Met het vierde trimester wordt de eerste periode na de bevalling bedoeld. In deze weken (of maanden) neem je de rust en tijd om je lijf te laten herstellen van de zwangerschap. Ook mentaal kan je deze periode vaak goed gebruiken om te wennen aan het nieuwe ritme van jullie baby en alles dat daarbij komt kijken.

Hoelang duurt het vierde trimester?

Er is geen volledige consensus over de duur van het vierde trimester. Sommigen zien het als de kraamtijd (de eerste zes weken), anderen als een volledig trimester (de eerste drie maanden na je bevalling). Waar ze het wel over eens zijn? Dat je in elk geval naar je lijf moet luisteren en rust moet nemen.

Wat betekent ‘rust nemen’?

Bedrust nemen, volledige toewijding aan jullie kindje en je gezin en luisteren naar je lijf. Hoewel dit misschien voelt als een pittige opgave, zeker als jullie al kinderen hebben en je man weer aan het werk gaat, kan je er wel rekening mee houden. Tijdens het vierde trimester kan je bijvoorbeeld:

  • Overdag op bed gaan liggen als de baby slaapt
  • Luisteren naar je lijf: doet het pijn of voel je je erg moe, neem dan weer rust
  • Om hulp vragen aan bekenden. Misschien wil je moeder wel een dagje met haar andere kleinkinderen zijn? Of vindt die ene goede vriendin het geen probleem om die middag te stofzuigen.

Waarom is het vierde trimester belangrijk en wat zijn de voordelen voor jou?

Je lijf herstelt sneller als je rust neemt

Hoewel je gevoelsmatig lekker bezig bent in de eerste weken na de bevalling, kan je een behoorlijke terugval krijgen als je onvoldoende rust neemt. Bovendien herstelt je lichaam minder goed als je er niet naar luistert. Vergeet niet dat je een behoorlijke prestatie hebt neergezet met de bevalling en dat je misschien moet herstellen van een operatie (keizersnede) of wond (hechtingen). Ook bekkenbodemklachten genezen vlotter als je naar je lijf luistert. Zorg er daarom ook voor dat je gezond blijft eten en voldoende drinkt. Als je vitaminen op peil zijn, voel je je vaak beter.

Rustige mama, rustige baby

Het voordeel van rust nemen in het vierde trimester is ook dat je je mentaal beter voelt. En hoe lekkerder jij in je vel zit, hoe rustiger je baby vaak is. Tenzij er medische oorzaken aan te wijzen zijn uiteraard. 

Je kindje krijgt de tijd om te wennen aan de overgang van de baarmoeder naar het leven

In dit artikel vond ik dat heel mooi werd uitgelegd hoe de overgang voor een baby is wanneer hij of zij ter wereld komt. Die overgang kun je begeleiden door extra tijd te steken in je kleintje. Denk aan dragen, borstvoeding en/of co-sleepen. Ook om die reden is het goed om niet meteen weer het normale leven op te pakken.

Stap voor stap tijdens het vierde trimester

Om te voorkomen dat je te hard van stapel loopt, is het verstandig om niet te veel in één keer te willen. Er gebeurt een heleboel in die eerste weken na de bevalling. Je krijgt te maken met:

  • Wennen aan jullie baby en jullie nieuwe ritme
  • Talloze nachtelijke onderbrekingen
  • Het huishouden
  • Overige taken die een gezin met zich mee brengen
  • Hormonen
  • De invloed die bovenstaande heeft op je relatie

Give yourself a break – zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Besteed aan anderen uit wat kan, ga regelmatig even liggen en zorg ervoor dat de basis van je huishouden op orde is – de rest komt vanzelf weer. Bouw alles stap voor stap op en stop zodra je voelt dat je te ver ging.

Maak tijd voor jezelf (als vrouw, niet alleen als moeder)

Wanneer je het gevoel hebt dat je geleefd wordt, kan dat een behoorlijke wissel trekken op je humeur en je algehele mentale staat. Vraag desnoods of je moeder/zus/vriendin even kan langskomen, zodat je rustig kunt douchen. Of ga zelf een ommetje maken. Je kindje heeft er baat bij dat je lekker in je vel zit en er blij van wordt samen tijd door te brengen.

Luister naar je hart

Je voelt vaak van nature aan wat je kindje nodig heeft. Ongevraagd advies kun je meenemen, maar probeer het niet leidend te laten zijn. Geen karakter is immers hetzelfde, net zoals geen ouder gelijk is. Probeer echter wel open te staan voor wat een ander (met meer ervaring) je vertelt. Het is geen kritiek op jou en je ouderschap, maar een advies uit een goed hart – zoals ons advies in deze blog ook goedbedoeld is.

Moet je het vierde trimester per se rust nemen?

Misschien denk je: ja, allemaal leuk en aardig, zo’n vierde trimester vol rustmomenten en relaxen. Maar dat werkt niet in ons leven. Het is te druk, we hebben bijna geen vangnet om ons heen en ik zal het zelf moeten rooien. Of wie weet zit je boordevol energie en vind je het zonde om nu te veel te relaxen.

Kortom, soms is het simpelweg niet of nauwelijks mogelijk om toe te geven aan die rustbehoefte. Dat geeft niet. Het is geen verplichting om nog een paar weken of maanden onderuit te zakken en bij te komen; meer een advies. Het kan je enorm helpen, maar ook dat verschilt per situatie en persoon. Het belangrijkste is dat je nu weet wat het vierde trimester inhoudt en dat de optie er is, zodat jij de keus kan maken die bij jullie past.

Heb jij in de periode na de zwangerschap rust genomen? Of was daar weinig ruimte voor/had je er geen behoefte aan? We lezen het graag in de reacties.

Ook leuk om te lezen

One Comment

  1. Gabrielle Gabrielle 30/07/2020

    Goed dat je hier aandacht aan besteedt, het is niet voor iedereen weg gelegd en daf is logisch. Ik heb geen kinderen maar zou het heerlijk vinden om thuis bij de kinderen te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids