Het verschil tussen Blind gekocht en Kopen zonder kijken

Ik ben fervent liefhebber van woonprogramma’s, iets dat ontstond in mijn tweede zwangerschap en nooit meer wegging. Vooral make-overs vind ik fijn: mensen die van niets iets heel moois kunnen maken. Daarom ben ik zo’n fan van Kopen zonder kijken en het Vlaamse Blind gekocht. Hoewel het format in de basis hetzelfde is, zijn het toch twee verschillende programma’s. In dit artikel leg ik uit waarin ze dan verschillen, maar ook waarom zowel Blind gekocht als Kopen zonder kijken echt de moeite waard zijn.

Beide programma’s zijn te zien op Videoland

Wat is het verschil tussen Blind gekocht en Kopen zonder kijken?

De manier van filmen

Waar je in Nederland bij Kopen zonder kijken elke week met een nieuw stel of gezin kennis maakt, loopt het bij de Vlamingen wat meer door elkaar. In één aflevering leer je daar twee stellen tegelijkertijd kennen. Hoewel je maar één make-over te zien krijgt, maakt het wel meteen enthousiast(er) voor de volgende aflevering, omdat je al een beetje weet welk huis gekocht is en wat de grootste uitdagingen zijn. Aan de andere kant kan dat weleens een nadeel zijn als je wekelijks kijkt, omdat je dan dus weer een week moet wachten.

De puzzeltocht vs gelijk kijken

In Nederland krijgt het betreffende stel een puzzeltocht. Aan de hand van meerdere kaarten gaan ze door verschillende buurten rijden om te kijken naar hun potentiële huis. Soms verheugen ze zich dan enorm op een huis in plek A en voelen flinke teleurstelling als het toch B blijkt te zijn. Persoonlijk vind ik dit een onnodige toevoeging aan het programma en spoel meestal door. Bij de Vlamingen gaat het anders. In Blind gekocht worden de deelnemers geblindeerd en rijdt presentatrice Dina en later presentator Kobe/Jani ze naar hun nieuwe huis. Ze krijgen hier soms alleen de voordeur te zien, maar vaak starten ze meteen binnen.

Wat erg vermakelijk is, is dat de kandidaten rondlopen in hun nieuwe woning en op dat moment worden gefilmd. Stylist Bart (later Kelly) en makelaar Bea kijken mee en voorzien hen regelmatig van vileine steken onder water, maar dan wel op de keurige manier die Vlamingen zo eigen is. Ik hou ervan!

Het soort huizen

Behalve de prijs van de huizen (waarbij je bij onze Zuiderburen villa koopt voor de prijs van een Nederlandse maisonnette) is het soort huizen ook echt behoorlijk anders. Dat heeft alles te maken met de regels die de overheid hier stelt aan de bouw, waar in België veel meer mogelijk is. Dat levert soms opmerkelijke stulpjes op met tussendoor-gangetjes, benauwde ‘koertjes’ (ommuurde stadstuinen) en vreemde constructies waarbij je een soort serre tegenkomt die letterlijk tegen de oorspronkelijke voorgevel geplakt zit.

Uitdagingen tussendoor

Aannemer Bob belt halverwege het Nederlandse Kopen zonder kijken meestal met de prangende vraag of de deelnemers echt geen budget meer kunnen vrijmaken voor een extra verbouwing die zeker waardevermeerderend is. Daarnaast raken de Hollanders over het algemeen zwanger tussen de bedrijven door, waardoor er last minute een extra kamertje vrij moet komen. De Vlamingen zijn wat dat betreft een stuk gematigder. Het budget staat vast, tenzij er tussendoor asbest wordt ontdekt, en spontane zwangerschappen blijven vooralsnog uit.

Hoeveelheid sponsors

Hier zit ook duidelijk een verschil tussen Blind gekocht en Kopen zonder kijken. In Vlaanderen vindt de verbouwing ‘gewoon’ plaats, terwijl wij flink uitpakken. Bijna elk accessoire wordt even met de merknaam aan de camera getoond, styliste Roos benoemd de specifieke tinten van de keuken die ze gebruikt en neemt je mee in de handige 360 view van de samenwerkende keukenpartij. Ook voor de kozijnen, tussendeuren en meerdere meubels wordt flink reclame gemaakt, net als het verhuisbedrijf. Daardoor is het resultaat altijd grootser dan het budget.

Concessieklok

Nieuw is bij ons de concessieklok. Kan makelaar Alex niks vinden, en dat gebeurde afgelopen seizoen bij ons vrijwel elke week, dan loopt de concessieklok af en zullen de deelnemers op hun wensen moeten inleveren. Op zich vind ik het wel een fijn onderdeel, omdat de eisen van kopers vaak exorbitant hoog liggen ten opzichte van hun budget. Op die manier worden ze iets reëler in hun verwachtingen en zie je als kijker dan een huis waaraan je iets meer moet klussen soms de moeite loont.

Het eindresultaat

Tja, het aantal sponsoren in Nederland helpt wel mee, moet ik zeggen. Hier is het ondenkbaar dat – buiten de zolder, bijvoorbeeld – bepaalde slaapkamers niet af zijn, het benedentoilet in oorspronkelijke, rommelige staat achterblijft of dat muren niet even netjes gesausd zijn. Bij de Vlamingen was het budget op een bepaald moment op en dan is het aan stylist Bart om te beslissen welke ruimte wel en welke niet gedaan kon worden.

Beide programma’s hebben hun eigen charme. Ik ben dol op de waanzinnige veranderingen die ze in België voor elkaar krijgen, zeker gezien de mogelijkheden, maar toch ook op de mooie woningen en handige tips van styliste Roos bij ons. Gelukkig hoef je niet te kiezen tussen Kopen zonder kijken en Blind gekocht, want ze staan allebei op Videoland. Ben jij ook dol op interieurprogramma’s? Welke is jouw favoriet?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (40) is alleenstaande moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven