Press "Enter" to skip to content

Veilig fietszitje achter kiezen? (incl. checklist)

Zoek je een veilig fietszitje voor achter op de fiets, maar heb je werkelijk geen idee waar je op moet letten? Lees dan snel verder. In dit artikel vertellen we welke fietszitjes goedgekeurd zijn en delen we een handige checklist die je kan gebruiken tijdens je zoektocht.

Europese veiligheidseisen aan een fietszitje achter

Als je zeker wil weten dat het fietszitje dat jullie graag willen kopen voldoet aan alle veiligheidsnormen, let er dan op dat op de sticker of het zitje zelf staat: EN 14344 (2020). Deze normering houdt in dat dit artikel is goedgekeurd volgens de allerlaatste veiligheidseisen. Het zitje moet voldoende bescherming bieden tijdens fietstochtjes tot 25 km/u en voor kinderen met een gewicht van 9-22 kilogram.

Deze informatie staat overigens niet in iedere webshop – zoals Bol.com. Kijk daarom ook altijd nog even op de website van het merk als je twijfelt of het zitje daadwerkelijk voldoet aan alle belangrijke eisen en/of die informatie niet kan terugvinden.

Is een tweedehands fietszitje veilig?

Ja en nee.

Ja, zolang je weet van wie je het koopt en zeker weet dat er bijvoorbeeld nooit een valpartij mee is geweest, is het fietszitje nog steeds even veilig. Mits hij voldoet aan de Europese normering.

Maar als je een tweedehands zitje koopt via iemand anders, kan je bedrogen uitkomen. Via de Consumentenbond vind je een handige lijst met punten waarop je kunt letten als je een (tweedehands) zitje koopt. Daarbij kan je ook controleren of je nergens beschadigingen ziet zitten op het zitje, zoals krassen en losse onderdelen. Hier staat ook waar je het kunt melden wanneer een fietszitje niet aan de genoemde voorschriften voldoet.

veilig fietszitje achter peuter

Checklist fietszitje achter

Belangrijke punten om op te letten als je een nieuw fietszitje gaat kopen:

  • Sluiting van het zitje: is het makkelijk te openen voor een behendige peuter of dreumes? Zo ja, nog even doorzoeken.
  • Riemen: Is er sprake van (minimaal) een driepuntsgordel, waarbij het kind bij de schouders en het kruis vastzit? Zijn de riemen breed genoeg en doen ze geen pijn? Kan je ze gemakkelijk afstellen op de maat van je kind? Hoe zit het kind in het fietszitje met een winterjas?
  • Hoogte van de achterkant: Is het zitje voldoende hoog om je kind volledig te beschermen?
  • Breedte van de zijkant: In geval van nood, zit je kind dan goed beschermd via de zijkant? Een kuipvorm is daarbij bijvoorbeeld vaak veiliger dan een rechte achterkant. Bij een val moet je kind namelijk niet direct met zijn lijf of hoofd op de weg terechtkomen.
  • Voldoende bescherming voor de voeten: Kunnen de voeten van je peuter niet tussen de spaken komen? Zet je ze gemakkelijk vast? En kan hij niet onderweg de sluiting losmaken en gaan slingeren met zijn voeten of bij je fietsslot/de spaken komen met zijn handjes?
  • Hittebestendig: Wordt je fietszitje niet te heet in de zon? Kan je kind zich eventueel verbranden of blijft het materiaal koel? En – bij regen – is het materiaal makkelijk te drogen?
  • Gewicht: Blijft je fiets stevig staan wanneer je het zitje achterop hebt met je kind erin? Als hij begint te steigeren, kan je beter een stevigere fiets kiezen of wellicht een ander zitje kiezen voor je kind.
  • Is het een stevige stoel? Je voelt snel genoeg of je een robuust fietszitje hebt of niet. Een goede stoel is precies af te stellen op de grootte van het kind, zit stevig vast aan de fiets en is niet gemakkelijk te stelen.

Is een fietskar voldoende veilig?

Alternatief voor het kinderzitje achterop is een fietskar achter je fiets. In principe is dit zeer veilig: zo bleek dat ze stabieler op de weg liggen en je kind beter beschermd is bij een ongeval/botsing. Maar ook hier moet je er uiteraard op letten dat de kar is goedgekeurd en geschikt voor de leeftijd van je kind(eren). Daarbij helpt het vaak om vooraf te oefenen: fietsen met een fietskar vergt een iets andere techniek dan je misschien gewend bent.

In principe kan je hierbij je kind al vervoeren vanaf de babyleeftijd, mits de fietskar hiervoor geschikt is. Een ander voordeel is dat wanneer je een tweeling hebt of je kinderen weinig schelen, je ze alsnog beiden met de fiets kan vervoeren. Een goed merk is Thule, dat karren maakt volgens de laatste voorschriften en ook voor allerlei mogelijkheden: van achter de fiets tot tijdens het hardlopen en zelfs in de sneeuw, zoals de Thule Chariot Sport. Deze is overigens wel prijzig, maar tot een paar duizend euro goedkoper dan de bakfiets.

Niet kopen?

  • Een rotan fietsmand: deze is misschien heel leuk en lekker retro om te zien, maar niet gekeurd.
  • Draagzak voor op de fiets: niet doen!
  • Fietskussen voor achterop met aparte voetsteunen: bij kleine kinderen is dit zeker onveilig. Ze zitten niet vast, hun voeten komen gemakkelijk tussen de spaken en ze zijn ontzettend kwetsbaar. Ze worden pas veilig(er) vanaf het moment dat ze niet meer in een regulier zitje passen.

Handig is ook om dit filmpje te zien over spaakbeknelling – de reden dat in 2018 dagelijks negen kinderen op de EHBO belandden, al dan niet met een gebroken of gekneusd voetje. Kortom, reden genoeg om hier echt goed op te letten.

Hamax Caress – kindveilig fietszitje achterop de fiets. Een aanrader!

Merel testte namens Mamaliefde de Hamax Caress: een waanzinnig mooi én veilig fietszitje voor achterop. Hoe veilig? Daar kwam ze helaas op een iets minder leuke manier achter, al bleek dit wel meteen de ultieme test.

‘Het strakke design is mooi. Maar goed, daar red je niet per se levens mee. Met de veiligheid van de Hamax Caress, in 2016 als beste getest door de Consumentenbond, wel. Op een regenachtige en uitzonderlijk sportieve ochtend besloot ik met May achterop naar het dorp te gaan. We hadden nog wat spulletjes nodig bij Hema. Onderweg zag ik dat er markt was in het dorp en ik fietste enigszins schuin de korte stoeprand op. En terwijl ik dit deed voelde ik de achterkant van mijn fiets wegschuiven.

Terwijl ik ging dacht ik alleen maar aan mijn kleine meisje dat hulpeloos achterop zat. Mijn knie klapte dubbel, ik kneusde mijn kniebanden flink en kon een paar weken nauwelijks meer lopen. Maar zij had godzijdank niets meer dan wat schrik. De hoge opstaande randen in de Hamax Caress maken namelijk dat het hoofdje van je kind goed beschermd is tijdens een val. Daarbij is hij hartstikke solide en zit je kind echt stevig vast. In ons geval bleek dit achterzitje voor de fiets haar redding: ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd in een andere.

Is alles positief? In zekere zin wel, maar de prijs is behoorlijk. Je betaalt voor deze nieuwe Hamax Caress namelijk nog altijd een bedrag van maar liefst € 146,99. Tegelijkertijd weet ik inmiddels (helaas) uit ervaring dat hij je kwetsbare kind achterop echt bovengemiddeld beschermt is en beschermd tegen diefstal. Zelf ben ik blij dat we hem kregen, of ik het zitje anders had aangeschaft? Vermoedelijk niet – vanwege de prijs. Inmiddels wel, vanwege de veiligheid.’

Is een helm verplicht achterop de fiets?

Nee, in tegenstelling tot sommige andere Europese landen hoef je in Nederland geen verplichte helm op in het achterzitje op de fiets. Wel kan het extra veiligheid bieden, zeker in een zitje waarbij je kind nog altijd kwetsbaar is met zijn hoofd. Een ongeluk zit in een klein hoekje en tijdens een val kan je dreumes of peuter lelijk terechtkomen.

Welk fietszitje heb jij voor achterop? Of heb je ervaring met een fietskar, bakfiets, zitje achterop of een andere manier om je kind te vervoeren op de fiets? Laat het ons weten in de reacties! Jullie ervaringen zijn heel fijn voor andere ouders als ze een nieuw zitje willen kopen.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons en het onderhoud van De Mamagids een klein handje. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

               Praat je gezellig mee?

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *