Vaker vega(n) eten? Zo maak je gezonde keuzes

Wanneer je een flexitarisch, vegetarisch of vegan dieet aanhoudt, is het belangrijk dat je extra op je voeding let om te voorkomen dat je geen tekorten oploopt. In dit artikel vertellen we je waar je op kunt letten als je minder dierlijke producten wil eten.

Gezond eten als flexitariër of vega(n)

Slik supplementen ter aanvulling

Om te beginnen is het belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt. Een bekende vitamine waar je snel een tekort van oploopt, is B12. Deze zit van oorsprong alleen in dierlijke producten als zuivel, vis, eieren en vlees. Wanneer je dit om principiële redenen niet meer eet, en drinkt, is het aan te raden supplementen te halen. Je kunt gelukkig veganistische vitamine b12 kopen (methylcobalamine). Deze wordt, met behulp van bacteriën, gemaakt in een laboratorium. Een tekort herken je aan bloedarmoede, maar ook concentratie- of geheugenproblemen en spierzwakte in de benen.

Verder is het voor veganisten belangrijk om te letten op o.a. de eiwitinname, omega-3, vitamine D, ijzer, calcium en zink. Ook voor deze zaken kan je een supplement nemen of in elk geval je voeding aanpassen. Noten en peulvruchten bevatten bijvoorbeeld relatief veel plantaardig eiwit, omega-3 haal je uit o.a. lijnzaad en walnoten en groene groenten bevatten calcium. Verder zijn bepaalde (vervangende) producten verrijkt met vitamines en mineralen.

Ben je bang voor een vitaminetekort? Laat dit dat controleren bij de huisarts.

Begin met het aanpassen van je huidige recepten

Als je wil overstappen naar een flexitarisch of vega(n) dieet, begin dan met kleine aanpassingen. Gebruik je huidige recepten als leidraad voor een maaltijd zonder vlees, zoals deze lekkere aubergine lasagne. Het voordeel hiervan is dat je al weet dat het een goed recept is en dat je niet moedeloos hoeft te zoeken naar alternatieven. Kijk ook eens of je bepaalde groenten kunt vervangen voor een variant met meer ijzer. Of maak een salade van veldsla bij je pasta.

Vleesvervangers?

Waar je twintig jaar geleden alleen terecht kon bij reformwinkels, zijn er tegenwoordig talloze vleesvervangers. Zelfs smeerworst of rookworst kan je vegetarisch halen. Maar is het daadwerkelijk goed? Een veelgehoord kritiekpunt van mensen die op latere leeftijd vegetarisch worden, is dat de vega variant het niet haalt bij het echte werk. Zij eten dus liever geen vleesvervangers. Daarnaast zijn bepaalde vleesvervangers erg zout of vet. Je kunt ze best eens eten als ‘snack’ tussendoor, maar op reguliere basis zijn dit geen gezonde keuzes. Online vind je genoeg lekkere recepten met paddenstoelen, tofoe of tempé. Of laat de vleesvervanger gewoon uit het recept. Met alleen groenten en een basis als pasta, aardappel of rijst kun je ook een heerlijke maaltijd maken.

Laat anderen praten

Hoewel vega(n) steeds gebruikelijker is, zijn er altijd van die verstokte types die het niet kunnen laten om flauwe opmerkingen te maken over je nieuwe leefstijl. ‘Ik zou het niet kunnen hoor, zonder biefstuk!’ of ‘Ga je nu ook op geitenwollen sokken lopen?’ Tja… Niemand vraagt de ander om ook zijn biefstuk te laten staan, sokken van geitenwol zijn toevallig heerlijk warm en perfect voor komende winter. Met iemand die oprechte interesse toont, start je een gezellig gesprek. De rest van de gesprekken hoef je niet aan te gaan.

Ga lekker uit eten bij een vegan restaurant

Wie denkt dat vegans alleen op blaadjes sla en bleekselderij knagen, moet eens naar een vegan restaurant. Je weet niet wat je proeft! Naast een kleurrijke maaltijd is het vaak onvoorstelbaar dat dit recept geen enkel dierlijk product bevat. Bijkomend voordeel: je doet wellicht meteen inspiratie op voor je eigen maaltijden thuis.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Nina Firsova – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven