Vasten na carnaval: ideeën om deze tijd in te vullen

De veertigdagentijd voor Pasen staat voor bepaalde Christenen in het teken van vasten. Na Aswoensdag begin je aan deze periode van bezinning. Nu hoef je geen Christen te zijn om eens mee te doen met het vasten. Het achterliggende idee is dat je terug gaat naar de basis van wie jij bent. Een Christen betrekt daar bovendien zijn relatie met God bij, maar als je niet gelooft kan je natuurlijk ook prima veertig dagen besteden aan een eenvoudiger leven. Hoe? In dit artikel vind je verschillende tips over hoe je dit vasten kunt invullen.

Hoe kan je de veertigdagentijd invullen? Inspiratie

Tot jezelf komen via gebed of meditatie

Een oud gezegde uit het zenboeddhisme luidt: ‘Je zou elke dag twintig minuten moeten mediteren. Tenzij je te druk bent. Dan zou je een uur moeten gaan zitten.’ Meditatie leidt namelijk tot een evenwichtiger leven, een empathischer karakter en meer rust, zo blijkt ook uit onderzoek. Bidden heeft eenzelfde soort kalmering op de geest. Wat bij je past, is eigenlijk minder relevant. Maar even zitten en tot jezelf komen is dat wel.

De Vastentijd is uitermate geschikt om dichterbij God te komen of dichterbij de liefde en rust in jezelf. Het maakt je een bewuster mens en veertig dagen is nog wel te overzien, als je dit nog niet deed. Neem elke dag twintig minuten tot een halfuur de tijd, bijvoorbeeld voor de rest van je gezin wakker wordt. Je kan kiezen voor een geleide meditatie maar ook terugkeren in jezelf en voelen hoe de rust over je heen komt, kan een fijne start van de dag zijn. En wie weet is dit meteen de start van een nieuwe goede gewoonte!

Gezonder leven

Een bekende manier van vasten is daadwerkelijk vasten: vlees laten staan of minderen met suiker. Of zelfs een gedeelte van de dag niet eten (zestien uur niet, acht uur wel). Wat je kiest, kijk naar een manier van vasten die bij jou past en die je kunt volhouden. Een andere optie is kiezen voor een detox, bijvoorbeeld door middel van een thee die de functie van de lever ondersteunt. Zo ontdoe je jezelf van gifstoffen en krijgt je lijf meteen een opkikker.

Onze favoriete detoxthee is de Oolong van RIES. Die kun je aanvullen met druppels, zoals herbal slim, voor die extra boost. Bijkomend voordeel is dat de eetlust vermindert en het ingrediënt gentiana ontstekingsremmend werkt. Bovendien is een kopje thee hét moment om heel even te verstillen. Ga bij goed weer eens in de tuin zitten of maak meteen een wandeling in de natuur: goed voor je spieren, maar ook voor je geest.

Eenvoudiger leven

We leven in een soms bizarre wereld. Niets lijkt nog onmogelijk, we kunnen vrijwel alles kopen dat we willen en/of nodig denken te hebben en veel van ons doen dit ook. Veertig dagen uit de hyperconsumptie stappen is daarom geen overbodige luxe. Even een pas op de plaats en kiezen voor eenvoud, kan je een nieuwe kijk op het leven geven. Hoe?

  • Minimaliseer in huis: houd alleen wat je nodig hebt en waar je echt blij van wordt.
  • Beperk het aantal afspraken in je agenda en maak alleen ruimte voor energiegevers.
  • Maak tijd vrij om te mijmeren.
  • Leef vaker offline en ga op nieuwsdieet.
  • Geef de kinderen eens niets mee om te spelen, zodat ze zelf hun eigen spel kunnen verzinnen.

Je zal zien dat wanneer je alles terug brengt naar de basis, je meer rust ervaart en er ook meer ruimte ontstaat om te gaan creëren.

Verslaving loslaten

Misschien kan je die paar sigaretten per dag niet laten liggen, houd je wel van een borreltje of kan je je telefoon niet loslaten. In dat geval kun je letterlijk veertig dagen vasten: niet roken of drinken, je telefoon alleen voor het minimale gebruiken of zelfs helemaal uitzetten – waar je ook voor kiest, je laat een slechte gewoonte los en hebt veertig dagen de tijd om te ontdekken wat het met je lijf doet. Een goede start om na deze periode blijvend te minderen.

Goed doen voor anderen

De Veertigdagentijd is bedoeld om bewuster te worden. Goed doen voor anderen is daar onderdeel van. Dat kan in de vorm van een (financiële) gift aan een instantie of goede bekende die het nodig heeft, maar ook door boodschappen te halen voor je mindervalide buurvrouw, je beste vriendin te helpen haar huis op te knappen of uit liefde spullen weg te geven aan wie dat beter kan gebruiken dan jullie.

Je kinderen kun je hier in meenemen. Ze kunnen bijvoorbeeld klusjes doen in de buurt (en dan geen heitje voor een karweitje, maar voor niks). Of speelgoed weggeven aan andere kindjes, kleding doneren aan een goed doel of een lieve tekening maken voor de overbuurvrouw.

Tips om te gaan vasten

Maak het jezelf niet te moeilijk

Misschien raak je zo enthousiast dat je zowel je sigaretten, telefoon, het vlees als de suiker wil laten staan, meteen wat vaker bij de buren langsgaat om te zien wat je voor ze kan doen en gelijk de boel thuis wil minimaliseren. Heel nobel, maar zie het dan maar veertig dagen vol te houden. Het liefst kies je één of twee dingen uit om je vastenperiode mee in te vullen, zodat de kans op slagen groter is.

Houd een dagboekje bij

Kies een vaste dag in de week uit waarop je echt even in je eentje gaat zitten. Schrijf op hoe het afgelopen dagen ging, waar je tegenaan liep en wat soepel liep. Was alles naar verwachting of heb je een idee hoe je volgende week anders of beter zou kunnen invullen? En blijf mild naar jezelf: het proces van vasten gaat niet om perfectie, maar bewustwording en je best doen voor een betere manier van leven.

Ga samen met een vriend(in) aan de slag

Samen houd je makkelijker vol dan alleen. Dus kijk of een goede vriend(in) of misschien je moeder, zus of broer wel wil(len) meedoen. Help elkaar door de lastige momenten heen en vier overwinningen met elkaar. Niet alleen motiverend, maar ook gezellig en soms zelfs cruciaal om vol te houden.

Ga jij komende periode vasten, na carnaval? En wat past dan het best bij jou?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven