Press "Enter" to skip to content

De 7 grootste valkuilen die je tegenkomt tijdens verhuizen

Als je gaat verhuizen wil je het liefst dat alles zo soepel mogelijk loopt. En natuurlijk, tegenvallers bij de meubelfabrikant komen voor, maar sommige dingen kan je gemakkelijk voorkomen. Zelf verhuizen wordt bijna een eitje als je deze 7 valkuilen maar voorkomt!

Verhuizen? Voorkom deze 7 valkuilen

Je vergeet te plannen

Planning is echt één van de belangrijkste dingen tijdens een verhuizing. Juist omdat er zoveel zaken bij komen kijken. Van de verlichting tot aan je badkamer – alles moet kloppen. Ook het leeghalen van je oude huis komt hier nog eens bij. Om te voorkomen dat je gaandeweg volledig uit het oog verliest wat er nog gebeuren moet, is het slim om alles op een rijtje te zetten en regelmatig even te evalueren of alles nog een beetje op schema loopt.

  • Vooraf maak je een lijst met zaken die moeten gebeuren. Streep ze af na voltooiing, dat ruimt je hoofd meteen op.
  • Loop eens per week of twee weken je lijst na. Wat kan je nu doen, loopt alles zoals gepland (nee, dat doet het nooit tijdens een verhuizing 😉 maar voor de vorm toch even kijken) en welke stappen moet je komende weken zetten?

Je kan dit op papier doen, maar ook handiger is je telefoon. Dan heb je altijd en overal de actuele stand van zaken beschikbaar.

Je vergeet überhaupt van alles

Het is ook niet zo gek allemaal. Met een verhuizing in het vooruitzicht, stroomt je hoofd over van de informatie en alle kleine zaken die je ‘nog even’ moet onthouden, je communiceert met verschillende partijen en hebt misschien nog spullen uit te zoeken in het oude huis. Probeer zelf het wiel niet uit te vinden en gebruik een handige verhuis checklist. Zo weet je in elk geval zeker of je écht alles hebt nagelopen en of je je straks met een gerust hart kunt overgeven aan de hele verhuizing.

Alles zelf doen

Van te veel hooi op je vork nemen, is nog nooit iemand gelukkiger geworden. Jij dus ook niet. Alles zelf doen heeft geen zin. Kijk daarom regelmatig, bijvoorbeeld als je je lijstje weer even doorneemt om te evalueren, of je iets kan uitbesteden. Misschien vindt je moeder het wel fijn om de boeken in te pakken of de oude kledingstukken van de kinderen uit te zoeken, wil je zusje een plank ophangen of kan je broer een maaltijd koken zodat jullie komende woensdagavond langer kunnen doorklussen in het nieuwe huis. Ook dat soort kleine klussen veroorzaken namelijk soms ruis in je hoofd. En je hoeft het wiel nu eenmaal niet altijd zelf uit te vinden.

Het meubilair past niet in het nieuwe huis

Meten is weten – een gevleugelde uitspraak van de gemiddelde klusser die, om maar even een toepasselijk spreekwoord te gebruiken, natuurlijk ook gewoon hout snijdt. In dit geval draait het dus om de meubels. Zeker als je iets nieuws koopt, wil je straks dat het allemaal mooi past. Je kunt eventuele problemen voorkomen door alles op maat te maken, als in een maquette. Door de meubels alvast op hun gewenste plek te zetten – meet ze zowel uit in de breedte als de hoogte – kan je zien of alles mooi past én of je geen te krappen ruimten veroorzaakt op deze manier.

Per ongeluk te grote meubels gehaald? Dat overkwam Marieke, wiens Pax kasten niet helemaal pasten in het nieuwe huis. Gelukkig kan dit probleem snel worden verholpen doordat iemand ze op maat gaat zagen, dus het komt allemaal goed. Dit lukt echter niet altijd, dus kijk voor de zekerheid toch altijd even of jullie (nieuwe) meubels ook in je nieuwe huis passen.

Niemand weet waar je verhuisdozen naartoe moeten

Een kort, maar belangrijk punt: schrijf altijd direct op de doos wat erin zit en waar het straks in het nieuwe huis naartoe moet. Op die manier hoef je zo min mogelijk na te denken en komt er, op de dag van de verhuizing, niemand onnodig naar je toe met vragen die eigenlijk nooit gesteld hadden hoeven worden. Duidelijkheid scheelt enorm.

Je moet te veel inpakken op het laatste moment

Vergis je niet: kastjes herbergen een oneindige hoeveelheid spullen waar je vaak pas veel te laat achterkomt. Zaken die je ‘nog even’ wil doen op de laatste dag, kosten doorgaans veel meer tijd dan je in je schema had vrijgemaakt. Ga hier dus ruim op tijd voor zitten, wanneer de deadline van jullie verhuizing niet in je nek hijgt en je resoluut genoeg bent om de juiste dingen weg te gooien en dierbare zaken te bewaren.

Je vergeet de post door te sturen

Zorg op tijd dat de post van je verhuizing weet en alles kan doorsturen naar je nieuwe adres – voor zover je dit nog krijgt. Het gaat vaak maar om een maandje voor alles prima loopt, maar is wel belangrijk.

Wel ingepakt maar niet schoongemaakt

Het liefst houd je hier een aparte dag voor vrij en vraag je hulp aan vrienden en familie. Verhuizen van je spullen is één ding, het schoonmaken een tweede. Zorg voor voldoende spullen, ga allemaal flink aan de slag en sluit af met iets lekkers. Tijd voor een nieuw hoofdstuk!

Welke valkuilen heb jij meegemaakt tijdens verhuizingen? Wat vond je meevallen en waar baal je stiekem nog steeds van? Deel jouw verhaal in de reacties!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Rido, dozen – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids