Press "Enter" to skip to content

Tips tegen ochtendmisselijkheid: deze 11 kunnen helpen

Ochtendmisselijkheid is het bekendste kwaaltje uit het eerste trimester van de zwangerschap. Maar hoe ontstaat het eigenlijk precies? En, nog veel belangrijker, hoe kom je er (enigszins) vanaf?

Hoe ontstaat ochtendmisselijkheid?

Tijdens het eerste trimester van je zwangerschap raken je hormonen in disbalans. Vooral de snelle toename van de hoeveelheid hCG in je lijf zorgt ervoor dat je misselijkheid kan ervaren, zeker tijdens de eerste maanden. Daarbij kan je natuurlijk ook mentaal zodanig bezig zijn met je zwangerschap dat je elke kwaal iets heftiger ervaart.

Lees hier meer over het ontstaan van ochtendmisselijkheid

Wanneer krijg je vooral last van ochtendmisselijkheid?

Het is een fabeltje dat ochtendmisselijkheid zich slechts beperkt tot de ochtend. Sommige vrouwen hebben de hele dag last van bepaalde geuren, een ander komt maar niet van dat weeïge gevoel af en een derde merkt hier alleen ‘s avonds iets van. Kortom, het is compleet persoonlijk wanneer je last krijgt van misselijkheid.

Heeft elke zwangere vrouw last van deze kwaal?

Nee. Veel vrouwen ervaren wel in elk geval het misselijke gevoel, maar daadwerkelijk overgeven gebeurt in 65% van de gevallen. Daarbij komt het wel vaker voor bij meerlingzwangerschappen. Je produceert dan uiteraard ook meer hCG dan bij één kind. Normaal gesproken houdt het rond de drie à vier maanden vanzelf weer op. Dit zegt niets over de gezondheid van je kindje.

Hyperemesis Gravidarum (HG)

Letterlijk betekent dit ‘extreem braken’ en dat is ook precies wat het is. Wanneer je ochtendmisselijkheid dusdanig heftige vormen aanneemt dat je bijvoorbeeld niks of nauwelijks iets binnenhoudt en je er de hele zwangerschap last van hebt.

Wanneer je merkt dat je meer hebt dan ‘slechts’ ochtendmisselijkheid, trek dan meteen aan de bel. Niet tijdig ingrijpen kan gevolgen hebben voor jou en de baby. Denk aan gewichtsverlies, uitdroging (te zien aan donkerdere urine) en vitaminetekort – met alle gevolgen van dien. Er zijn wel (min of meer) oplossingen voor, maar deze zijn medisch en hiervoor heb je een echte behandeling nodig. Verder is het helaas vooral afzien.

Tips tegen ochtendmisselijkheid

Neem iets lichts te eten voor je opstaat

Omdat misselijkheid vaak wordt verergerd door een lege maag kan het helpen iets lichts te eten voor je opstaat. Denk aan een beschuitje of cracker. Ga daarna stap voor stap uit bed. Dus eerst rustig zitten, dan benen uit bed en langzaam opstaan. Een beetje zoals je zou doen als je te veel hebt gedronken.

Eet steeds kleine beetjes om de (ochtend)misselijkheid te minderen

Wanneer je maag eigenlijk continu gevuld is, ben je vaak minder misselijk. Dus de oplossing is om over de dag heen continu kleine beetjes te eten. Een biscuitje of rijstwafel is licht verteerbaar.

Mijd zoveel mogelijk de geuren die je nu misselijk maken

Natuurlijk, midden in het openbaar vervoer wordt het wat lastig om de woeste ochtendadem of adembenemende lichaamsgeuren van je buurman te ontwijken. Maar probeer verder zo min mogelijk in aanraking te komen met vieze luchtjes die misselijkheid veroorzaken of versterken. Laat het koken tijdelijk aan een ander over (zeker als je het wel kunt eten). Zoek eventueel naar neutrale verzorgingsproducten (zonder parfum). En houd je afstand als dat nodig is. Als je uitlegt dat het niets persoonlijks is, begrijpen de meesten je wel.

Zoek goed uit wat je nu wel kunt binnenhouden

Misschien niet het uitgebalanceerde dieet dat je voor ogen had, maar in het geval van de zwangerschap is iets beter dan niets. Probeer verschillende dingen uit en mijd te gekruid, zout en smaakvol voedsel, dan kom je vaak al een eind.

Beperk je zoveel mogelijk tot licht verteerbare voedingsmiddelen

Denk aan een cracker, beschuit, theebiscuitjes of rijstwafel en drink lauwe thee.

Wat zwangere vrouwen zelf ook vaak aanraden?

  • Prik (Cola, 7up)
  • Vla of yoghurt
  • Gember (bijvoorbeeld gemberthee of vers – mits je het lust – maar je kunt dit ook kopen in tabletvorm)

Zorg dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt

Zeker wanneer de ochtendmisselijkheid ervoor zorgt dat je geregeld moet overgeven, is het belangrijk om voldoende vitaminen binnen te krijgen. Neem je supplement (let op dat ze speciaal voor zwangere vrouwen zijn!) in met een beetje water tijdens de maaltijd.

Probeer rustig aan te doen

Voor zover mogelijk natuurlijk. Probeer een beetje te slapen. Nu scheelt het dat je tijdens je eerste trimester sowieso vaak erg moe bent. Als je kleine kinderen hebt, probeer dan af en toe tegelijkertijd met hen naar bed te gaan.

Voorkom stress zoveel mogelijk

Is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar waar mogelijk is het beter om stress te voorkomen. Probeer je zorgen voor nu zoveel mogelijk naast je neer te leggen. Dit kan namelijk ook een trigger zijn om last te krijgen van ochtendmisselijkheid.

Zoek oplossingen in het alternatieve circuit

Sommige vrouwen zweren bij acupunctuur of homeopathische middeltjes. Kijk vooral of het ook bij jou past; soms levert het verbluffend resultaat op en ben je blij dat je het hebt gedaan. Of niet, maar dan weet je dat ook weer.

Vermijd strakke kleding

Niks kan zo vervelend zijn als een strakke broek tegen je onderbuik aan. Het verergert de misselijkheid. De oplossing? Positiekleding. De broeken hebben vaak een zachte band waardoor de spanning op je buik vermindert. Alle beetjes (kunnen) helpen!

Vraag om hulp

Tot slot de laatste: is het zo erg dat je in je dagelijks functioneren wordt belemmerd? Vraag dan om hulp! Leg uit aan je leidinggevende dat je verschrikkelijk misselijk bent en probeer samen een fijne oplossing te vinden. Overleg met je man hoe jullie hier zo soepel mogelijk doorheen kunnen komen: pak de taken op die je zelf wel kunt uitvoeren en geef de rest tijdelijk over aan hem. Hoe meer je nu rust, des te sneller de misselijkheid hopelijk voorbij is.

Heb jij erge last gehad van ochtendmisselijkheid en misschien aanvullende tips? Of eigenlijk nauwelijks?

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids