Zakelijk denken is lastig als je van nature meer een pleaser bent. Toch is het belangrijk dat we op een andere manier leren nadenken over onze financiële waarde. In dit artikel staan tips die je helpen een andere werkhouding aan te nemen. Zo krijg ook jij de kansen die je verdient.
Zakelijk denken of pleasen?
Voor veel vrouwen is het een tweede natuur om ons aan te passen aan anderen. We handelen vaak vanuit empathisch vermogen, denken mee en willen anderen graag helpen. Hoewel dit mooie eigenschappen zijn die van waarde zijn op de werkvloer, kan het ons ook in de weg komen te staan. Zeker waar het ons salaris betreft.
Uit het tweejaarlijkse Nationaal Salaris Onderzoek 2023, uitgevoerd door Nyenrode Business Universiteit en Intermediair, blijkt dat de loonkloof afgelopen jaar is vastgesteld op 7,4%. Dit is een stijging ten opzichte van twee jaar geleden (5%). Daarbij komen burn-outs en overspanning vaker voor bij vrouwen en onderbreken we onze carrière vaker dan mannen. Uiteraard vanwege zwangerschap en eventueel aansluitend zorg voor de kinderen, maar ook voor het bieden van mantelzorg.
Opvallend: Groningen en Friesland springen erbovenuit met een loonkloof rond de 3%.
Hoewel het onderzoek verder geen expliciete redenen opvoert voor de gestegen loonkloof, mag het duidelijk zijn dat er werk aan de winkel is. Om te voorkomen dat alleen je mannelijke collega’s ervandoor gaan met die lekkere bonus en maandelijks meer verdienen voor hetzelfde werk, vind je hieronder handige tips om zakelijker te gaan handelen en denken.
Zakelijker denken en beter onderhandelen? Zo doe je dat!
Straal zakelijkheid uit
Het is bijzonder, maar kleding kan echt verschil maken in hoe mensen je zien en behandelen. Door te kiezen voor vrouwelijke, zakelijke kleding kan je zelfvertrouwen stijgen en nemen anderen je sneller serieus. Dat helpt als je (salaris)onderhandelingen moet voeren.
Lief of te lief? Houd je grenzen in de gaten
Begrip tonen voor anderen, meeleven en zorgzaamheid zijn mooie eigenschappen. Ze maken je een fijn mens waar collega’s graag mee omgaan. Houd hierbij echter wel je grenzen in de gaten en voorkom dat het eenrichtingsverkeer wordt. Uiteindelijk ben je op je werk en leveren een lager salaris of slechtere arbeidsvoorwaarden je niks op. Sterker nog, je levert erop in als je structureel niemand voor het hoofd wil stoten. Houd voor ogen dat jij net zo goed die salarisverhoging verdient als een ander.
Vind je het lastig en voelt het of je daarmee te hoog van de toren blaast? Denk dan aan de gevolgen van ’te lief’ zijn. Als je onvoldoende salaris verdient:
- Kinderen kunnen niet op een sportclub
- Je boodschappenbudget ligt lager
- Die nieuwe auto komt er voorlopig niet
- Wil je nieuwe kleding, naar de kapper of een fototoestel? Dan zal je daarvoor (langer) moeten sparen
In de tussentijd heeft je collega, die wel voor zichzelf opkwam, hier wel geld voor. Het is, kortom, niet nodig om jezelf te bescheiden op te stellen.
Je hoort het vanzelf als er geen ruimte is binnen het budget
Een gouden regel binnen de salarisonderhandelingen is dat wanneer de ander direct ‘ja’ zegt, je hoogstwaarschijnlijk genoegen neemt met te weinig. Misschien vind je dat nog niet zo belangrijk aan het begin van je carrière, maar besef ook dat het daardoor langer duurt om te kunnen doorgroeien. Zo ontstaat de loonkloof in eerste instantie.
Voorkom dit door direct goed te starten en vraag tijdens je sollicitatiegesprek een bedrag dat je verdient. Weet je niet wat gangbaar is? Kijk of je iemand uit het werkveld kunt spreken om te vragen welke salarissen gangbaar zijn of kijk op internet naar jouw branche. Is daar geen budget voor? Dan hoor je het vanzelf; willen ze je graag hebben, dan beginnen de onderhandelingen en kom je vast op een mooi gemiddelde uit.
Ben je zelfstandig ondernemer?
Ook dan geldt dat je goed moet kijken naar je waarde. Wil iemand je bijvoorbeeld € 100,00 betalen voor een geleverde dienst, terwijl je weet dat een vergelijkbare ondernemer het dubbele krijgt? Zet dan hoger in. Mocht er geen budget zijn bij deze opdrachtgever dan zal je dat vanzelf horen, maar daar hoef je op voorhand niet vanuit te gaan.
Houd een grensbedrag aan
Voortvloeiend op wat hierboven staat, is het belangrijk om geen genoegen te nemen met minder dan je waard bent. Wanneer iemand je een schijntje biedt en het presenteert alsof je de kans van de eeuw voor je voeten krijgt, dan hoef je daar niet eens op in te gaan. Als hij of zij jou niet serieus neemt, waarom zou je het andersom dan wel doen?
Vertrouw op je eigen kunnen
Dat kost vaak best even tijd, zeker als je van jezelf bescheiden bent en niet zo brutaal durft te zijn. Ook als je je herkent in kenmerken van het imposter syndrome (*) kan het lastig zijn om zelfverzekerd je sollicitatiegesprek in te gaan. Probeer toch duidelijk te zijn over wat je capaciteiten. Durf hardop te zeggen dat je bepaalde kwaliteiten en eigenschappen bezit waar het bedrijf om zit te springen, zeker als ze vragen om je goede en slechte eigenschappen tijdens het sollicitatiegesprek. Diep van binnen weet je namelijk best dat je in bepaalde dingen goed bent. Dat is geen arrogantie, maar zelfkennis.
Blijft dit echt een struikelblok? Probeer dan specifiek te werken aan het krijgen van meer zelfvertrouwen. Vraag anderen hoe zij hiermee omgaan, probeer te leren en lees veel boeken over dit onderwerp.
(*) Het imposter syndrom of oplichterssyndroom is iets dat vooral succesvolle vrouwen paradoxaal ervaren: de angst dat anderen je op een gegeven moment ‘door hebben’ en zien dat je eigenlijk ongeschikt bent voor een bepaalde functie.
Probeer zaken en privé gescheiden te houden
Vrouwen hebben de neiging om vriendschappen op te bouwen met collega’s. Daar is op zichzelf niks mis mee. Houd er echter wel rekening mee dat na verloop van tijd soms frictie ontstaat. Botsingen kunnen leiden tot rancune.
Kijk dit af van mannen: zij kunnen zakelijk gezien soms prima met iemand door één deur, omdat de ander kundig is en zijn werk goed doet. Privé zouden ze deze persoon nooit in hun vriendenkring opnemen, maar dat is oké. Ze zijn op hun werk om daar iets af te leveren en doen dat dan ook. Als vrouw kun je die houding prima overnemen. Stel dat die ene collega bijvoorbeeld erg bazig uit de hoek kan komen, maar waanzinnige evenementen neerzet, schakel haar dan gewoon in. Je hoeft uiteindelijk geen besties te worden!
Houd ook voor ogen dat je dit later weer kunt gebruiken tijdens salarisonderhandelingen of een gesprek met je manager: als jij de juiste mensen bij elkaar zette om evenement Y te organiseren, kan je op basis daarvan om promotie vragen. Met je veel gezelligere, maar chaotische collega was het samenwerken misschien leuker, maar het eindresultaat minder.
Durf!
Je kan vaak meer dan je denkt. Zeg geen nee tegen een leuke klus, omdat je denkt dat je het ‘toch niet’ kan, maar vraag om mogelijkheden. Misschien is er wel iemand die je de eerste maand kan begeleiden bij dat ene project. Of is er ruimte waarbij je kunt proefdraaien op een andere afdeling.
Je hoeft echt niet alles maar aan te nemen, maar je moet je ook niet laten tegenhouden door dat kritische stemmetje in je achterhoofd. ‘Kan ik toch niet’ bestaat niet. Denk liever meer zoals Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Salarisonderhandelingen zijn voor veel vrouwen lastiger. Ze stellen zich (te) bescheiden op, durven niet goed hardop te vertellen wat hun goede eigenschappen zijn en vragen vaak een te laag salaris. Met bovenstaande tips krijg je sneller wat je zou horen te krijgen. Alleen zo kunnen we het salarisgat dichten tussen mannen en vrouwen. Vind jij het lastig je positieve eigenschappen te benoemen in een sollicitatiegesprek? En kan je een beetje onderhandelen?
Liefs, Merel
Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?
Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.
©Monkey Business Images – Shutterstock
Pingback: 5 redenen om je dochters ook te laten klussen -
Pingback: Wat we van mannen kunnen leren over zelfvertrouwen -