Press "Enter" to skip to content

Tijd voor jezelf: 10 simpele tips voor jonge ouders

Wanneer je net een baby krijgt is aan jezelf denken één van de laatste dingen die je doet. Alles draait immers om je zoon of dochter. Niet erg, maar je moet ook uitkijken dat je jezelf niet verliest. Hier 10 handige tips om meer tijd voor jezelf te kunnen nemen!

Waarom tijd voor jezelf zo belangrijk is?

Na de geboorte van je pasgeboren baby draait jullie volledige leven om de kleine spruit. Je zet jezelf en je wensen opzij om te zorgen dat hij of zij zich goed voelt. Daar is natuurlijk niets mis mee: zo voelt jullie kleintje zich geborgen en veilig bij zijn ouders. Toch schuilt het gevaar dat je op een gegeven moment vaker en openhartiger praat met supermarktpersoneel dan je eigen vriendinnen. Of dat je knikkebollend op de bank zit met baby aan de borst, terwijl peuterlief de vensterbank ontdekt. Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat je te lang alleen maar met anderen bent bezig geweest.

Dus daarom dit artikel: denk aan jezelf! Daar is echt niets mis mee, jij moet toch ook opladen? Want alleen als jij op zijn tijd egoïstisch durft te zijn en tijd voor jezelf neemt, kan je weer nieuwe energie aan de kinderen geven.

Zo maak je tijd voor jezelf als jonge ouders

Denk echt niet dat je overal een oppas voor nodig hebt! Tijd voor jezelf nemen, kan prima zonder dat je er veel geld tegenaan gooit. Kijk maar eens naar de volgende tien tips om weer helemaal op te laden.

Bingewatchen

Of je baby nu bij de oppas is of ligt te slapen, even een paar afleveringen van je favoriete serie en je verstand op nul kan wonderen doen. Hoe vaak komt het uiteindelijk verder nog voor dat je iets anders ziet dan TikTak of Bumba?

Ga lekker sporten

Niet voor niks zeggen ze dat een gezonde geest in een gezond lichaam huist. De eerste periode met een jonge baby is behoorlijk intensief en neemt veel energie. Zorg dat je je conditie daarom op peil houdt met beweging. En heb je geen oppas? Dan zijn er nog andere mogelijkheden:

  • Wissel af met een vriendin: zij gaat een uurtje sporten terwijl jij op jullie kinderen past en andersom
  • Ga in de avonduren
  • Probeer thuis te sporten (kan ook wanneer je kleintje slaapt) en zet een workout op die je zoekt via YouTube
  • Kies voor een sport die je samen met je kindje kan doen, zoals yoga of babyzwemmen – ontmoet je meteen andere moeders
  • Probeer dagelijks te wandelen

Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd

Misschien is opruimen en je huishouden nu niet het eerste waar je aan denkt, maar het geeft wel rust als alles op orde is. En een schone leefomgeving is bovendien belangrijk voor de kinderen. Hoewel je het wellicht niet direct ziet als tijd voor jezelf, kan het genieten van een opgeruimd huis dat wel zijn. Probeer dit niet te plannen tijdens de dutjes, maar maak schoon met je baby in de draagzak. Door elke dag een beetje te doen, kom je elke week toe aan het hele huis zonder dat het voelt als een enorme klus. En doordat je de dutjes echt houdt als tijd voor jou, ervaar je het minder alsof je tijd te kort komt.

Inspanning is ontspanning

Heb je geen zin in een vorm van tijd voor jezelf in of rondom het huis? Kijk dan naar intensievere activiteiten. Een dagje indoor skydiven, klimmen in een klimbos, een nieuwe workshop boeken voor de komende weken met een vriendin samen of lasergamen met vrienden. Na zo’n dag ben je weer helemaal opgeladen, zit je vol energie en kan je er weer even tegenaan. Daarbij is het belangrijk dat je soms even geen ‘mama’ bent, maar gewoon jezelf.

Ontspanning zonder inspanning

Laat jezelf eens goed verwennen bij de schoonheidsspecialiste, kapper, massagesalon of creëer je eigen spa aan huis… Maak echt tijd voor jezelf en laat je lekker in de watten leggen.

Bel iemand spontaan op

Je zou het bijna vergeten in onze digitale wereld, maar je kan natuurlijk ook gewoon bellen als je de deur niet uit kunt. Bel met een vriendin als de kinderen slapen. Misschien om je frustratie eruit te gooien of juist omdat je gewoon even iemand wilt spreken die ABN terugpraat. Je mag dan niet altijd het huis zomaar kunnen verlaten met een baby, maar dat betekent niet dat je helemaal niemand hoeft te spreken.

Zorg voor je relatie en investeer in elkaar

Ze zeggen niet voor niks dat liefde een werkwoord is. Maak regelmatig tijd vrij voor en met je partner. Met zijn tweetjes, zoals het ooit was in een tijdperk dat je jezelf niet meer voor kunt stellen. Verras de ander. Of jezelf (wat nog best zou kunnen lukken, gezien de nasleep van de zwangerschapsdementie). Doe iets impulsiefs en maak nieuwe herinneringen. Het hoeft geen over the top luxe weekend in Parijs te zijn. Het kan evengoed met een wandeling op het strand met een kop warme chocolademelk en slagroom toe: inspannend, ontspannend en hele goede gesprekken.

Laat de kinderen bij iemand logeren

Stuur de kinderen uit logeren en slaap weer eens uit. Mocht je vroeg wakker worden (want dat ritme gaat er in een nachtje nou eenmaal niet uit), draai jezelf om en doe je ogen dicht. Grote kans dat je binnen een halfuur in slaapt valt en wakker wordt op een tijdstip dat je allang niet meer haalde.

Pak een goed boek en geniet van een andere wereld

Leen een stapel tijdschriften van iemand die wel de tijd had ze te lezen, pak boeken waar je al tijden niet aan toe kwam – kortom: lees! Of het nou tijdens het sporten is (op een hometrainer heb je toch je handen vrij) of onderuitgezakt op de bank. Even wegdromen in een andere wereld kan wonderen doen.

Shop till you drop

Desnoods voor de kinderen, als je er nog geen zin in hebt je pas bevallen lichaam in iets nieuws te hijsen. Aan de andere kant kan het heel goed voor je zelfvertrouwen zijn iets nieuws te kopen. Als is het maar omdat je gewoon weer kleding wil aandoen die perfect valt en waar je niet afgelopen zwangerschap in woonde.

En het allerbelangrijkst: geniet!

Maak jij genoeg tijd voor jezelf vrij?

Volg je de socials van De Mamagids al?
Hier vind je ons op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, Mikhail_Kayl – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids