Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Jonge ouders, 10 tips om tijd voor jezelf te nemen

Wanneer je net een baby krijgt is aan jezelf denken één van de laatste dingen die je doet. Alles draait immers om je zoon of dochter. En dat is op zich niet erg, maar je moet wel uitkijken dat je jezelf niet verliest. Daarom vertellen we in dit artikel waarom het zo belangrijk is dat je tijd voor jezelf neemt én geven we 10 handige tips om die tijd ook daadwerkelijk te creëren.

Waarom tijd voor jezelf zo belangrijk is?

Met een pasgeboren baby in huis ligt de focus op zijn of haar geluk. Je moet elkaar leren kennen, bent de eerste tijd vrijwel continu bezig om te zien of je kindje comfortabel is en zich goed voelt. Om dat te kunnen doen, is het noodzakelijk jezelf daarbij opzij te zetten. Op die manier bouwen jullie aan de verbinding en leert jullie kleintje dat zijn ouders hem helpen.

Als je echter te lang in die zorgmodus zit en daarbij jezelf volledig opzij blijft zetten, bestaat de kans dat je na verloop van tijd openhartiger kletst met het supermarktpersoneel dan je eigen vriendinnen. Of dat je knikkebollend op de bank zit met een baby aan de borst terwijl je peuter onderzoekt hoe ze op de vensterbank kan klimmen. Als je jezelf herkent in de eenzaamheid of het gevoel dat alles je een beetje te veel wordt, is de kans groot dat je iets meer tijd aan je eigen welzijn mag besteden.

Nog niet overtuigd? Denk dan even aan de voorschriften in een vliegtuig. Als de zuurstofmaskers naar beneden komen, is het belangrijk dat je eerst die van jezelf opzet en daarna pas bij je kind. Doe je dit niet, dan bestaat de kans dat jij je kind niet meer zelf kunt helpen omdat je zuurtstoftekort oploopt. Zo ook in alledaagse situaties. Als jij niet zorgt dat je energie krijgt, heb je op den duur geen energie meer om aan je kind te geven. Tijd dus om af en toe egoïstisch te zijn en even iets voor jezelf te doen.

Zo maak je tijd voor jezelf als jonge ouders

Let op! Niet iedereen heeft een oppas tot zijn beschikking, voldoende budget of durft haar kindje al achter te laten bij een onbekende. Dat hoeft ook zeker geen voorwaarde te zijn om tijd voor jezelf te nemen. Tussen onderstaande tips staan dus ook opties die geen geld kosten of een oppas vereisen.

Bingewatchen

Misschien moet je echt even de knop omzetten, omdat je in eerste instantie het gevoel hebt dat die tijd voor jezelf nuttig besteed moet worden. Maar wie bepaalt of iets nuttig is? Dat doe jij! En toevallig is het behoorlijk nuttig om jezelf op te laden en energie op te doen, je favoriete serie kijken met je verstand op nul kan echt wonderen doen. Een oppas heb je niet nodig. Doe dit lekker als de baby slaapt en jullie zijn daarna allebei weer als herboren.

Ga lekker sporten

Niet voor niks zeggen ze dat een gezonde geest in een gezond lichaam huist. De eerste periode met een jonge baby is behoorlijk intensief en neemt veel energie. Zorg dat je je conditie daarom op peil houdt met beweging. Heb je geen oppas? Dan zijn er nog andere mogelijkheden:

  • Wissel af met een vriendin: zij gaat een uurtje sporten terwijl jij op jullie kinderen past en andersom.
  • Ga in de avonduren.
  • Probeer thuis te sporten (kan ook wanneer je kleintje slaapt) en zet een workout op die je zoekt via YouTube. Alternatief is het betaalde programma van New Born Fit Mama waarbij je oefeningen krijgt die speciaal gericht zijn op moeders.
  • Kies voor een sport die je samen met je kindje kan doen, zoals yoga of babyzwemmen – ontmoet je meteen andere moeders.
  • Probeer dagelijks te wandelen.

Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd

Misschien is opruimen en je huishouden nu niet het eerste waar je aan denkt als je eindelijk tijd voor jezelf hebt, maar het geeft wel rust als alles op orde is. En een schone leefomgeving is bovendien belangrijk voor de kinderen. Probeer dit niet te plannen tijdens de dutjes, maar maak schoon met je baby in de draagzak. Door elke dag een beetje te doen, kom je elke week toe aan het hele huis zonder dat het voelt als een enorme klus. En doordat je de dutjes echt houdt als tijd voor jou, ervaar je het minder alsof je tijd te kort komt.

Inspanning is ontspanning

Heb je geen zin in een vorm van tijd voor jezelf in of rondom het huis? Kijk dan naar intensievere activiteiten. Een dagje indoor skydiven, klimmen in een klimbos, een nieuwe workshop boeken voor de komende weken met een vriendin samen of lasergamen met vrienden. Na zo’n dag ben je weer helemaal opgeladen, zit je vol energie en kan je er weer even tegenaan. Daarbij is het belangrijk dat je soms even geen ‘mama’ bent, maar gewoon jezelf.

Ontspanning zonder inspanning

Laat jezelf eens goed verwennen bij de schoonheidsspecialiste, kapper, massagesalon of creëer je eigen spa aan huis… Maak echt tijd voor jezelf en laat je lekker in de watten leggen terwijl de baby lekker bij zijn vader of andere moeder ligt.

Bel iemand spontaan op

Je zou het bijna vergeten in onze digitale wereld, maar je kan natuurlijk ook gewoon bellen als je de deur niet uit kunt. Bel met een vriendin als de kinderen slapen. Misschien om je frustratie eruit te gooien of juist omdat je gewoon even iemand wilt spreken die ABN terugpraat. Je mag dan niet altijd het huis zomaar kunnen verlaten met een baby, maar dat betekent niet dat je helemaal niemand hoeft te spreken.

Zorg voor je relatie en investeer in elkaar

Ze zeggen niet voor niks dat liefde een werkwoord is. Maak regelmatig tijd vrij voor en met je partner. Met zijn tweetjes, zoals het ooit was in een tijdperk dat je jezelf niet meer voor kunt stellen. Verras de ander. Of jezelf (wat nog best zou kunnen lukken, gezien de nasleep van de zwangerschapsdementie). Doe iets impulsiefs en maak nieuwe herinneringen. Het hoeft geen over the top luxe weekend in Parijs te zijn. Het kan evengoed met een wandeling op het strand met een kop warme chocolademelk en slagroom toe: inspannend, ontspannend en hele goede gesprekken.

Laat de kinderen bij iemand logeren

Stuur de kinderen uit logeren en slaap weer eens uit. Mocht je vroeg wakker worden (want dat ritme gaat er in een nachtje nou eenmaal niet uit), draai jezelf om en doe je ogen dicht. Grote kans dat je binnen een halfuur in slaapt valt en wakker wordt op een tijdstip dat je allang niet meer haalde.

Pak een goed boek en geniet van een andere wereld

Leen een stapel tijdschriften van iemand die wel de tijd had ze te lezen, pak boeken waar je al tijden niet aan toe kwam of neem een e-reader waarop je eindeloos veel boeken kunt zetten – lees! Of het nou tijdens het sporten is (op een hometrainer heb je toch je handen vrij) of onderuitgezakt op de bank. Even wegdromen in een andere wereld kan wonderen doen.

Shop till you drop

Misschien heb je helemaal nog geen zin om je pas bevallen lichaam in iets nieuws te hijsen, omdat je nog gewicht wil verliezen of niet helemaal blij bent met de huidige staat. Toch kan het heel fijn zijn weer iets te dragen waarin je je vrouwelijk voelt en waar je niet afgelopen zwangerschap in woonde.

En het allerbelangrijkst: geniet!

Maak jij genoeg tijd voor jezelf vrij?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Afbeelding, Mikhail_Kayl – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids