Press "Enter" to skip to content

Thuisblijven door corona: handige tips voor meer rust

Het coronavirus beïnvloedt ons dagelijks leven behoorlijk. We zitten met de kinderen thuis in een soort lockdown, er is weinig bewegingsvrijheid en intussen moet er ook huiswerk gemaakt worden voor school. In dit artikel vertel ik je hoe je als ouders met de situatie kunt omgaan en geef tips om te voorkomen dat de dagen je overspoelen. Voor een zo relaxed mogelijke periode thuis! Heb jij aanvullende tips? Deel ze vooral onder het artikel of op Facebook.

Thuisblijven door corona

Onze hele wereld staat even op zijn kop. We zitten massaal thuis met man en kinderen, moeten daarnaast soms nog werken en huiswerk begeleiden en komen nauwelijks nog toe aan een rustig moment voor onszelf. Kortom, de chaos is behoorlijk. Zelfs als je thuisblijfmoeder was, zal je moeten schakelen. Per slot van rekening zitten we niet zo vaak 24/7 op elkaars lip. Maar gelukkig zijn er oplossingen om het iets relaxter te laten verlopen. De zes tips hieronder helpen je een beetje meer balans te krijgen in de dag.

Hoe haal je het meeste uit deze bijzondere periode?

Acceptatie is de eerste stap

Veel moeders balen. Hun eigen tijd lijkt compleet verdwenen, ze missen de momenten met vriendinnen, vinden het lastig om een balans te vinden tussen (thuis)werk en huiswerk. Tel daar een gebrek aan kappers, terrassen en andere uitjes bij op en mogelijk nog honderdduizend zorgen over corona… De onrust is behoorlijk op het moment.

Dat mag ook. Je mag je rot voelen en onzeker, omdat niet bekend is hoelang deze periode nog gaat duren. Maar het is wel belangrijk dat je ook gaat toewerken naar acceptatie. Dit is nu eenmaal onze (tijdelijke) realiteit. Je kan niet naar de sportschool om ‘alles eruit te gooien’, maar zal een work-out voor de televisie moeten doen tussen het thuiswerken door. Vriendinnen spreek je alleen nog via Zoom en Skype en de hond uitlaten is misschien even het hoogtepunt van je dag. We moeten roeien met de riemen die we wél hebben. Want even eerlijk: vergeleken met andere Europese landen zitten we hier stiekem toch best goed.

Dus: acceptatie. Laat los wat je het liefst zou willen en omarm wat er wel is. Klinkt simpeler dan het is, maar het is wel de weg richting een relaxtere lockdownperiode.

Houd het schoolritme waar mogelijk aan

De eerste neiging is misschien om de boel lekker de boel te laten en het ervan te nemen. Heerlijk uitslapen tot je niet meer kan. Geen ‘gedoe’ meer in de ochtendspits, maar rustig opstarten. En toch is dat schoolritme best handig. Ten eerste omdat je straks niet hoeft terug te schakelen als de hele corona-tijd korter duurt dan verwacht. Ten tweede omdat het regelmaat in je dag aanbrengt. Laat dat nu net zijn waar veel kinderen behoefte aan hebben.

Maak een dagschema

Voortbordurend op die regelmaat kan een dagschema ook veel helpen. Misschien voelt het geforceerd of is het niks voor jou – sla deze tip dan vooral over – maar kinderen varen wel bij structuur. Daarom pakken ze het school ook zo aan. Die truc kan je thuis mooi toepassen, zeker bij jonge kinderen. Een voorbeeld van zo’n dagschema:

  • 07.00 uur Opstaan
  • 07.30 uur Ontbijten
  • 08.00 uur Beweging: yoga, ochtendgymnastiek, Nederland in beweging, dansen
  • 08.30 uur Tekenen, knutselen, spelletje spelen of (bij oudere kinderen) huiswerk
  • 10.00 uur Fruit eten en een kwartier buitenspelen in de tuin
  • 10.30 uur Oefenen voor school, Squla, school-TV, huiswerk, Mini Loco
  • 12.00 uur Lunchen
  • 12.30 uur Buitenspelen in de tuin of binnen spelen (gezelschapsspelletje, of op je kamer)
  • 15.00 uur Iets eten (snoep, komkommer, tomaatjes, stukje fruit)
  • 15.30 uur Televisie kijken (bijvoorbeeld een film op Disney+)
  • 17.00 uur Avondeten
  • 17.45 uur Nog even spelen en daarna naar bed

Je kan afwisselen met de activiteiten die je kiest per dag, maar door de regelmaat zijn kinderen vaak rustiger dan wanneer je de boel de boel laat.

Het kan ook helpen om pictogrammen te maken van de activiteiten, net zoals ze dat doen op school. Om de beurt mogen ze dan bijvoorbeeld een knijper verplaatsen, zodat ze weten wat er van ze wordt verwacht.

Bereid de dag voor

Hoe beter je op een rijtje hebt wat je de dag erna wil doen, des te gemakkelijker alles verloopt. Zeker als je weinig energie hebt, kan het schelen als je nergens meer over na hoeft te denken.

Sociale contacten? Maak duidelijke afspraken

Iedereen staat er op zijn eigen manier in. De één zal het misschien wel prima vinden als het buurmeisje komt spelen, terwijl de ander afwachtender is. Belangrijkste is vooral dat je naar je kind toe duidelijk bent. Zo weten ze precies wat ze kunnen verwachten en of ze mogen spelen met dat ene kindje in de speeltuin of voorlopig niet.

Neem voldoende rust voor jezelf

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. In deze periode sta je AAN. Met hoofdletters inderdaad, want er zitten weinig rustmomenten in de dag. Bovendien ben je continu bezig met de kinderen. Waar je normaal misschien een wandeling zou maken met de kinderen of naar het park, de dierentuin of het strand zou gaan, zit je nu continu thuis.

Hoe je toch een moment voor jezelf kan nemen?

  • Laat bewust je telefoon liggen ‘s avonds en ga een goed boek lezen
  • Spreek met je man af dat je om beurten mag uitslapen
  • Zodra de kinderen buitenspelen, zorg dan dat je zelf niet honderdduizend dingen oppakt, maar ga even zitten en staar desnoods alleen maar voor je uit tot ze je komen roepen
  • Geniet van het plassen in stilte, na 20.00 uur

Als je moet werken

Als je echt moet werken vanuit huis, dan is bovenstaande een lastige uitdaging. Je hebt dan niet de luxe om hele programma’s voor te bereiden voor de kinderen. In dat geval zijn er drie oplossingen die misschien kunnen helpen:

  • Regel een oppas (hoewel dat in deze periode best lastig kan zijn)
  • Probeer je werk te doen op tijden dat de kinderen slapen of – als je man thuis is – in het weekend
  • Zoek naar een schema dat werkt voor jullie: je hoeft niet alles op jouw schouders te nemen als je allebei thuis bent, je zal samen naar balans moeten zoeken

Als je alles tegelijkertijd doet en zo probeert alle ballen in de lucht te houden, bestaat de kans dat je wordt overspoeld en doodop raakt. Dus probeer echt aan jezelf te denken en te zoeken naar een oplossing. En we weten dat dit ongetwijfeld niet voor iedereen is weggelegd, maar hopelijk helpen deze tips je op weg naar meer balans.

Hoe brengen jullie deze dagen door? Heb je nog aanvullende tips? Welke spelletjes spelen jullie? Deel vooral alles onder de blog of op socials, hopelijk kunnen we elkaar op die manier een beetje helpen!

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids