Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Column | Lekker én gezond uit eten? 8 tips

Vorige keer vertelde ik over mijn eigen grootste valkuil: de periode na de vakantie. Wat ik vaak in mijn coaching tegenkom, zeker bij nieuwe deelnemers, is dat ze graag uit eten willen blijven gaan. Ze vragen zich af of dat nog wel kan. Mijn antwoord? Jazeker! Met deze 8 handige tips blijf je genieten.

Het leven moet leuk blijven, toch?

Het leven is nou eenmaal leuker als je af en toe uit eten gaat en een wijntje kan drinken, zonder daarmee je goede voornemens om zeep te helpen. Als een nieuwe deelnemer me dan ook vraagt of ze uit eten kunnen blijven gaan, dan zeg ik altijd volmondig JA. Het kan prima. Uiteindelijk moet het leven ook wel leuk blijven, anders hou je het niet vol. Maar hoe doe je dat precies?

Wil je graag uit eten met jonge kinderen? Lees dan in dit artikel hoe je daar een succes van maakt!

8 handige tips om uit eten te kunnen blijven gaan

Plan je etentje

Als je vooraf al weet dat je het weekend uit eten gaat, hou daar dan de rest van de week rekening mee. Je calorie-inname draait namelijk om het gemiddelde en niet wat je op één dag nuttigt. Mijn advies is dan ook om dagelijks 100-200 kcal. minder te nemen, zodat je in het weekend ruimte over houdt om te genieten van je etentje. Uiteraard kan je het ook achteraf compenseren, maar mijn ervaring is dat je dan toch minder geniet van het eten op de avond zelf.

Balans is de sleutel

Hou overdag, op de dag van je etentje, rekening met wat je eet. Zo helpt het om je koolhydraatinname zo laag mogelijk te houden en goed te letten op eiwitten en vezels. Die laatste twee komen vaak minder aan bod tijdens het eten in een restaurant, die eerste meer.

Bekijk de menukaart vooraf

Op die manier kan je vast beslissen wat je gaat eten en sta je niet voor verrassingen. Bovendien, en dit sluit goed aan op het vorige punt, kan je op die manier alvast een beetje inschatten wat je gaat eten en hier vooraf rekening mee houden.

Hou ruimte over in je dagmenu

Vind je vooraf plannen niet zo leuk? Probeer dan in je dagmenu zo’n 800 kcal. over te houden voor het avondeten. Dat is ongeveer wat je binnenkrijgt zolang je niet all out gaat. Daarbij hoef je dus zeker niet te vasten tot je gaat eten, maar het helpt al om minder koolhydraten te eten. Neem bijvoorbeeld een zelfgemaakte soep – ideaal voor dit soort dagen én boordevol groenten!

Gebruik de 80/20 regel

Anders gezegd: eet tot dat je ongeveer 80% vol zit. Het voordeel daarvan is dat je je niet helemaal volpropt (al doe ik dat soms toch ook wel graag) en je vooral na afloop lekkerder voelt. Door op tijd te stoppen kan je niet alleen genieten van je etentje, maar ook veel meer nagenieten.

Wil je echt een dessert?

Bedenk vooraf of je dat dessert echt wil nemen. Voor mij geldt bijvoorbeeld dat ik een nagerecht zeker niet altijd het lekkerst van de avond vind – al is dit voor sommigen vast vloeken in de kerk. Ik geniet zelf meer van het voorgerecht en kan het dessert dus ook makkelijk laten staan.

Vind jij het wel heerlijk? Kijk dan of iemand het dessert wil delen. Heb je toch die lekkere smaak, maar niet het volledige nagerecht (wat vaak weer te veel is). Kortom, maak bewuste afwegingen in wat je wel en niet eet tijdens het diner.

Wijntje erbij?

Voor mij geldt dat uit eten echt samengaat met een lekker wijntje. Maar waar ik eerst altijd een fles bestelde, ga ik nu voor losse glazen én een flesje water erbij. Op die manier kan je afwisselen en tik je niet te veel wijntjes weg. Maar misschien heb je er ruimte voor en er vooraf rekening mee gehouden: dan kan je best dat drankje doen en die fles bestellen! Want eerlijk is eerlijk, het is wel lekker.

Geniet!

Mijn laatste tip is misschien wel de belangrijkste: geniet ervan als je uit eten gaat! Niets is zo zonde als de hele tijd bezig zijn met andere zaken dan het heerlijke gerecht voor je neus. Voel je ook vooral niet schuldig, zeker als je voorgaande stappen netjes hebt doorlopen.

Volgende keer?

Al een paar weken kunnen jullie lezen over mijn ervaringen met Personal Body Plan en geef ik praktische tips. Maar is Personal Body Plan nou echt een dieet? Over twee weken vertel ik jullie hier meer over.

Let op! Momenteel zit mijn coaching al helemaal vol! Het gaat hard. Maar speciaal voor deze lezers wil ik natuurlijk wel een uitzondering maken. Wil je starten met Personal Body Plan met mij als coach? Stuur mij dan even een mailtje, dan maak ik graag ruimte voor jou!

Susan werkt als coach bij Personal Body Plan. Ze helpt moeders zoals jij en ik om meer balans te krijgen tussen gezin, werk, voeding en beweging. Meer informatie? Mail voor meer informatie! Voor meer tips, advies en de voortgang van haar challenge kan je Susan natuurlijk ook volgen op Instagram.

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids