Press "Enter" to skip to content

Column | Moeite met sporten? Zo ga ik daar nu mee om

Vorige keer heb je kunnen lezen hoe ik met voeding om ga tijdens deze periode. En, laten we eens open en eerlijk zijn: IK HEB OOK MOEITE MET HET SPORTEN. In deze blog vertel ik hoe dat komt en hoe ik probeer er toch zo goed mogelijk mee om te gaan. Vind jij het ook lastiger om thuis aan de slag te gaan? Laat het me weten in de comments!

Drukke dagen: minder mogelijkheden om te sporten

De dagen beginnen ’s ochtends vroeg, met een combinatie van werk en zorg voor ons zoontje. Dit doen wij in shifts omdat hij zich nog moeilijk alleen kan vermaken. Om toch aan mijn uren te komen, werk ik in de avond ook nog. Wanneer ik sport? Tja, als ik om 22.00 uur mijn laptop dichtklap, ben ik eigenlijk wel klaar met de dag. Ik vind het daarom lastiger dan eerst. Waar ik voorheen drie keer per week trainde, haal ik dit nu echt niet altijd. Maar weet je? Dat is oké, alle beetjes helpen.

Gelukkig biedt Personal Body Plan bovendien hele mooie trainingsschema’s voor thuis, zowel voor mensen die geen materialen in huis hebben maar ook als je wel het een en ander hebt liggen. Daarmee ga ik nu aan de slag wanneer ik kan. Hoe? Dat vertel ik je hieronder.

Hoe kan je toch sporten als je thuiszit?

Vroeger opstaan of laat in de avond

Afhankelijk van of je een ochtend- of avondmens bent, kan je kiezen om op de vroege morgen te gaan sporten of laat op de dag. Om toch te kunnen blijven bewegen, kies ik ervoor om soms toch de knop om te zetten ‘s avonds. En anders zet ik de wekker extra vroeg en doe ik een work-out in de ochtend. Dat laatste betekent in de praktijk dus dat ik mijn wekker al om 05.00 uur moet zetten. Dit gebeurt dus niet heel vaak.

Toch blijf ik het doen, omdat ik mijn doelen niet uit het oog wil verliezen en mijn reeds behaalde resultaten wil behouden. Bovendien krijg ik elke keer dat ik doorzet en wel train dat lekkere gevoel. Het kost iets meer moeite om mezelf ertoe te zetten, maar het is zeker de moeite waard!

Even naar buiten

Ik ga bijna dagelijks een uur fietsen of wandelen met de kleine. Goed voor ons allebei én voor de beweging.

Voedingspatroon

Omdat ik niet zoveel kan sporten als eerst, is voeding nog belangrijker. Daarom probeer ik hier consequent op te blijven letten. Als ik dat zou opgeven, kom ik pas echt tien kilo zwaarder uit deze periode en dat willen we natuurlijk niet!

Improviseer met wat je in huis hebt

In het begin was ik nog sceptisch over het thuis sporten en dacht dat ik daar lang niet zoveel voldoening uit kon halen. Maar met wat improviseerwerk kan je prima zwaarder trainen:

  • Knoop aan beide kanten van een bezem tassen, gevuld met boeken en je hebt een barbell
  • Dumbbel nodig? Vul je sporttas met boeken (of, voor de drankliefhebbers, met drank)!

Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een creatieve oplossing voor. En daarnaast nog één tip: schaf een paar minibands aan. Ze zijn niet duur, maar zo veelzijdig! En is de zwaarste miniband geen uitdaging meer voor je? Gebruik er dan twee en het is een stuk zwaarder.

Oefeningen met je kinderen samen

Wat ook erg leuk is om oefeningen samen met je kind(eren) te doen. Die van mij gebruik ik soms als gewicht voor squats en split squats: dan zet ik hem op mijn rug of op mijn schouders. Als ze wat groter zijn kunnen ze ook mee doen. Dan heb je ze weer even vermaakt, en jij bent aan je training toegekomen.

Is thuis sporten de oplossing?

Of het allemaal ideaal is? Nee! Ik mis de sportschool met heel mijn hart, vooral omdat het ook even een momentje voor jezelf is. Maar samen met mijn vriend maken wij er het beste van, en elk uurtje sporten is mooi meegenomen.

Wil jij ook meer bewegen in deze Corona periode? Personal Body Plan sleept mij er door heen, en ik wil jou ook graag hierbij helpen. Zou je mij als coach willen stuur mij dan even een persoonlijk berichtje. Ik zit momenteel namelijk helemaal vol, maar voor jou maak ik graag een uitzondering.

Susan werkt als coach bij Personal Body Plan. Ze helpt moeders zoals jij en ik om meer balans te krijgen tussen gezin, werk, voeding en beweging. Meer informatie? Mail voor meer informatie! Voor meer tips, advies en de voortgang van haar challenge kan je Susan natuurlijk ook volgen op Instagram.

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids