Press "Enter" to skip to content

Column | 5 tips om gezond te blijven eten als je thuis zit

We zitten inmiddels twee weken thuis en gezond eten is dan vaak toch wat lastiger. Behalve regelmatig iets aan beweging doen, is het zeker ook belangrijk te letten op je voeding. Personal Body Plan coach Susan deelt haar 5 fijnste tips waarmee je voorkomt dat je aan het eind van de lockdown vijf kilo zwaarder bent!

Voorkomen dat je te veel aankomt tijdens de lockdown

Restaurant? Voorlopig even niet

Het duurde even sinds mijn vorige blog met restauranttips. Daar hebben we nu natuurlijk even niet zoveel aan, helaas. Wie had dat voorzien? Ook ik had even tijd nodig om me aan te passen aan het nieuwe ritme: in shifts werken, afwisselend met mijn vriend voor Jaden zorgen…

Op zoek naar een nieuw ritme

Ik denk dat alle ouders wel kunnen beamen dat het best pittig is, je constant achter de feiten aanloopt en tijd voor jezelf er niet echt in zit komende tijd. Maar goed, gelukkig zijn we allemaal gezond en ik probeer het positief te bekijken – vooral naar wat wél mogelijk is. We hebben namelijk ook meer tijd met elkaar en onze zoon, ik hou de hele dag controle op wat ik eet en heb geen onverwachte etentjes meer.

Hoe gaan we om met deze nieuwe situatie op het gebied van voeding en sporten?

Het lijkt me daarom goed dit keer met jullie te delen hoe ik qua voeding en sport omga met de huidige situatie. Want om eerlijk te zijn, was de eerste week drama voor mijn eetpatroon. Ik had constant lekkere trek. Bovendien hadden we een voorraad in huis en dan grijp je er toch sneller naar, merk ik. Ik viel al snel in mijn oude vertrouwde patroon en was vooral chips aan het snaaien.

Maar goed, het schiet niet op als ik straks tien kilo zwaarder ben aan het einde van de rit. Ik gaf me dus even een schop onder mijn kont om mezelf weer op de rit te krijgen. Want is die chips nou echt nodig? Heb ik echt honger? Is die chips het waard? Op alle vragen kan ik met nee antwoorden. De eerste week stelde ik mezelf die vragen niet echt en ging er zo met gemak een halve zak chips per dag doorheen. Op zich dus een verbetering, want voorheen was dit een hele 😉

Handige tips om deze periode niet te veel aan te komen

Plan je eten vooruit

Wat sowieso helpt, is vooruit plannen wat ik de dag ga eten. Dat werkt bij mij in elk geval heel goed. Ik hoef dan niet verder na te denken. In de avond plan ik wat ik de volgende dag allemaal ga eten. Dan voer ik het in via de app van Personal Body Plan en track mijn eten om te zien wat ik allemaal binnen krijg.

Past daar nooit chips in? Ja, juist wel! Als ik ‘s avonds een keer chips wil, zorg ik die dag dat ik overdag minder koolhydraten en vetten eet – precies wat er voornamelijk in chips zit. Op die manier compenseer ik alvast en kan ik prima iets lekkers nemen.

Start de dag goed en gezond

Daarnaast start ik de dag met een goed ontbijt. Doe ik dat niet, dan krijg ik in de loop van de dag trek en juist op die momenten grijp je vooral lekkere (en ongezonde) dingen. Ik neem dus vaak een bak Griekse yoghurt 0% met een schepje eiwitpoeder, zodat ik vast een groot deel van mijn eiwitten binnenkrijg. Soms voeg ik ook wat muesli toe met pure chocolade.

Eet bewust

Het helpt om bewust te denken voor je iets neemt. Is dit het waard. Vind ik dit echt zo lekker? Heb ik echt trek of valt het eigenlijk wel mee? Ook als je jezelf die vragen stelt kom je vaak tot de conclusie dat het helemaal niet nodig is. Het helpt om er bij stil te staan voor je blindelings naar die kast loopt en er iets lekkers uit trekt.

Leid jezelf af

In sommige situaties kan het ook heel goed werken om even je zinnen te verzetten en jezelf af te leiden. Ga bijvoorbeeld even een klusje in huis doen. Het is nuttig én je gedachten worden afgeleid, waarmee de lekkere trek vaak vanzelf verdwijnt zodra je er niet meer aan denkt.

Gezonde snack

Heb je alle bovenstaande tips geprobeerd en nog steeds trek? Maak dan een gezonder alternatief voor jezelf klaar. Bijvoorbeeld:

  • Paprika dippen in hummus
  • Gezouten popcorn
  • Stuk fruit
  • Bakje yoghurt
  • Eiwitrijke zelfgemaakte brownie (ik zal hier binnenkort een recept van posten op mijn Instagram)

En sporten?

Volgende keer vertel ik jullie meer over mijn sportritme. Want ja de sportscholen zijn dicht, maar er zijn nog zeker heel veel mogelijkheden! Personal Body Plan heeft het mogelijk gemaakt om je sportschema om te zetten naar een thuistraining, zodat je gewoon door kan gaan.

Wil je in deze tijd ook wat meer bewegen en starten met Personal Body Plan met mij als coach? Ik zit momenteel helemaal vol, maar stuur mijn een mail en ik maak een plekje voor je vrij!

Susan werkt als coach bij Personal Body Plan. Ze helpt moeders zoals jij en ik om meer balans te krijgen tussen gezin, werk, voeding en beweging. Meer informatie? Mail voor meer informatie! Voor meer tips, advies en de voortgang van haar challenge kan je Susan natuurlijk ook volgen op Instagram.

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids