Press "Enter" to skip to content

Column | Afvallen door middel van een challenge

Ik mis de sportschool

Vorige keer kon je in mijn verhaal over sporten lezen dat ook ik daar moeite mee heb. En nog steeds moet ik me er elke keer toe zetten! Het thuis sporten blijft anders dan in de sportschool en ik mis het echt heel erg. Even dat momentje voor jezelf en lekker kunnen knallen.

Ik sprak hier vorige week met een andere coach over en baalde ervan dat het me zo veel moeite kost. Hij had een goed idee en daagde mij uit om elkaar te motiveren door middel van een challenge. Het idee? Een maand lang drie keer per week sporten en eten wat bij je doelstellingen past. Maar alsof dertig dagen niet lang genoeg was, besloten we er honderd dagen van te maken. Wat doe ik mijzelf aan?! Het zit niet in mijn karakter om een uitdaging af te slaan, zeker als ik weet dat er een mogelijkheid is om te winnen.

Budgetten voor je calorieën en macro’s

Om te kunnen eten wat binnen je doelstellingen past, krijg je bij Personal Body Plan een kcal. budget en een budget voor je macro’s: koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Afhankelijk van wat je eet op een dag, komt daar een groen, oranje of rood balkje bij:

  • Rood: je hebt nog wat te gaan (of te veel binnengekregen)
  • Oranje: je bent er bijna (of hebt net iets te veel op)
  • Groen: je hebt je budget gehaald

Daarbij heb je op een trainingsdag een ander budget dan wanneer je niet traint, omdat je net iets meer verbrandt dan op een normale dag. Mijn eigen budgetten zien er als volgt uit:

TrainingsdagNormale dag
Kcal.: 1496Kcal: 1423
Koolhydraten: 132 gramKoolhydraten: 125 gram
Eitwitten: 130 gramEiwitten: 125 gram
Vetten: 50 gramVetten: 47 gram
Vezels: 21 gramVezels: 20 gram

Mijn doel

Komende maanden is mijn doelstelling: fat burning. Dit budget is gebaseerd op mijn gewicht (64 kg), mijn lengte (176 cm) en mijn activiteitenniveau. Ik wil hier graag mee afvallen en net wat strakker worden, voor ik kan beginnen aan spieropbouw.

Hoe het met de challenge gaat?

Aangezien jullie allemaal getuige zijn van mijn challenge, ga ik jullie hier ook van op de hoogte houden. Om de druk nog maar even meer op te voeren 😉 Inmiddels zijn er zes dagen voorbij en sta ik voor met 0-2 (elke dag een rode balk is een strafpunt). Maar wat eigenlijk nog leuker is, is dat ik een week al meteen weer een halve kilo kwijt ben. Zo zie je maar dat het echt werkt.

Volgende keer krijgen jullie een update, maar ook een kijkje in hoe mijn dagen er uit kunnen zien. Daar hoort uiteraard chips bij, want het leven is natuurlijk alleen maar leuk als je chips kan eten!

Susan werkt als coach bij Personal Body Plan. Ze helpt moeders zoals jij en ik om meer balans te krijgen tussen gezin, werk, voeding en beweging. Meer informatie? Mail voor meer informatie! Voor meer tips, advies en de voortgang van haar challenge kan je Susan natuurlijk ook volgen op Instagram.

Ook leuk om te lezen

One Comment

  1. Jouvence Jouvence 17/06/2020

    Wat leuk bedacht zo’n challenge met je coach! Ben heel benieuwd naar de update, fijn dat je ook al zo snel verschil merkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids