Press "Enter" to skip to content

Sporten na de bevalling? Alles dat je moet weten

Sporten na je bevalling? Meestal is beweging niet het eerste waar je aan denkt wanneer je net kindje op de wereld hebt gezet. Toch is het verstandig om op termijn weer naar de sportschool te gaan. Wanneer en welke soort beweging nu verstandig zijn? Je leest het in dit artikel!

Inhoud Verberg

Sporten na de bevalling

Neem voldoende rust om lichamelijk bij te komen

Voor je denkt aan het oppakken van een sport na de bevalling, is het belangrijk dat je eerst de tijd hebt genomen om bij te komen. Vergeet niet dat je net een behoorlijke lichamelijke inspanning hebt geleverd. Na een marathon neem je uiteindelijk ook je rust, dus waarom zou je dat nu niet doen? Zou je dat niet doen, dan bestaat de kans dat je in een vroeg stadium te veel van je lichaam eist.

Wanneer je mentaal klaar bent om te gaan sporten na de geboorte van je kindje? Dat verschilt per persoon. Je zou als leidraad kunnen nemen dat je in elk geval enig ritme hebt opgebouwd als gezin. Dan is het namelijk makkelijker om een sportmoment te plannen dan als je ergens halverwege start. Bovendien hou je het sneller vol als het in jullie leven past. Maar los daarvan is het fysieke aspect belangrijker.

Wanneer mag je (fysiek gezien) weer beginnen met sporten na de bevalling?

Wacht het ‘vierde trimester’ af

Ze noemen het ook wel het vierde trimester: de eerste drie maanden na de bevalling. Tijdens deze periode wordt aangeraden nog steeds rust te nemen. Ook als je je weer topfit voelt dus. Waarom? Je leven moet weer op de rails komen, je lijf heeft een opdonder gekregen en je slaapt minder dan normaal. Geef het dus de tijd.

Na drie tot vier maanden zijn ook je bekkenbodemspieren weer hersteld en kun je weer beginnen met trainen. Ben je geen expert en weet je niet goed hoe je moet starten? Vraag dan aan een professional om hulp. Zeker wanneer je naar de sportschool gaat, is het slim om aan te geven dat je bent bevallen en langzaam weer wil gaan opbouwen. Zij kunnen je zeker verder helpen.

Ben je vaginaal bevallen of met een keizersnede?

Het maakt nogal uit hoe je bevallen bent. Of weer kan gaan sporten, hangt namelijk ook samen met de manier waarop: na een vaginale bevalling herstel je doorgaans vlugger en kan je dus ook weer sneller beginnen met intensieve beweging. Na een keizersnede wordt rust aangeraden. Ook zal je moeten afwachten hoe je lijf reageert, wanneer het litteken of de wond minder pijnlijk worden en hoe je je verder voelt.

Een ding dat sowieso voorop staat: zodra je wond of litteken pijn begint te doen, moet je direct stoppen. En twijfel je? Vraag dan zeker je verloskundige/gynaecoloog om advies.

zwemmen na de bevalling

Hoe begin je met sporten na de bevalling?

Wacht echt tot je lijf er klaar voor is

Misschien een herhaling van wat hierboven staat, maar het is zo belangrijk. Te vroeg starten, kan allerlei klachten tot gevolg geven. Daarnaast kan je snel vermoeid raken. De eerste periode na de bevalling is al vrij intensief, sporten kan je er dan soms nog niet bij hebben.

Daarbij scheelt het wel als je altijd heel sportief was en ook door bleef sporten tijdens de zwangerschap. Vaak ben je dan fitter en pak je het ritme gemakkelijker op. Moet je starten met intensieve beweging na de bevalling terwijl je dat daarvoor nauwelijks deed, is het belangrijk rustiger aan te doen en niets te forceren.

Bouw rustig op

Begin klein. Niemand heeft er baat bij als je teveel van jezelf vergt, je kindje al helemaal niet, dus doe rustig aan. Je hebt niemand iets te bewijzen en je hoeft ook niet à la Beyoncé over een paar weken weer in the spotlights te staan. Waarom zou je ook? Het is beter als je rustiger gaat en een duurzame conditie opbouwt, dan dat je te veel doet en binnen de kortste keren weer afhaakt.

Zwemmen is een goede sport om mee te beginnen

Een sport die tijdens de zwangerschap al heel fijn was, is zwemmen. Na de bevalling kun je dit opnieuw oppakken. Na enkele maanden (vaak houden zwembaden drie maanden aan) kan je ook beginnen met een cursus babyzwemmen – samen met je kindje. Bijkomend voordeel: je hoeft geen oppas te zoeken om te kunnen gaan sporten. Ga je toch liever alleen? Dan is het prettig om op je gemak te bewegen. Zodra je merkt dat je te moe wordt, stop je gewoon.

Kies een sport of vorm van beweging die bij je past

Eigenlijk geldt dit natuurlijk altijd. Je houdt het simpelweg niet vol als je er geen plezier in hebt. Dus ga een uurtje per week naar Zumba met die goede vriendin, ga naar de sportschool als thuis sporten geen optie is of wandel een paar dagen per week langere stukken met de kinderwagen. De buitenlucht is niet alleen goed voor je kindje, maar voor jou net zo goed.

Wil je graag naar de sportschool maar heb je geen oppas? Kijk dan of er een fitnesscentrum in je buurt zit met aangesloten kinderdagopvang.

Luister naar je lijf

Zoals hierboven ook staat: luister naar je lijf. Ook wanneer je al drie maanden verder bent. Sporten na de bevalling kan intensief zijn. Bovendien is het effect voor iedereen anders. Misschien liep je buurvrouw met zes weken alweer hard met haar clubje en ben jij vier maanden later nog gevloerd. Dat geeft niets. Kijk vooral naar jezelf en jullie situatie en vergelijk je hierin niet met anderen. Ga ook liever niet naar een sportschool met alleen maar fitte mensen in strakke pakjes. Althans, niet als je zelf niet op dat punt staat. Dat kan namelijk behoorlijk deprimerend werken.

Let specifiek op je buikspieren

Na een bevalling verdienen je buikspieren extra aandacht. Je wil geen diastase (wanneer je voorste buikspieren niet meer samen kunnen komen). In het filmpje hieronder krijg je hele fijne tips en informatie over hoe je dit kunt voorkomen en je spieren na de bevalling kan gaan trainen.

Waarom is sporten na je bevalling belangrijk?

Je voelt je beter

Een gezonde geest zit in een gezond lichaam. Kan je weinig tegenin brengen. Door regelmatig aan beweging te doen, voel je je mentaal beter. En dat kan goed van pas komen als je moet wennen aan het nieuwe ritme na de bevalling dat zo’n kleintje met zich mee brengt!

Doordat je fitter bent, kan je de slapeloze nachten beter aan

Misschien voelt het tegenstrijdig om je vermoeide lijf richting de sportschool te slepen, maar het is wel goed voor je. Je wordt fitter door te sporten en kan fysieke uitdagingen, zoals slapeloze nachten, beter aan dan wanneer je niets aan je conditie doet.

Je lijf herstelt sneller

Doordat je spieren sterker worden, herstelt je lijf beter van de zwangerschap. Uiteraard niet als je ze overbelast, maar wel als je zorgvuldig met je lijf omgaat.

Het is goed voor je om er even tussenuit te zijn

Vooral wanneer je buitenshuis sport: het is heerlijk om even de boel de boel te kunnen laten. Verstand op nul en even bijkomen. Geen rotzooi om je heen zien liggen, kinderen om aandacht roepen of het gevoel hebben nergens aan toe te komen. Soms heb je dat echt even nodig!

De overtollige zwangerschapskilo’s verdwijnen sneller

Zeker als je wel van iets lekkers houdt. De kilo’s die je aankwam tijdens de zwangerschap (en/of borstvoedingsperiode) wil je uiteindelijk als het goed is toch een keer kwijt. Sporten is een prima manier om af te vallen na de bevalling. Vooral als je geen zin hebt in een (crash)dieet.

sporten na de bevalling tips en info

Sporten gaat vaak beter wanneer je zonder de kinderen bent

Sporten na de bevalling is sowieso een fijne manier om even tijd voor jezelf te kunnen hebben. Zeker in deze hectische periode. Maar, als je meerdere kinderen hebt, het is sowieso vaak handiger om het alleen te doen. Geen kinderen die door je poortje rennen, terwijl je squat. Of die op je rug zitten tijdens het planken. Wat wel gezellig en handig is? Gezelschap van een goede vriendin. Bijkomend voordeel is dat zij je motiverende stok achter de deur kan zijn op de moeilijkere momenten!

Wanneer ben jij weer begonnen met sporten na de bevalling? Vond je het lastig of kon je juist niet wachten?

               Praat je gezellig mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *