Snurken: van oorzaken en oplossingen tot vaker seks

Uit een klein, onwetenschappelijk onderzoek onder vriendinnen bleek dat snurken in de ergernissen top 3 staat wat relaties betreft. Niks is namelijk slopender dan niet in slaap kunnen vallen of zelfs wakker worden door het gesnurk van een ander. Daarom schreef ik dit artikel. Want hoe komt het eigenlijk dat mannen vaker snurken dan vrouwen, wat is het verschil tussen gewoon snurken en apneu, welke oorzaken liggen er aan snurken ten grondslag en (misschien wel het belangrijkste): wat kan je eraan doen? De antwoorden op deze vragen én een extra motivatie om eraan te werken, lees je hieronder.

Waarom snurken we?

Waar het vroeger ongetwijfeld beren en ander dreigend leed op afstand hield (uitgaand van het volume dat sommige snurkers produceren), heeft snurken tegenwoordig in elk geval zeker geen functie. De oorzaak van snurken zit hem doorgaans in een versmalde luchtweg. Daar valt, afhankelijk van de precieze oorzaak, gelukkig vaak wel iets aan te doen.

Is het snurken van je man (of vrouw) echt problematisch of maak je je zorgen, omdat de ademhaling soms stilvalt (apneu), zoek dan hulp bij een specialist om er eens echt goed naar te kijken.

Wat is het verschil tussen gewoon snurken en slaapapneu?

Snurken is een van de eerste tekenen van slaapapneu. Dit betekent uiteraard niet dat iedereen die snurkt daadwerkelijk apneu krijgt, maar andersom is dit dus wel het geval. Als iemand daarnaast ’s nachts één of meerdere keren stopt met ademen, is het zaak om je te laten controleren op slaapapneu. Via de huisarts kun je een doorverwijzing krijgen voor een slaaponderzoek. Dit wordt volledig vergoed door de zorgverzekering.

Het risico van slaapapneu

Waar gewoon snurken voor je gezondheid in principe geen kwaad kan, kent apneu verschillende risico’s voor je gezondheid. Het kan namelijk leiden tot chronische vermoeidheid en een (ernstig) verhoogde kans op diabetes, hart- en vaatziekten, een verhoogde bloeddruk en overgewicht. Maak je je zorgen over je partner of je eigen gezondheid? Laat hier dan naar kijken door een deskundige.

Meest voorkomende oorzaken bij snurken

  • Overgewicht
  • Alcohol
  • Roken
  • Ernstige vermoeidheid
  • Verkoudheid of allergie (zoals hooikoorts)
  • Medische oorzaak
  • Slaapapneu
  • Zwangerschap

Tot slot kan ouderdom een oorzaak zijn van snurken. Hier kan je in fysieke zin, botox en fillers ten spijt, helaas weinig aan veranderen.

Bewustwording van het snurkprobleem

Omdat we onszelf niet horen, bestaat de kans dat je man je niet serieus neemt wanneer je hem wijst op zijn gesnurk. ‘Valt wel mee,’ hoor je dan. Misschien voel je je zelfs bezwaard, omdat je ‘klaagt’. Toch is het geluid van een snurker te vergelijken met langsrazend verkeer? Daarom is het goed om in gesprek te blijven met je partner en constructief te werken aan een oplossing. Niet in het minst om zelf ook weer fatsoenlijk te kunnen doorslapen.

Geluidsopname maken?

Soms kan het zinvol zijn om een geluidsopname te maken, zodat de ander hoort wat je bedoelt. Dit kan vervelend voelen, omdat je toch inbreuk maakt op iemands privacy en de ander opneemt tijdens een kwetsbaar moment (de slaap). Toch is het soms een manier om je partner duidelijk te maken dat het wel meer is dan ‘een beetje snurken’. Zeker als je vermoedens hebt van slaapapneu.

Oplossingen tegen het snurken van een ander

Gebruik zelf voorzorgsmaatregelen

Om te beginnen kan het gesnurk van je partner vaak niet direct opgelost worden. Daarbij is het ook goed om zelf initiatief te tonen en de oplossing niet volledig van de ander te laten afhangen. Siliconen oordopjes kunnen bijvoorbeeld de ergste geluiden dempen waardoor je in ieder geval in slaap valt. Daarnaast is apart slapen soms een gouden oplossing. Hier ligt een taboe op, maar kan enorm schelen voor je nachtrust.

Praten blijft bovendien belangrijk. Blijf erover in gesprek met elkaar en probeer niet aanvallend te zijn, maar juist te kijken naar een oplossing: wat gaan we doen aan ons probleem?

Gewichtsverlies

Overgewicht is een veelvoorkomende oorzaak van snurken. Daarom kan gewichtsverlies een goede methode zijn om de ander te laten minderen met zijn of haar gesnurk. Meer bewegen, gezonder eten en minder snoepen dus.

Een middel dat hierbij kan helpen is Tastea Skintight, zoals je in de review kunt ezen. Maar je kan er ook voor kiezen om (op de dagen dat jij kookt) de pakjes en zakjes te vervangen voor verse groenten en zelf gemaakte sauzen. Kost iets meer werk, maar: alles voor een betere nachtrust!

Drink minder vaak alcohol om snurken tegen te gaan

Misschien drinken jullie geregeld een wijntje na het eten? Dan zou je kunnen voorstellen om samen iets minder alcohol te drinken – bijvoorbeeld door mee te doe aan dry january. Op die manier wordt het een gezamenlijk project en niet zozeer iets dat hij in zijn eentje moet doen. Dat kan soms schelen. Daarbij is het effect op de korte termijn merkbaar: als alcohol inderdaad de oorzaak is van het snurken, zou stoppen meteen een positief effect moeten hebben.

Stop met roken

Iets dat vaak lastiger is, zeker wanneer je partner al jaren rookt, is stoppen met roken. Toch kan het helpen om op termijn het snurken te doen verminderen. Bovendien heeft het meerdere gezondheidsvoordelen. Je voelt je gezonder, bent fitter en zit vaak lekkerder in je vel. Wil je je man hierbij helpen om zijn motivatie te behouden? Focus dan niet alleen op het snurken, maar ook op de andere voordelen.

Gebruik medicatie tegen je allergie of verkoudheid

Een verstopte neus kan ook een oorzaak zijn van snurken. Het voordeel is dat het gesnurk over het algemeen weer stopt zodra de verkoudheid of allergie over zijn. Tot die tijd kunnen medicijnen, zoals een goede neusspray of een regelmatig stoombad, helpen om het snurken te verminderen.

Ga op tijd naar bed

Sommige mensen snurken door oververmoeidheid. Het is dan zaak om de kern van het probleem aan te pakken: praten wanneer hij veel piekert, telefoon wegleggen – ver voor het slapen of het aanleren van een gezond slaapritueel. Over dat laatste zijn handige boeken geschreven die je helpen om vroeger en beter in slaap te kunnen vallen. Zo krijgt je lichaam de rust die het nodig heeft en zal het snurken gaandeweg minder worden.

Koop anti-snurkmiddelen, zoals een snurkbeugel, neusstrip of speciaal kussen

Van veel anti-snurkmiddelen is de werking niet bewezen. Bepaalde beugels en neusspreiders beloven dat 90% van de gebruikers stopt met snurken. Speciale snurkkussens zouden alle klachten verhelpen. Of dat zo is? Dat moet blijken in de praktijk. Zo zijn er tevreden gebruikers die in hun review beweren dat het een paar nachtelijke ellenbogen scheelt. Maar ook mensen die klagen over de kwaliteit. Dit is dus vooral een kwestie van uitproberen. Daarbij is het aan te raden om te kiezen voor een beugel waarvan de werking klinisch bewezen is om duurkoop te voorkomen.

Leer een andere slaaphouding aan

Het kan best lastig zijn wanneer je al jaren op je rug slaapt, maar een andere slaaphouding kan zeker schelen in het snurken. Kwestie van volhouden (en voor jou: regelmatig terugduwen).

Slaap tijdelijk apart (bijvoorbeeld bij snurken tijdens de zwangerschap)

Als je snurkt doordat je zwanger bent, dan is het snurken een tijdelijk probleem. Mocht het probleem op dit moment zo groot zijn dat je anderen wakker houdt? Je kan dan beslissen om tijdelijk apart van elkaar te slapen. Vaak is het na de zwangerschap weer snel over en dan kunnen jullie weer gewoon in één bed liggen.

Zoek deskundige hulp om te laten meekijken naar slaapgedrag en gesnurk

Wanneer bovenstaande oplossingen niet werken of als je je zorgen maakt, dan is het slim om toch even naar een arts te gaan. Zeker wanneer je man geregeld wakker ligt of fysieke klachten krijgt van het snurken. Bij korte ademstops is het zeker slim om op tijd aan de bel te trekken. Obstructief slaapapneu is een onderkend probleem en kan, wanneer je het niet behandelt, leiden tot verschillende gezondheidsklachten. Zelfs (uiteindelijk) overlijden.

Operatie tegen snurken

Een laatste oplossing tegen snurken is het uitvoeren van een operatie, mits de arts ziet dat een kleine lichamelijke aanpassing het snurken kan verhelpen. Dit is per persoon verschillend. Ook betekent een snurkoperatie geen 100% garantie op succes. Soms vormt het lichaam zich weer naar de oude situatie en ben je terug bij af. Toch is de operatie in een aantal gevallen wel succesvol en kunnen jullie daarna allebei weer doorslapen.

Extra motivaties om iets aan het snurken te doen

Snurkers hebben minder vaak seks

Nog een laatste troef achter de hand, voor het geval je partner het snurkprobleem bagatelliseert of vindt dat jij je maar moet aanpassen. Als de ander niet echt wil meewerken, schuif dan dit onderzoek onder zijn of haar neus. Snurkers hebben namelijk minder vaak seks, omdat snurken leidt tot slaaptekort en daarmee een dalend libido. Bovendien neemt het aantal ruzies en ergernissen tussen jullie hierdoor toe. Misschien motiveert dat toch om één van de bovenstaande oplossingen tegen snurken toe te passen.

Gezondheidsklachten door snurken

Behalve dat het snurken voor jou problematisch is, kan het voor de snurker zelf ook gezondheidsklachten opleveren. Na een nachtje flink zagen word je minder uitgerust wakker en kan je last krijgen van hoofdpijnklachten – met alle gevolgen van dien. Door actief iets te veranderen aan je snurkprobleem word je dus fitter, zit je lekkerder in je vel en heb je een blijere partner.

Snurken is dus een vervelend probleem. Als je man (of vrouw) snurkt, zijn er gelukkig een aantal oplossingen die je kunnen helpen van het snurken af te komen. En ziet je partner de ernst van de situatie niet in? Wijs de ander er dan vooral op dat er een samenhang is tussen seks en snurken. Hopelijk leidt dat wél tot verbetering. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring. Snurkt je partner ook? Heb je een fantastische oplossing gevonden? Of wil je gewoon je frustratie kwijt? Laat het weten in de reacties!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij doen we regelmatig een donatie aan goede doelen als De Voedselbank, het Alzheimer Fonds of KWF. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Uitgelichte afbeelding ©baranq – Shutterstock

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (40) is alleenstaande moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven