Press "Enter" to skip to content

(Veel) snoepen tijdens de zwangerschap: zo beperk je dat

Als je in verwachting bent, zou je eigenlijk gezond moeten eten. Dat weten we allemaal wel. Maar wat als je hormonen je bijna dwingen te snoepen tijdens je zwangerschap? In dit artikel vind je handige tips om de gewichtstoename toch enigszins te beperken, ondanks dat je wellicht het liefst alleen maar heel veel wil snoepen.

Veel snoepen tijdens de zwangerschap

Je kan prachtige voornemens hebben voor je zwanger raakt. Misschien ben je dol op groenten en fruit, hecht je veel waarde aan een gebalanceerd dieet en kan je makkelijk genoegen nemen met één koekje. Hormonen doen echter gekke dingen met je. Ineens smaakt dat dagelijkse appeltje niet meer, moet je niet denken aan dat groentestoofpotje en schreeuwt je lijf om zoet of vet. Wat dan?

Het is gebruikelijk om tijdens je zwangerschap meer trek te hebben in snoep. Je lijf lijkt meer behoefte dan ooit te hebben aan bakken roomijs, heerlijke chocolade of juist die ene zak chips. Alles ligt helemaal door de war. Want waar je voor je zwangerschap wellicht begon te wennen aan een meer veganistisch eetpatroon, kan je nu alleen maar dromen over kaas. Daar doe je niks tegen. Tegen het gevoel althans. Met onderstaande tips lukt het gelukkig wel om je inname te beperken.

Is het slecht om veel te snoepen als je zwanger bent?

Te veel ongezond eten is nooit goed voor je. Zwanger of niet. Het nadeel tijdens de zwangerschap is bovendien dat de kilo’s die je aankomt nog enigszins te verdoezelen zijn door je groter wordende buik. Gewichtstoename hoort erbij en gedeeltelijk valt het minder op dan wanneer je zoveel zou snoepen in een niet-zwangere staat.

Maar na je zwangerschap blijft onder de streep wel een hoger gewicht achter. Bovendien is het voor je baby ook beter om gezond te eten:

  • Baby’s groeien beter als jij gezond eet
  • Je kindje heeft later minder kans op overgewicht
  • Het is beter voor de (ontwikkeling van de) hersenen
  • De darmflora van je baby ontwikkelt beter

Bron: De eerste 1000 dagen, geschreven door hoogleraar Tessa Roseboom (AMC) – bestel via Bol.com

De kern van het boek is vooral dat je levensverwachting in eerste instantie vooral voortkomt uit de omstandigheden waarin kinderen opgroeien. Meer nog dan genen. Volgens Roseboom moet de discussie op het gebied van eten dan ook minder gaan over wat je niet mag hebben, maar meer over wat je wél moet eten om een gezonde zwangerschap te dragen. Een goede start is uiteindelijk het halve werk.

Al is het natuurlijk ook belangrijk om te beseffen dat we allemaal ons best doen om onze baby een fijne start te geven in het leven. Soms voelt het alleen alsof je bijna geen invloed kan uitoefenen op die hormonale cravings. Daarom onderstaande tips, om je toch te helpen daar enigszins een rem op te zetten en sneller te kiezen voor een gezonde optie.

tips minder snoepen tijdens zwangerschap
Afbeelding, stockfour – Shutterstock

Tips om het snoepen tijdens je zwangerschap tegen te houden

Eet vaker kleinere porties op een dag

Zo richting het eind van de zwangerschap helpt dit ook als je last krijgt van maagzuur. Maar ook wanneer je veel zoete of ongezonde trek hebt, kan het schelen. Je maag is vaker gevuld, je suikerspiegel stabieler en het helpt de cravings te minderen. Je zal doorgaans minder vaak behoefte hebben om de kast leeg te snaaien.

Help jezelf een handje en haal geen verleidingen in huis

Probeer je verstand boven je gevoel te plaatsen en zorg dat bepaalde voedingswaren gewoon niet in huis zijn. Dan blijft de (soms bijna onbedwingbare) trek nog wel aanwezig, maar je kunt er niet direct iets mee. Werkt tijdens de menstruatie, maar ook in je zwangerschap.

Wanner je alsnog zin hebt naar de supermarkt te rijden, sta dan even bewust stil

We kennen allemaal die bui waarin je onbedwingbaar veel trek hebt in een zak chips of reep chocola. Voor je in de auto of op de fiets springt, stop heel even. Als je wil voorkomen dat je te veel snoept, is het gedeeltelijk een kwestie van bewust nadenken. Vraag jezelf af:

  • Heb je het écht nodig?
  • Is er een alternatief dat gezonder is en wel voor handen?
  • Kan je het eventueel uitstellen of iets anders gaan doen?

De ene keer lukt het wel, de andere keer niet. Wees niet te streng voor jezelf, maar probeer dit soort momenten in elk geval te beperken.

Zoek gezonde alternatieven voor je zoete trek

Heb je enorme zin in een rol koekjes? Misschien kan je die zoete trek ook stillen met een bakje aardbeien. Natuurlijk valt tegen te werpen dat suiker uiteindelijk suiker blijft en te veel aardbeien niet goed zijn. Maar zet ze naast elkaar en de bak aardbeien wint het altijd van de complete rol. En ook andere dingen kan je vervangen. Bijvoorbeeld een zak chips voor een gebakken eitje met spek. Of gewone pannenkoeken door banaan-havermoutpannenkoekjes.

Bijkomend voordeel: als je zelf iets kookt of bakt, eet je vaak minder dan van de kant-en-klaar variant uit de supermarkt. Bovendien kunnen diezelfde hormonen er ook voor zorgen dat je ineens geen trek meer hebt.

Zoek afleiding

Soms kan het ook enorm schelen als je leuke dingen gaat doen, zodat je eigenlijk geen tijd hebt om continu aan eten te denken. Wel handig om dan iets te kiezen waar je niet opnieuw wordt geconfronteerd met snoep en koek 😉 Dus laat dat ene leuke eetcafé liever links liggen als je van jezelf weet dat je niet van de appeltaart kan afblijven en ga in plaats daarvan een stukje fietsen.

Drink voldoende water (of thee)

Je kunt zoete trek ook tegengaan door meer te drinken. Soms is trek een teken van je lichaam dat je behoefte hebt aan meer vocht en dan is een extra glas water al voldoende. Bovendien krijg je van meer water een voller gevoel.

Beweeg meer

Tijdens je zwangerschap kan je bijvoorbeeld gaan zwemmen, een zwangerschapscursus doen of lekker fietsen. Over het algemeen ook als je last hebt van milde bekkenklachten. Het voordeel van beweging is tweeledig: vaak heb je na een sportsessie trek in gezonder eten. En zo niet, dan heb je in elk geval ‘wat ruimte’ gemaakt. Sporten is gezond, zeker ook tijdens de zwangerschap.

Denk aan de periode na de zwangerschap

Nu maakt het allemaal per saldo niet zo uit, omdat je toch al groter wordt. Maar vergeet niet dat elke kilo die je nu aankomt er straks ook weer af moet. Dat lijkt nu misschien een ver-van-je-bedshow, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het echt pittig is.

Vergeet niet dat je straks kampt met slapeloze nachten, je de eerste maanden behoorlijk wordt geleefd en vaak geen tijd (of zin) hebt om te gaan sporten. Die overtollige kilo’s hou je dus nog wel even. Door nu al gezonder te eten, hoef je straks niet meer zo hard aan de slag. Dus als je eens wil snoepen, denk daar dan aan. Hopelijk werkt het! En anders misschien dit ervaringsverhaal wel.

Ervaring: ik snoepte veel te veel tijdens mijn zwangerschappen en daar heb ik nu spijt van

Merel: ‘Toen ik zwanger was van mijn oudste dochter had ik zo ongelooflijk veel trek. Ik snoepte alles wat los en vast zat: croissantjes, stokbroodjes kruidenboter, bakken chocolademousse, poffertjes en hamburgers van de Mac. Die gehele zwangerschap voelde ik me niet fit. Bovendien kreeg ik met zo’n vijf maanden op de teller al een fikse waarschuwing van de verloskundige: ik mocht eigenlijk niet (veel) meer aankomen. Dat laatste lukte weliswaar enigszins. De echte klap kwam na afloop. Ik was 22 jaar oud en had flink overgewicht. Uiteindelijk duurde het ruim zes jaar voor ik echt alles had weggetraind.

En toen herhaalde de geschiedenis zich, met dochter 2 en 3. Nu, 2020, ben ik zwanger van ons vierde kindje. In tegenstelling tot voorgaande keren let ik sterk op wat ik eet. We bestellen best weleens een pizza (mijn favoriet momenteel), maar verder compenseer ik met regelmatig fruit en groenten tussendoor. Het voordeel? Ik voel me aanzienlijk fitter, zit lekkerder in mijn vel. Ook baal ik met terugwerkende kracht dat ik destijds zoveel snoepte tijdens de zwangerschappen. Het levert je namelijk maar heel kort een fijn gevoel op; verder bekoop je het met een hoger gewicht dan nodig en slechtere conditie.

Waarom krijg je last van vreetbuien tijdens de zwangerschap?

Hoe het precies zit, weet niemand echt, maar aangenomen wordt dat je lichaam aanvult waaraan het tekort komt. Daarom heb je soms dus die trek in specifieke dingen. Wil je graag zout eten, dan kan je daarmee beter het vocht vasthouden dat je nodig hebt voor je zwangerschap. Ga je voor gezond, dan vul je je vitamine- of mineralentekort mogelijk aan. En zoete trek? Dan heeft je lijf wellicht behoefte aan meer energie.

Waar in de oertijd dan zou gaan voor een handje fruit, koop je nu makkelijker een rol koekjes. Dat is nu eenmaal mens-eigen. Maar het helpt dus wel om je zoete en zoute trek te stillen met gezondere alternatieven. Nu, voor je baby en na de zwangerschap.

Bakerpraatje: zoete trek? Dan krijg je een meisje

Tot slot kan de zoetere trek worden uitgelegd via een oud bakerpraatje. Het voedsel waar je trek in hebt zou iets zeggen over het geslacht van jullie kindje. Ga je voor zoet? Dan krijg je een meisje. Je zou je zoete trek op het moment dus kunnen zien als een vroegtijdige geslachtsbepaling zonder dat je een echo nodig hebt. Of het klopt? Tja… Er is maar een manier om daarachter te komen.

Vond jij het ook lastig om om te gaan met ongezonde trek tijdens je zwangerschap? Had jij meer de neiging dan normaal om te snoepen? Of viel dat juist reuze mee en had (of heb) je juist trek in gezonde alternatieven? We lezen graag in de reacties wat jouw favoriete craving is of was! En als je aanvullende tips hebt, wees welkom!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel).
En volg je De Mamagids al op Instagram?

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij gaat 10% van onze netto inkomsten naar een goed doel. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Afbeelding, Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids