Press "Enter" to skip to content

Ingezonden vraag | Slapen op schema of flexibel?

Soms krijgen we een ingezonden vraag van één van onze lezers. Wil jij ook meer weten over een bepaald onderwerp of heb je een idee voor een nieuw artikel? Laat het in een reactie weten of stuur ons een mailtje. Wie weet staat jouw vraag binnenkort ook op De Mamagids.

Ingezonden vraag: is het beter te slapen op schema of juist flexibel?

Over een tijdje krijgen we een baby en ik vroeg me af: is het beter om een baby gewoon lekker te laten slapen en eten wanneer hij wil? Of juist om gelijk een duidelijk schema aan te houden? En hoe zit het met verjaardagen: doe je er goed aan om op tijd te vertrekken voor de slaapjes? Of krijg je juist flexibele kinderen als ze daar slapen?

Hoe zit het met pasgeboren baby’s en slaap?

Pasgeborenen hebben veel slaap nodig

Een pasgeboren baby moet je in principe wakker maken wanneer hij meer dan vier uur slaapt. Zeker als je nog borstvoeding geeft. Hoe dit werkt? Een baby heeft twee dingen nodig om te kunnen groeien:

  • Voeding
  • Slaap

In die voeding zit glucose – een stofje dat heel belangrijk is voor die groei. De glucosespiegel daalt na 3-4 uur. Om deze op peil te houden is het dus zinvol om je kindje regelmatig wakker te maken voor een voeding. Daarnaast wordt ‘s nachts meer prolactine aangemaakt. De kwaliteit van je nachtvoeding is daarom optimaal.

Hebben kinderen al zo jong baat bij een slaapritme?

Ja. Ook in de babyleeftijd helpt het om een vast slaapritueel te hanteren. Dat geeft een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Zelfs bij jonge kinderen dus. En hoewel een pasgeboren kindje nog niet zal doorslapen, kunnen bepaalde factoren hem wel helpen om tot rust te komen.

Voeding op verzoek

Wat de voeding betreft, helpt het juist om te kijken naar de behoefte van je baby. Of je nu flesvoeding geeft of de borst, je kunt in beide gevallen kiezen om te voeden op verzoek. Hier ben je dus minder gebonden aan een schema.

Kortom, slapen lukt vaak beter als je een duidelijk schema hanteert, terwijl voeding flexibeler is.

Hoe zorg je zelf voor voldoende rust in die eerste periode?

Bovenstaande is in theorie natuurlijk prachtig. Je wil je kindje het beste van het beste geven. Maar dat neemt niet weg dat de nachtelijke onderbrekingen niet ontzettend zwaar kunnen zijn. Zeker wanneer je nog meer kinderen hebt of een pittige baan.

Een aantal tips:

  • Neem rust waar je kan. Zeker als moeder, omdat je net een bevalling achter de rug hebt. Ze noemen dit ook wel het vierde trimester. Vrouwen die in deze periode luisteren naar hun eigen lijf hebben bewezen minder last van ontzwangeren en neerslachtige gevoelens in de periode die daarop volgt.
  • Probeer prioriteiten te stellen. Had je altijd een druk sociaal leven? Het is niet erg als je daar even minder aandacht aan kunt schenken vanwege de vermoeidheid. Leg het uit: mensen snappen dat doorgaans heus wel.
  • Accepteer hulp. Wanneer die ene vriendin voorstelt om avondeten te brengen, als je ouders willen oppassen of een goede vriend wil komen stofzuigen. Voel je niet bezwaard en laat het toe: je kan het die eerste periode vaak goed gebruiken.

Op bezoek: laat je je kindje daar slapen? Of toch liever thuis?

Het vaste slaapritueel is belangrijk

Als eerder genoemd is het belangrijk om een vast slaapritme te hanteren. Kinderen ervaren dat als veilig: ze weten waar ze aan toe zijn. Wanneer ze net geboren zijn, kennen ze het verschil tussen dag en nacht namelijk nog niet. Daarom kunnen ze soms spoken in de nachtelijke uurtjes en zijn ze overdag bijna continu in dromenland. Aan jou de nobele taak om dit duidelijk te maken. Bijvoorbeeld met een vast slaapritueel.

Door je kind regelmatig ergens anders te laten slapen, doorbreek je jullie ritme. Ook wanneer hij dan ineens (een stuk) later dan normaal naar bed gaat. Rust, reinheid en regelmaat dus. Zeker temperamentvolle kinderen hebben echt baat bij herkenbaarheid.

Naar een feestje

Ga je naar een verjaardag? Dan kan je ervoor kiezen je baby mee te nemen. Er zijn een paar dingen waar je op kunt letten:

  • Hoe reageert je baby op het slapen in een andere ruimte dan zijn vertrouwde bedje? Er is maar één manier om daarachter te komen en dat is uitproberen. Wordt jullie baby onrustig? Dan kan je prima op tijd naar huis. Over een (paar) jaar gaat het ongetwijfeld een stuk beter. Kijk trouwens ook naar de dag erna. Zijn ze dan erg onrustig, dan is de kans groot dat jullie kindje (nog) niet zo’n feestbeest is.
  • Neem een campingbedje mee met veilig matras. Slapen in de maxi cosi wordt afgeraden: vanwege de beperkte bewegingsruimte is het advies je kindje niet langer dan twee uur in de autostoel te laten zitten. Uiteindelijk is hij ook niet bestemd als bed maar als bescherming tijdens het autorijden.
  • Koop een stevige draagzak waarin je kindje tijdens de verjaardag kan zitten. Zo voorkom je dat hij van hand tot hand gaat op het feest en zit hij lekker veilig tegen jullie aan.

Kunnen kinderen flexibeler worden als je ze regelmatig ergens anders laat slapen?

Een echt goed antwoord is er niet. De één claimt zijn kinderen vanaf geboorte te hebben meegenomen naar feestjes en had er geen kind aan, terwijl andere baby’s juist enorm onrustig werden. Kijk vooral echt goed hoe jullie kindje straks reageert. Vindt hij het niks, schik je daar dan naar. Flexibiliteit afdwingen, gaat niet lukken. Maar als het er van nature wel in zit, scheelt dat. Dan zal hij er veel relaxter mee omgaan en toch wel slapen, thuis of buitenshuis.

Merk je dat je baby echt niet gelukkig wordt van de drukte op een feestje, dan zijn er ook nog alternatieven:

  • Verdeel verjaardagen (de ene keer jij, de andere keer je man of vrouw)
  • Ga kort langs en op tijd naar huis
  • Kies voor een alternatief (zoals iets drinken op een ander moment, al dan niet zonder baby)

Namen jullie je kindje mee naar verjaardagen? Hoe pakte je dat dan aan en wat mocht absoluut niet ontbreken?

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids