Review | Selecta Bordspel Crime Scene 2002: Brooklyn

Er is een moord gepleegd en jij mag hem oplossen. Samen met je eventuele medespelers reis je naar Brooklyn in het jaar 2002. Kan jij er, aan de hand van verschillende hints en aanwijzingen, achterkomen wie het heeft gedaan en met welke motivatie? Lukt het je om, samen met je team, de juiste aanwijzingen te vinden en geen fouten te maken? Wij ontvingen van Selecta Toys het spel Crime Scene 2002: Brooklyn. In deze review lees je wat we ervan vonden en in hoeverre het lijkt op een escape room spel.

Inhoud van de doos

• Handleiding
  • Spelbord (een ‘foto’ met daarop alle aanwijzingen die je nodig hebt om de raadsels op te lossen)
  • Het politierapport
  • 4 soorten kaarten (bewijskaarten, dossierkaarten, hints en reputatiekaarten)

Gebruik pen en papier om tussendoor aantekeningen te maken en als hulp bij het oplossen van de raadsels.

Verloop van het spel

Je begint met het lezen van het dossier. Hierin staat een omschrijving van de plaats delict zoals de rechercheur hem aantreft. Vervolgens lees je de startkaart waarop een onderstreept woord staat. Zoek dat voorwerp op de foto en draai de bijbehorende kaart om. Nu kan je beginnen met spelen.

Voor het spel zelf moet je per beurt een of meerdere (genummerde, niet op volgorde van getal) bewijskaart(en) pakken, waar een puzzel op staat. Deze correspondeert/corresponderen met de vakjes op de foto. Als je die oplost, kijk je op de dossierkaarten (met letters, op volgorde). De cijfercombinatie die bij het juiste antwoord staat, leidt naar een aanwijzing voor de volgende puzzelkaart. Kom je er niet uit? Dan mag je een hint gebruiken en kost je dat een reputatiekaart.

Zo simpel als het klinkt, is het echter niet. Het type puzzels is allemaal verschillend en dat maakt Crime Scene een leuk en uitdagend spel. Anders dan een escape room hoef je ook niet te ontsnappen maar los je een misdaad op. En dat geeft echt een andere sfeer aan de opdrachten; er zit geen tijdsdruk op, maar je moet het natuurlijk wel goed doen – anders kom je niet verder.

Review Crime Scene 2002: Brooklyn

We spelen hier wel vaker escape room spellen, maar een crime scene had ik nog niet eerder gedaan. Hoewel er enige overlap is, lijken ze niet helemaal op elkaar. In dit geval ben je namelijk echt een detective en wordt een compleet verhaal geschetst. Je ziet dat de spelmakers veel aandacht hebben geschonken aan de diverse details, waardoor je het als het ware gaat beleven. Deze dimensie aan het spel ken ik niet van andere soorten spellen en is wat mij betreft een hele toffe toevoeging. Ook speel je nu niet met een tijdslimiet. Dat vind ik zelf eigenlijk wel fijn (zeker met een baby): ben je moe of zie je het even niet meer, dan kan je het spel wegleggen en op een ander moment verder spelen.

Wel moesten we echt inkomen. Voordat we daadwerkelijk doorhadden op welke manier je het speelt, waren we toch alweer een ruim kwartier verder. Net toen ik dacht dat we gewoon ongeschikt waren voor Crime Scene: Brooklyn besloot Ro nog één keer in het boekje te kijken. Dat hielp! Vanaf dat moment ging het echt een stuk soepeler.

Hoewel een Crime Scene spel, als je het eenmaal door hebt, gelukkig niet heel moeilijk meer is, biedt het zeker genoeg uitdaging. Uiteindelijk speelden we die avond ruim een uur, tot we allebei merkten dat we vermoeider raakten en hebben het weggelegd voor een volgende keer. Of ik hem aanraad? Ja, absoluut! Of koop een andere versie, zodat we na afloop kunnen ruilen. Zoals bij de meeste van dit soort spellen is het wel ergens jammer dat je er niets meer mee kan zodra je klaar bent met spelen. Maar ik ben wel om. Vooral vanwege het mysterieuze sfeertje dat wordt gecreëerd door het verhaal.

Let op!
Het spel heeft de adviesleeftijd 12+ volgens Bol.com, maar bevat best wat details die op die leeftijd kunnen worden ervaren als eng. Selecta houdt daarom zelf als aanbevolen leeftijd 18 jaar aan. Wil je het toch spelen met een kind dat (iets jonger is)? Kijk dan goed naar wat je kind aankan.

Algemene informatie Crime Scene 2002: Brooklyn

• Spelnaam Crime Scene 2002: Brooklyn
  • Uitgever Selecta Toys
  • Aantal spelers 1-6
  • Leeftijd 12+
  • Spelduur 150 minuten
  • Andere varianten London 1982, Moscow 1989, Helsinki 2012
Koop bij Bol.com

Als je van escape rooms houdt, moet je zeker ook eens een crime scene proberen. Hoewel de soorten spellen enige overlap kennen, biedt Crime Scene van Selecta een heel andere dimensie. Verrassend, anders en een leuke uitdaging om zelf te spelen of met vrienden. In onze review lees je wat wij van het spel vonden, maar we zijn ook benieuwd naar jullie ervaring. Heb je al eens een Crime Scene spel gespeeld (welke?) of zou je het eens willen proberen? Laat het weten in de comments!