Dit zijn de kerstfilms op Netflix van 2022 – 12 reviews

Als groot liefhebber van kerstfilms kan ik op Netflix mijn hart ophalen. Ieder jaar verschijnen er meerdere nieuwe titels, al dan niet uit eigen koker. En hoewel niets het, vooralsnog, haalt bij mijn favorieten (Love Actually en Bridget Jones), zitten er dit jaar ook weer parels tussen. Lees snel verder om te zien welke nieuwe Netflix kerstfilms je zeker niet mag missen!

De nieuwste kerstfilms op Netflix (2022)

• A Christmas miracle for Daisy
  • A kindhearted Christmas
  • Angel falls Christmas
  • Christmas full of grace (Braziliaans)
  • Christmas time is here
  • Christmas with you
  • Delivery by Christmas (Pools, vanaf 6 december)
  • Falling for Christmas
  • How to ruin Christmas: the babyshower (Zuid-Afrikaans, vanaf 16 december)
  • I believe in Santa (vanaf 14 december)
  • I hate Christmas (Italiaans, vanaf 7 december)
  • The Noel diary

Uiteraard vergde dit artikel een lange banksessie onder mijn warme dekentje, met een bakje kruidnoten in handen (Kerst en Sint door elkaar kunnen eet-technisch prima, vind ik) en tijd voor mezelf. Maar dat had ik graag voor jullie over 😉

Ik heb de dikgedrukte films uiteindelijk niet meer gezien.

Wat kan je verwachten van de nieuwe Netflix kerstfilms?

GAC Family – Hallmark

Great American Family is een Amerikaans kabeltelevisienetwerk, gelanceerd in september 2021 en eigendom van Hallmark directeur Bill Abbott. Een aantal sterren in deze films komen dan ook uit de Hallmark-koker. Helaas voor de liefhebbers, ik heb onderstaande films niet gekeken. Ik begon met Angel falls Christmas maar knapte al snel af op de zoetsappigheid, zoals je in onderstaande review kunt lezen. Het is gewoon niet mijn soort films. Om die reden heb ik de andere films uit deze koker niet meer gezien. Houd je er wel van? Laat vooral in de reacties achter hoe de films waren voor andere lezeressen!

• A Christmas mirace for Daisy
  • A kindhearted Christmas
  • Angel falls Christmas
  • Christmas time is here

Angel falls Christmas

De kerstfilm Angel falls Christmas draait om de door haar werk geobsedeerde arts Ally die haar ex wil bewijzen dat ze wél van kerst houdt, in tegenstelling tot wat hij denkt. Om dat te bewijzen krijgt ze hulp van een engelachtige barista (Chad Michael Murray).

Dit is overduidelijk een Hallmark kerstfilm – het enige kerstgenre waar ik eigenlijk helemaal niet van houd. Te weinig diversiteit (noem het beroepsdeformatie, maar dat valt me gewoon meteen op en stoort me), veel traditionele rolpatronen en te zoetsappig. Ik heb hem halverwege uitgezet. Je moet ervan houden.

Christmas full of grace

Nadat Carlinhos ontdekt dat zijn partner vreemdgaat, ontmoet hij Graça. Hij neemt haar mee naar zijn familie om gezichtsverlies te voorkomen, alleen loopt dat niet helemaal als gepland.

De film is Braziliaans, wat op zichzelf leuk is om een keer te zien. Maar tegenspeelster Graça gedraagt zich behoorlijk hysterisch. Misschien een cultuurverschil, maar ik kan er echt niet aan wennen. Bovendien is het mijn humor niet. Ik ben ook hier halverwege afgehaakt.

Christmas time is here

Nia is makelaar. Als een nieuwe, belangrijke klant komt naar een klein stadje om te zoeken naar de perfecte plek voor een nieuw resort, stuit hij op haar vaders karakteristieke herberg – die hij vroeger samen met Nia’s moeder bestuurde. Sentiment, emoties en een vonk die overslaat botsen met de opdracht die hij heeft gekregen. Lukt het beiden om een middenweg te vinden?

Ondanks mijn lichte antipathie tegen Hallmark-achtige films ging deze toch op. En ik moet mijn ongelijk bekennen. Deze vond ik wél leuk. Vanaf het begin word je gevangen door het ware kerstgevoel. Hoewel je vanaf het eerste moment redelijk kan uittekenen hoe het allemaal afloopt, zat ik toch meteen helemaal in het gevoel dat je wil hebben als je kerstfilm kijkt. Geslaagd dus!

Christmas with you

Een wat oudere popster wordt op de hielen gezeten door de jonge garde en zoekt inspiratie voor een kersthit. Het voelt als haar laatste kans om in de showbizz te kunnen blijven werken. Maar hoe hard ze ook werkt, het lijkt onmogelijk. Intussen zoekt ze een fan op, die een kerstwens deelt via socials. Uiteindelijk lijkt dat het antwoord op al haar problemen.

Mijn verwachtingen waren hooggespannen, misschien mede door Freddy Prinze Jr. Wat ik echter enorm miste bij het kijken, was het kerstgevoel. Natuurlijk zit de film vol familie, gezelligheid en een oneindige berg kransen en lichtjes, maar het verhaal in Christmas with you draait om het verzinnen van een nieuwe (kerst)hit. Daardoor kreeg ik het ultieme kerstgevoel niet door het kijken van deze film. Neemt niet weg dat het een gezellige romcom is voor tussendoor – al is het stiekem wennen dat Freddy Prinze Jr. ook niet meer dat lekkere ding van vroeger is. In feite dus gewoon een bevestiging dat je zelf ook ouder bent geworden dus haha.

Falling for Chrstmas

Falling for Christmas is de langverwachte comeback van Lindsey Lohan (Mean Girls, Confessions of a Teenage Drama Queen). En ze stelt niet teleur. In deze kerstfilm speelt ze de (verschrikkelijk) rijke erfgename van een hotelketen die verloofd is met een influencer. Tijdens een skitripje gaat het echter verschrikkelijk mis, ze valt op haar hoofd en (je raadt het al) raakt haar geheugen kwijt.

Ik zou de film plaatsen in dezelfde categorie als alle delen van The Princess Switch. Het is een tikje (oké, beetje boel) ongeloofwaardig, de film is voorspelbaar en bevat lekker veel kerstige clichés, maar als je er net als ik van houdt is hij echt wel heel leuk. Lekker luchtig.

How to ruin Christmas – the babyshower

How to ruin Christmas is een Zuid-Afrikaanse serie. Elk seizoen heeft maar enkele afleveringen dus je gaat er vlot doorheen. In de kern is Tumi de oorzaak van een boel ellende, zo meent haar familie. En inderdaad, onbedoeld raakt ze nogal eens verzeild in een ongemakkelijke situatie.

Dat maakt de serie wel enorm verrassend. Ik heb zo zitten lachen, aflevering 1 pakte me meteen en neemt je mee naar een andere wereld. How to ruin Christmas is hilarisch, plaatsvervangend ongemakkelijk en verrassend. Veel wil ik er verder niet over kwijt, omdat ik echt denk dat het de moeite waard is om lekker zelf te gaan kijken! (Overigens maakt het gebrek aan sneeuw wel dat het wel iets minder kerstig voelt, maar dat maakt in dit geval niet uit)

The Noel Diary

Deze film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Richard Paul Evans. Wanneer Jacob Turners moeder overlijdt, is hij de aangewezen persoon om het huis op te ruimen. Gaandeweg ontdekt hij een persoonlijk dagboek dat niet alleen nieuwe inzichten geeft over zijn leven, maar ook dat van iemand anders.

In eerste instantie vond ik The Noel Diary nogal kabbelen. Ik ben dan ook drie keer in slaap gevallen tijdens het kijken, waardoor het lastiger was om weer in het verhaal te komen. Maar toch is deze kerstfilm absoluut de moeite waard. Hoewel het enigszins voorspelbaar blijft, werd ik ook enorm geraakt en heb ik zitten huilen. Dat is toch wel een beetje wat de ideale kerstfilm moet hebben en daarom beoordeel ik de film als een must-see.

Algehele conclusie over de kerstfilms van 2022 op Netflix?

Ik baal stiekem toch best wel. Ik houd van een clichématige Britse of Amerikaanse kerstfilm zoals The Princess Switch of The Holiday Calendar. Dit jaar zijn vier van de twaalf nieuwkomers uit de koker van GAC Family en kan ik kennelijk maar slecht wennen aan andere talen – m.u.v. Italiaans. Dat maakt dat van de nieuwste films er tot nu toe maar drie zijn die ik echt wel leuk vind en heb kunnen afkijken. Mijn hoop is gevestigd op I believe in Santa en I hate Christmas. We gaan het zien!

Even los van mijn mening wil ik natuurlijk ook heel graag horen wat jullie ervan vinden. Welke kerstfilms heb je al gezien, welke staan op je lijstje en waar kwam jij dit jaar niet doorheen? Laat het weten in de reacties of op Insta in mijn DM!

©Ksenia Shestakova – Shutterstock