Lang geleden… (6+) door Van Hoorne | Review

Afgelopen zondagmiddag bezochten June en ik de theatervoorstelling Lang geleden… uit de koker van Van Hoorne Entertainment. Deze educatieve familieshow is gebaseerd op het gelijknamige geschiedenisboek van kinderboekenschrijver Arend van Dam en illustrator Alex de Wolf. Aanrader? We vertellen je er alles over.

Lang geleden…

Een paar jaar geleden studeerde ik af als historica. Hoewel ik daar in mijn dagelijks leven niet heel veel meer mee doe, vind ik Geschiedenis nog altijd een prachtig vak. Ik vind het eigenlijk ook heel jammer dat ik tegenwoordig weinig tijd heb om vakliteratuur te lezen. June daarentegen vindt het verschrikkelijk saai en snapt ook niet dat ik het heb kunnen studeren. Mede daarom dacht ik dat het wel goed zou zijn om juist haar mee te nemen naar Lang geleden… De show maakt geschiedenis tastbaarder dan wanneer je de droge stof leest in een boek.

Kritische blik

Dat ik deze studie deed, maakt het natuurlijk iets minder vrijblijvend om de voorstelling te kijken. Ik besloot daarom te kijken naar hoe waarheidsgetrouw dit verhaal is en hoe hoog het entertainmentgehalte is van de show Lang geleden…

lang geleden... van hoorne review

Review Lang geleden… van Van Hoorne Entertainment

Her verhaal

Vier theatermakers uit de eenentwintigste eeuw reizen terug in de tijd en vertellen als gezegd het verhaal van Willem van Oranje, Hugo de Groot en Jacoba van Beieren. Ze kruipen in hun huid. De vertellingen en voorstellingen passen precies bij de belevingswereld van kinderen in de basisschoolleeftijd. Aangevuld met grapjes en vrolijke liedjes maakt het de – toch redelijk zware – historische verhalen een stuk luchtiger. Heel anders dan we eigenlijk van Van Hoorne Entertainment gewend zijn, maar daarom zeker niet minder leuk.

Wie waren Willem van Oranje, Hugo de Groot en Jacoba van Beieren?

• Jacoba van Beieren werd al op jonge leeftijd (5 jaar) uitgehuwelijkt. Wat volgt is een rits aan mislukte huwelijken en het verlies van haar politieke macht, bezegeld met de Zoen van Delft. Op haar vijfendertigste stierf ze, tijdens haar vierde huwelijk, aan TBC na een leven dat in het teken stond van verloren pogingen om haar machtspositie te redden.
  • Willem van Oranje was stadhouder van Holland (het rijkste gewest in die tijd). Hij kreeg veel macht en streed tegen de onderdrukking van de hertog van Alva (die ketters vervolgde en vermoordde). Keizer Filips II zette een beloning op zijn hoofd en in 1584 werd Willem vermoord door Balthazar Gerards.
  • In de tijd die volgde kregen verschillende stromingen binnen het protestantisme ruzie over de juiste belijdenis van het geloof. Zoon Maurits van Oranje en raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt kwamen hierin lijnrecht tegenover elkaar te staan, tot die laatste werd vermoord in 1619. Hugo de Groot – groot vertrouweling van Van Oldenbarnevelt – werd gevangen genomen. Uiteindelijk ontsnapte hij uit Slot Loevestein met een boekenkist.
review Lang geleden... van hoorne

Hoe is Lang geleden…?

Klopt het verhaal in historische zin?

Nee, persoonlijk vind ik niet helemaal. Lang gelden… sluit weliswaar aan bij de canon, een verzameling verhalen uit de Nederlandse geschiedenis die de kinderen meekrijgen op de basisschool. Maar persoonlijk vind ik dit een te eenzijdig en patriottisch beeld schetsen van onze historie. Ik denk zelf ook niet dat je kan spreken van helden; meer van personages die een belangrijke rol speelden in hoe ons land zich daarna heeft gevormd.

Daarbij zijn de verhalen van Willem van Oranje, Hugo de Groot en Jacoba van Beieren redelijk tragisch te noemen. De eerste werd vermoord door een politiek tegenstander. De tweede moest vluchten omdat hij een andere mening had dan stadhouder Maurits van Oranje (de zoon van Willem) en de laatste moest een reeks aan uithuwelijkingen ondergaan.

In deze leeftijdscategorie is dat natuurlijk moeilijk te vertalen naar het toneel. Maar toch had van mij de nadruk wel iets meer mogen liggen op het feit dat deze mensen in een heel andere tijd leefden dan wij. En dat vrouwenonderdrukking en beperking van de vrijheid van godsdienst – om maar twee essentiële onderdelen te noemen – niet meer tot het heden zouden mogen horen. Kortom, ik miste een beetje feminisme en andere hedendaagse moderne opvattingen.

lang geleden... van hoorne show

Is Lang geleden… entertainment?

Ja, dat zeker. Los van wat hierboven staat, hebben we een leuke middag gehad. Als ik namelijk kijk naar de show als moeder, zag ik dat mijn dochter bij Lang geleden… een fantastische middag had. Bovendien leerde ze weer iets meer over de vaderlandse geschiedenis (wat niet haar favoriete vak is) en werd het mooi gezongen – begeleid door goede livemuziek. Dus we hadden het absoluut naar ons zin.

Junes mening over Lang geleden…

Ik heb erg gelachen. De verhalen kende ik niet helemaal, maar dat gaf niks. Ze leggen alles uit en ik vond het ook wel interessant om te horen hoe het allemaal is gegaan. Na afloop mocht ik nog iets vertellen voor de camera, over wat ik van de show vond en met de acteurs op de foto. Echt heel leuk!

Algemene informatie over Lang geleden…

Vanaf welke leeftijd is Lang geleden… geschikt?

Hoewel de voorstelling in principe 6+ is, denk ik dat je er verstandig aan doet om goed naar het karakter en de interesse van je kind te kijken. Volgens mij is het sowieso handig wanneer de kinderen al geschiedenis op school krijgen, zodat ze het historisch gezien kunnen plaatsen. Daarnaast kan het wat verwarrend zijn dat ze van Willem van Oranje terugspringen naar Jacoba van Beieren en dan ineens weer bij Hugo de Groot zijn.

Waar en wanneer kan je kijken naar de show?

Momenteel speelt de show Lang geleden… niet meer

Trailer

Gebaseerd op het boek Lang geleden…

Arend van Dam en Alex de Wolf maken de Nederlandse geschiedenis toegankelijk voor jonge kinderen in hun boek Lang geleden… Dit bestaat uit vijftig verschillende verhalen over o.a. Michiel de Ruyter, Jacoba van Beieren en Rembrandt van Rijn. De show Lang geleden… van Van Hoorne Entertainment is gebaseerd op een aantal van deze verhalen.

Hoewel de show Lang geleden… niet helemaal een realistisch beeld schetst van onze geschiedenis, was hij wel vermakelijk. Vind jij het belangrijk dat een verhaallijn klopt? Of maakt het je minder uit en ga je voor entertainment?