HINT: hét partyspel van 2020? | Review

Partyspel HINT van Asmodee is dé nieuwe musthave van 2020, als je het ons vraagt. Perfect om komende periode te spelen met vrienden tijdens je staycation. Ro en ik probeerden het spel samen uit (hoewel het eigenlijk vooral geschikt is voor 4-8 personen) en zijn echt heel erg enthousiast. Lees snel verder waarom en wat er dan zo vernieuwend is aan HINT!

Review Partyspel HINT

Inhoud van het spel

• 1 bord
  • 1 kaartwiel (en een stickervel)
  • 2 pionnen (zwart en wit)
  • 450 kaarten (categorieën: uitbeelden, tekenen, neuriën en praten)
  • 1 uitwisbaar tekenbord
  • 1 stift
  • 1 doekje
  • 1 zandloper (90 seconden)
  • Instructie

Speelsetting

Het is een beetje jammer, maar door corona en mijn zwangerschap zijn we redelijk aan huis gekluisterd. We besloten daarom het spel gewoon samen te spelen. En hoewel dat enige aanpassing vergt, kregen we wel een goed beeld van HINT. Het enige dat we af en toe een tikje verwarrend vinden, is het neerleggen van de nieuwe kaarten. Verder kan je eigenlijk gewoon meteen starten met de instructie in je hand. Het wijst zich in de praktijk allemaal snel genoeg vanzelf.

Kan je echt winnen van elkaar als je het spel samen doet? Nee, dat niet. Maar dat hoefde in dit geval ook niet. We wilden vooral een duidelijke impressie krijgen van HINT. Zodra we het met een groep spelen, zal ik dit artikel aanvullen.

Verloop van het spel HINT?

Je legt drie kaarten op het wiel en begint met spelen. De jongste begint. Je pakt het kaartje van het wiel waar de pijl bij staat en laat de handeling zien aan de medespelers uit je team. Dit kan zijn:

• Uitbeelden
  • Neuriën
  • Praten
  • Tekenen

Bij dat laatste heb je het tekenbordje nodig, voor de rest niks bijzonders. Bij de handeling staat bovendien welke categorie het is. Bijvoorbeeld hits uit de jaren zeventig, filmklassiekers of snoep. Heel uiteenlopend dus.

Binnen de 90 seconden van de zandloper moeten je medespelers raden wat je probeert uit de beelden, tekenen etc. Lukt het ze? Dan verdien je punten en mag je stappen vooruit doen op het bord. Maar je kan ook zomaar verliezen en een stapje terugdoen. Dat maakt het extra spannend (en nog belangrijker om goed je best te doen). Wie als eerst bij de finish komt heeft, vanzelfsprekend, gewonnen.

Ons oordeel

Zowel Ro als ik waren echt heel positief verrast. Hoewel we het spel nu speelden met zijn tweeën (bij tijdelijk gebrek aan gezelschap) hebben we al zoveel lol gehad. We weten zeker dat het een succes is om binnenkort met vrienden te gaan doen. De toevoeging van het verboden woord is een leuke, al heb ik hem maar één keer per ongeluk geraden. Verder ging dat gelukkig wel.

Ook vind ik de tijd (90 seconden) prima te doen om de vijf omschrijvingen op het kaartje te (laten) raden. We hebben vooral erg gelachen om de tekenopdrachten en het uitbeelden. Fanatiek als we zijn, ga je toch een beetje uitbeelden of hummen als je iets wil verduidelijken. Ons oordeel over HINT is dus echt heel positief! Het ideale partyspel om op een verjaardag of feestje te vieren. Zeker in combinatie met een drankje, al is het de vraag natuurlijk of je tekeningen daardoor verbeteren.

Lijkt HINT op andere spellen?

Een veelgestelde vraag is vooral of het spel lijkt op het bekende Party & Co. Een terechte trouwen: ik vroeg me hetzelfde af voor we gingen spelen. Maar in alle eerlijkheid: nee. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar het verloop is anders. Ook de inhoud zelf verschilt. Waarom?

• Je kan ‘strafpunten’ oplopen
  • Iedere kaart bevat een verboden woord
  • Je krijgt voldoende tijd om alle vijf de omschrijvingen duidelijk te maken aan de rest van je team, maar net te weinig om rustig aan te doen
  • Tijdens het spel loop je over de rand van de doos (het spelbord)
  • Er zijn meer dan voldoende kaarten beschikbaar om er echt lange tijd veel plezier van te hebben

Algemene informatie

• Doelgroep vanaf 15 jaar
  • Aantal spelers 4-8
  • Duur 45 minuten
  • Taal Nederlands
  • Uitgever Asmodee
  • Prijs € 34,95

Zijn jullie ook dol op partyspellen met je vriendengroep of familie? HINT is echt een aanvulling, wat ons betreft. We zijn benieuwd of jullie nog meer vragen hebben en/of je eigen ervaring willen delen natuurlijk! Laat het ons zeker even weten in de reacties.