Review | Happi*kids, opvoeden vanuit je hart

Happi*kids, opvoeden vanuit je hart is een boek dat je helpt te leren opvoeden vanuit liefde, vertrouwen en aandacht. Hoe? Door de onderverdeling in zes verschillende thema’s vind je een bundel aan informatie die bij kinderen past in alle fases van hun leven. Een aanwinst voor je boekenkast. Waarom? Dat vertel ik je in deze uitgebreide review.

Wat ik verwacht van Happi*kids, opvoeden vanuit je hart

Als abonnee van Happinez lees ik graag over de holistische benadering van het leven: fysiek, mentaal en spiritueel. Voor mij hangt dat, zeker sinds het overlijden van Nova, steeds meer samen. Wanneer één van die drie uit balans is, ben je zelf ook uit balans. Zonder hier een te diepgaand stuk van te maken dat een heel andere kant opgaat, is dat wel een kernboodschap die ik aan de kinderen hoop mee te geven. Bij belangrijke keuzes stimuleer ik ze te luisteren naar hun onderbuikgevoel. Wat voel je? Wat wil jij? Het boek past dus op voorhand bij hoe ik in het leven sta, vermoed ik.

Review Happi*kids, opvoeden vanuit je hart

Over het boek zelf: kwaliteit, indeling

Het boek Happi*kids, opvoeden vanuit je hart is een stevige hardcover. Groot, kleurrijk en vol prachtige foto’s, zoals je van de tijdschriften Happinez en Happi*kids gewend bent. Na een woord van welkom vind je de inhoudsopgave: 6 verschillende hoofdstukken met allemaal hun eigen thema. In die hoofdstukken vind je informatie, inspiratie en overdenkingen die je kunt meegeven en kunt doen met je kind.

Op welke manier kan je het lezen?

Anders dan veel andere opvoedboeken zit in dit boek iets minder opbouw. Je hoeft niet per se van A tot Z te lezen, maar kunt ook kijken naar een thema dat je op dit moment aanspreekt. Zo wilde ik het liefst beginnen met Zelfvertrouwen, omdat ik denk dat dit een extra belangrijk onderwerp is met drie meisjes. Hoe kweek je zelfvertrouwen op een liefdevolle manier? Hoe kunnen we met hen een bijdrage aan deze wondere wereld leveren?

De belangrijkste boodschap die overheerst is eigenlijk dat aandacht en liefde de twee ingrediënten zijn die niet mogen ontbreken aan je opvoeding. Ongeacht het karakter van je kind, ongeacht de eventuele rugzak die hij of zij misschien al meedraagt en ongeacht het label wat gaandeweg wellicht geplakt werd. En dat is best een fijne gedachte. Wat meer liefde en aandacht kunnen we allemaal wel opbrengen, toch?

Over het boek Happi*kids, opvoeden vanuit je hart

Ik blijf voor deze review even voor het gemak bij het hoofdstuk over Zelfvertrouwen. Wat ik heel mooi vind, is dat je in het boek leest over hoe je een kind zelfvertrouwen kunt geven. Dat begint in de basis: wat schuurt? Waar loopt je kind op vast? Door een beetje afstand te nemen en je kind te beschouwen, zie je dat iets gemakkelijker. Dat vond ik zelf al een heel raadzame tip. Verder herinnerde ik hoe belangrijk het is dat je vooral je kind helpt weerbaar te zijn in deze wereld, zonder te verharden. De omstandigheden kan je immers niet altijd bij hen weghouden, dus daarom is het onze taak de kinderen te leren ermee om te gaan – gewoon zoals zij zijn, niet zoals ik ben of hoop dat zij zouden zijn.

Alleen al in dit korte stukje hierboven liggen een paar belangrijke lessen verscholen:

• Stap uit de dagelijkse sleur en durf je kind met een frisse blik te bekijken.
  • Waar loopt je kind vast? Hoe kan je helpen?
  • Weerbaarheid zonder verharding.
  • Laat je kind zijn zoals hij is, zonder verwachtingen, met een vangnet vol liefde.

Dit zijn prachtige doelstellingen voor je opvoeding en wellicht prima uit te voeren als je elke nacht voldoende slaap krijgt, rust neemt op de juiste momenten, geen stressfactors in je leven hebt. Het echte leven is minder stabiel (in mijn geval, althans) en dus moet je daar ook mee omgaan. Gelukkig is de insteek van Happi*kids, opvoeden vanuit je hart daarin realistisch en best down-to-earth voor een boek waarin fysieke gezondheid, mentale gemoedstoestand en spiritualiteit op een natuurlijke manier samenkomen. Dat vind ik prettig: het levert geen schuldgevoel op, maar handvatten die je verder helpen. En elke keer dat je het probeert, ben je al een stapje verder dan toen je niets deed (probeer ik te onthouden).

Eindoordeel Happi*kids, opvoeden vanuit je hart

Voor liefhebbers van Happinez voelt Happi*kids, opvoeden vanuit je hart als thuiskomen, denk ik. Je (her)kent de manier van schrijven en de opzet is dezelfde als in het magazine. Een belangrijk thema wordt van verschillende kanten benaderd en dat vind ik zelf erg prettig. Zo kan je zelfvertrouwen stimuleren met kennis, ondersteunen met kristallen (als dat bij je past), vanuit de fantasie en met behulp van oefeningen. Je krijgt kennis mee vanuit de geschiedenis, wetenschappelijke hoek, maar ook spirituele invalshoeken ter overdenking.

Daar zit hem voor mij de kracht. Happi*kids, opvoeden vanuit je hart is in beginsel geen spiritueel boek, maar een opvoedboek met spirituele ondersteuning voor wie dat prettig vindt. Houd je daar minder van, maar wil je wel graag opvoeden vanuit liefde? Dan zit er ook een rijke schat aan informatie in het boek. Juist de indeling op thema’s vind ik zelf prettig, omdat je dan gemakkelijk vindt wat op dit moment bij je past. Daarnaast zijn de foto’s een mooie aanvulling. Boeken met alleen tekst zijn ook prima om te lezen natuurlijk, maar dit is echt een exemplaar dat je in je boekenkast wil hebben.

Algemene informatie

• Uitgeverij Bruna Uitgevers B.V.
  • Auteur Happinez