Review | Atlas, de afsluiting van de Zeven Zussen

Met een beetje pijn in mijn hart drukte ik de laatste bladzijde van Atlas weg op mijn e-reader. Dat was hem dan. De puntjes op de i. Het laatste deel van de Zeven Zussen – de serie waar ik vanaf het eerste boek aan verslingerd raakte en die ik echt achter elkaar door las. Of het een aanrader is? Dat lees je natuurlijk al een beetje tussen de regels door. Ik zal in deze review vooral ingaan op de aansluiting op eerdere delen en geen voorbeelden noemen, om spoilers te voorkomen.

Review Atlas (Zeven Zussen, Lucinda Riley)

Waar gaat Atlas over?

Zonder iets te willen verklappen, krijg je in dit deel het verhaal van Pa Salt te lezen. Wie was hij eigenlijk? Hoe kwam hij aan zijn naam? Welke reis maakte hij voor hij zijn dochters kreeg? Daarnaast vallen met dit laatste deel de puzzelstukjes op hun plek. Eindelijk krijg je meer inzicht in waarom dingen liepen zoals ze liepen en worden de laatste mysteries opgelost.

Sluit het boek goed aan op de andere Zeven Zussen?

Dit laatste boek is geschreven door de zoon van Lucinda Riley, op basis van aantekeningen die ze had gemaakt op een ander moment. Daarom vond ik het best spannend om aan Atlas te beginnen. Zou Harry (haar zoon) dezelfde magie kunnen oproepen als zijn moeder?

Eerlijk gezegd duurde het wel even voor ik erin kwam. Waarom? Dat had vooral te maken met een gebrek aan voorkennis. Ik was een beetje kwijt wat er ook alweer in alle andere delen gebeurde (de meeste las ik in 2020, tijdens de lockdown) en daardoor moest ik best weer even schakelen. Toch ving het boek me al snel en las ik elke vrije seconde die ik had. Tijdens het koken, toen mijn jongste in bed lag en ik eigenlijk had moeten werken en toen ik wakker werd om 04.00 uur ’s ochtends en niet meer in slaap kwam.

Ik kan niet anders zeggen dan dat hij absoluut de moeite waard is. Ik heb gehuild, geglimlacht, het verhaal raakte me – precies zoals de andere boeken. Of het daadwerkelijk heel anders geschreven is, weet ik niet zeker trouwens. Daarvoor zou ik eigenlijk de andere boeken weer eens moeten lezen – al ben ik nog wel van plan dit een keer te gaan doen. Belangrijkste is dat Harry de magie wist te vertalen naar een nieuw verhaal dat alles bij elkaar brengt.

Moet je de eerste Zeven Zussen nog eens lezen?

Persoonlijk heb ik dit niet gedaan voordat ik Atlas las. Dat had er vooral mee te maken dat ik hier helemaal niet bij heb stilgestaan, want in principe had ik hier alle tijd voor tijdens het wachten op dat speciale laatste deel. Ergens wel jammer. Hoewel ik een redelijk goed geheugen heb, wist ik lang niet alles meer en moest ik soms echt graven. Desondanks haalt het laatste boek genoeg details naar boven om je weer even bij te les te krijgen – gelukkig heel subtiel.

Dus moet je die eerste Zeven Zussen nog eens lezen? In principe is dat niet nodig. Maar mocht het voor jou erg lang geleden zijn dat je bijvoorbeeld Maia hebt gelezen, kan het slim zijn weer even de belangrijkste informatie te hebben zodat je bepaalde verwijzingen meteen snapt.

Atlas kopen?

Atlas, het laatste boek uit de serie De Zeven Zussen, is verkrijgbaar als e-book (€ 19,99) en paperback (€ 29,99). Lucinda Riley schreef al een deel van het boek, maar door haar overlijden in juni 2021 schreef haar Harry Whittaker de resterende passages. De Zeven Zussen serie is razend populair: alleen al in de Benelux werden 3,5 miljoen boeken verkocht.

Heb jij Atlas (en de overige Zeven Zussen) al gelezen?

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij doen we regelmatig een donatie aan goede doelen als De Voedselbank, het Alzheimer Fonds of KWF. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Ook leuk om te lezen

2 gedachten over “Review | Atlas, de afsluiting van de Zeven Zussen

1. Oh ik had dus echt precies hetzelfde!! Ik heb zelfs oude samenvattingen van de boeken terug zitten zoeken omdat ik het gewoon niet meer wist.. vooral van de Zevende Zus, ik denk dat ik toen zo teleurgesteld was dat het niet het laatste boek was dat ik niet goed heb opgelet.. Vond het dus ook echt héél moeilijk inkomen. Vond het uiteindelijk een zalig boek, en fijn dat je nu alles weet, maar ik voelde wel een beetje een andere schrijfstijl, wat minder spannend ofzo, maar dat kan ook komen omdat je nou eenmaal weet wat de volgende locatie gaat zijn.
    Ik denk wel dat het superleuk gaat zijn om de boeken opnieuw te lezen terwijl je weet wat je nu weet. Ik dacht in boek 1 al te weten dat Pa Salt een rol speelde bij de beeldhouwer, maar verder had ik het echt nóóit kunnen raden! Jammer dat ik er doorheen ben sinds vannacht…

1. Haha ja die teleurstelling bij het zevende boek voelde ik inderdaad ook. Wist daar bijvoorbeeld het einde al niet meer van (en kon bepaalde dingen iet goed terughalen, anders dan bij de andere zussen). Ben inderdaad ook wel van plan om de andere boeken te gaan lezen. Verder dan dat hij waarschijnlijk niet dood zou zijn, kwam ik niet. Begrijp wel wat je zegt over die minder spannende schrijfstijl. Zeker in het begin voelde ik dat heel sterk. Wie weet is het anders als ik alle boeken opnieuw lees en dan nummer 8 erachteraan?