Het was halverwege december 2020 toen we opnieuw te maken kregen met een lockdown. Wéér aan het thuisonderwijs. Meer dan ooit voelde ik een diepe bewondering voor de juffen van mijn dochters: ik had er nu slechts twee te vermaken, zij minimaal 25 tegelijk. Vandaag, op 5 oktober, is het de Internationale dag van de leerkracht. Een dag waarop we stilstaan bij wat ze voor onze kinderen betekenen. Vandaar deze ode aan de leerkracht.
Dag van de leerkracht
Ieder jaar vieren we op 5 oktober de Dag van de leerkracht. Gastblogger Sophie schreef hierover ooit al waarom zij het onderwijs inging. Het is een roeping. De passie om kinderen te onderwijzen, hen niet alleen te zien als onderdeel van de curve, maar ook ten opzichte van zichzelf. Om de achterliggende verhalen te kennen en kinderen een veilige plek te kunnen bieden op school. Zeker sinds corona en het thuisonderwijs dat daarmee gemoeid was, besef ik nog meer hoe prettig dit eigenlijk is. Wat zo’n juf op een dag klaarspeelt, met soms 20, maar vaker ook minimaal 25-30 leerlingen.
Waarom ik dankbaar ben voor de juffen en meesters?
Ze zorgen voor een goede basis
Leren rekenen en schrijven zijn onontbeerlijk voor je toekomst – welk beroep je uiteindelijk ook gaat uitoefenen. Op de Vrije School komen hier ook praktische vaardigheden bij, zoals handwerken, toneel, muziek maken, handvaardigheid en zorgen voor de natuur. Jenaplan leert kinderen onder meer plannen, verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces, presenteren en samenwerken. Vanuit die basis kan je kind verder werken.
Lees hier meer over de verschillende soorten basisonderwijs in Nederland.
Rolmodellen
Het is belangrijk dat kinderen verschillende rolmodellen in hun leven hebben, naast hun ouders. Denk aan opa en oma, de leerkracht op school, een trainer bij de sportclub en die goede vriendin van jou. Van iedereen krijgen ze iets anders mee, waardoor ze in hun leven de keuzes kunnen gaan maken die bij hen en hun karakter passen. In het specifieke geval van de leerkracht zien ze iemand die hen leert leiderschap te tonen en die hen (hopelijk) als individu zien, waardoor je kind zich optimaal kan ontplooien.
Madelon:
Afgelopen jaar waren er behoorlijk wat akkefietjes in de groepsapp van groep 7. Om dat te doorbreken heeft de juf een les gewijd aan de (online) sociale omgang met elkaar. Ze sprak regels af met de klas, die ze zelf bedachten, en is uiteindelijk zelf ook in de groepsapp gegaan. De sfeer is aanzienlijk verbeterd. Gepest en gescholden wordt er eigenlijk niet meer en het delen van vreemde filmpjes is eveneens voorbij. Mijn zoon voelt zich een stuk veiliger en durft anderen erop aan te spreken als ze uit de bocht vliegen. Ik vind het goed dat ze hier extra aandacht aan besteden binnen het onderwijs, zeker omdat weinig ouders ermee bezig lijken. Eigenlijk zouden ze dit, wat mij betreft, op elke school moeten doen.
Sociale dynamiek en vaardigheden
Een belangrijke taak van de leerkracht is om een veilige basis te creëren voor alle kinderen in zijn of haar klas. Dat betekent dus ook dat er bepaalde sociale vaardigheden moeten worden geleerd. Denk aan het goedmaken van een ruzie, zelf verzinnen welke oplossing je kunt toepassen op een probleem en respect hebben voor andermans spullen. Wanneer dit lukt, krijg je een klas waarin kinderen veilig kunnen oefenen met sociale vaardigheden en waarin ze zichzelf kunnen zijn. Dat nemen ze hun hele leven mee.
Geduld
Ken je die filmpjes waarbij een moeder probeert haar kind te helpen met huiswerk, maar het stoom op een gegeven moment uit haar oren spuit? Ik geef het niet graag toe, maar zo ben ik. Ik raak ongeduldig wanneer mijn kinderen iets moeten maken en slecht opletten wanneer ik het uitleg. Laat staan als je zo nog vierentwintig leerlingen hebt. Ik bewonder leerkrachten daarom om hun geduld en hun vermogen om steeds hetzelfde uit te leggen, net zolang tot de kinderen het begrijpen.
Het onmogelijke mogelijk maken
Zonder in details te treden, zit één van mijn kinderen in een wat lastige klas. En dan druk ik me eufemistisch uit. Toch krijgen de juffen het voor elkaar om een groepsdynamiek te creëren waarin leerlingen zich veilig voelen en waarbij rekening wordt gehouden met de ander. Nog een reden waarom ik echt een diepe buiging maak. Het is geen gemakkelijke taak geweest, maar door zich belangeloos te blijven inzetten voor alle kinderen kregen ze het toch voor elkaar.
Sta jij nog weleens bewust stil bij die bijzondere tijd, een paar jaar geleden? En hoe fijn het is dat de kinderen weer ‘gewoon’ naar school gaan nu, dat we ze niet zelf hoeven te onderwijzen?
Liefs, Merel
Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?
Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.
Uitgelichte afbeelding ©Media_Photos – Shutterstock