Dit kan je doen tegen vliegangst

De eerste keer dat we opstegen met het vliegtuig begonnen mijn handen te zweten, ik durfde niet uit het raampje te kijken en ik zat nog net niet prevelend met mijn ogen dicht tot we weer landden. Mijn eerste reis ging naar Fuerteventura, het Canarische eiland dat op vierenhalf uur vliegen van Amsterdam ligt en ik vond het verschrikkelijk. Toch stapte ik daarna opnieuw het vliegtuig in (en niet alleen om terug te vliegen). Ondanks mijn vliegangst hou ik namelijk wel van de heerlijke mediterrane zon op mijn huid, andere culturen en nieuwe ervaringen. Inmiddels kan ik mijn vliegangst redelijk beteugelen. Hoe? In dit artikel deel ik de beste tips tegen vliegangst.

De feiten spreken voor zich: vliegen is nog altijd de veiligste manier van reizen) en vliegtuigen vertrekken nooit als er ook maar één dingetje niet klopt. Alles wordt voor vertrek nagelopen. Toch staat dit niet bij onderstaande tips, omdat deze feiten voor iemand met vliegangst vaak niet voldoende zijn om te onthouden. Althans, voor mij werkte het niet. Deze tips tegen vliegangst zijn dan ook praktisch, echt gericht om hoe je ermee kunt omgaan.

De beste tips tegen vliegangst

Neem de tijd om te landen op het vliegveld

Toepasselijk 😉 Maar wel een aanrader. Haast en stress zorgen voor een beladen vliegervaring, terwijl het kan helpen als je de tijd neemt om rustig rond te wandelen op Schiphol (Brussel, Düsseldorf, of waar je ook vandaan vliet) en vliegtuigen ziet stijgen en landen – en beseft dat het elke keer dat een vliegtuig hier landt, de vlucht dus goed is gegaan. Shop een paar leuke tijdschriften of een goed boek, haal je ontbijt bij Starbucks en maak er meteen een leuk uitje van. Hoe meer positieve momenten je beleeft, des te positiever je het vliegtuig instapt.

Onderzoek de alternatieve reisroutes

Nee, naar Singapore zal je niet zo snel met de auto gaan, maar Zuid-Frankrijk en Spanje zijn prima aan te rijden. Bepaalde bestemmingen bereik je prima met de trein (zowel Zwitserland en Italië als Scandinavië) en je kan met de boot naar Engeland, Wales en Schotland. Het duurt weliswaar iets langer, maar je hoeft niet te vliegen en – mits je niet zelf met de auto gaat – kan wel gewoon ontspannen tot je op de plaats van bestemming bent. Het is soms de overweging waard als je echt heel bang bent om te vliegen. Buiten (nood)zakelijke reizen om kan je er ook voor kiezen om dichterbij op vakantie te gaan natuurlijk.

Reis met iemand die dol is op vliegen

Mijn oudste dochter vroeg vorig jaar heel lief of zij bij het raampje mocht zitten toen we samen naar Barcelona gingen. Opgelucht knikte ik, omdat ik alleen aan de raamkant durfde met een dicht raampje. Ze genoot met volle teugen. Niet alleen van het sfeertje op Schiphol, ook toen we opstegen straalden haar ogen en na een tijdje werkte har enthousiasme aanstekelijk. Ik zag dit keer ‘door haar ogen’ dat opstijgen en het kleiner zien worden van de aarde niet alleen een tegennatuurlijke nachtmerrie is, maar eigenlijk ook heel bijzonder en mooi. Met haar in gedachten nam ik tijdens de vlucht naar Lapland niet met zweethanden plaats naast het raam, maar zelfs licht enthousiast. Ik maakte zelfs foto’s voor haar en zat met een brede grijns te genieten van de landing en het uitzicht – iets dat daarvoor ondenkbaar was.

Zorg voor genoeg afleiding

Download een paar afleveringen van je favoriete Netflixserie of wat luchtige spelprogramma’s op Videoland, neem je e-reader mee en een boek waar je helemaal in wordt meegenomen (zoals Atlas), download je favoriete muzieklijsten op Spotify – alles om te zorgen dat je je geen moment hoeft te vervelen. Ook (analoge) spelletjes zijn een aanrader, zeker als je met iemand samen reist. Zolang je jezelf bezig houdt, gaat de tijd veel sneller en ben je dus gevoelsmatig ook eerder op de plaats van bestemming.

Leer jezelf ontspannende ademhalingsoefeningen aan

Het scheelt als je daar niet de ochtend van vertrek mee begint, maar minimaal een paar weken van tevoren. Adem rustig in en uit vanuit je buik tijdens het opstijgen en landen, denk aan positieve dingen en zet eventueel een geleide meditatie aan op Spotify.

Medicatie voor onderweg

Voor je medicatie inneemt voor een vlucht (of het nu gaat om een slaappil of kalmerend middel als oxazepam), overleg je dit altijd met een arts. De laatste kan je niet verkrijgen zonder voorschrift, slaapmedicatie kan je soms wel zonder recept krijgen. Toch kan het soms extra risico’s opleveren, zeker als je nog meer medicijnen slikt of nog nooit een slaappil hebt genomen. Daarom moet je dit altijd navragen.

Sommigen zweren erbij. Zo zat ik een tijdje terug bij de kapper en ik hoorde iemand die altijd een ‘pammetje’ neemt voor hij een vliegtuig in stapt. ‘Heerlijk, je mist alle prikkels van het vliegveld en het vliegen, valt soms lekker in slaap en voor je het weet ben je er.’ Of het bij je past, ligt misschien ook aan je mate van vliegangst. Waar de één doodsangsten uitstaat en eigenlijk niet zonder medicatie kan vliegen, past het bij een ander veel minder en kan die beter gewoon nuchter aan boord stappen.

Als je medicatie gebruikt, vermeld dit dan altijd bij de crew.

Vertel over je angst tegen de crew

Ga er maar vanuit dat op vrijwel elke vlucht iemand zit die in meerdere of mindere mate vliegangst heeft. Het cabinepersoneel heeft daardoor meer dan genoeg ervaring met het geruststellen van passagiers. Ze kunnen tussendoor misschien even komen praten of controleren hoe je je voelt. Of ze laten je juist met rust als je dat prettiger vindt, kunnen een dekentje geven om comfortabeler te slapen en je misschien een extra glaasje water aanbieden.

Werkt dit alles niet?

Soms is een angst te groot om alleen op te lossen. Ook vliegangst kan je verhelpen met speciale therapie en door eventueel boeken over dit onderwerp te lezen. Lucas van Gerwen schreef bijvoorbeeld Vliegangst en hoe je ervan afkomt: piloot en psycholoog Van Gerwen deed onderzoek naar vliegangst en deelt naast praktische tips ook handige informatie en verhalen van lotgenoten. Een musthave voor wie echt bang is om te vliegen.

Heb jij vliegangst? Vind je het lastig om aan boord te gaan of leerde je er door de jaren heen mee omgaan?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©David Prado Perucha – Shutterstock

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (40) is alleenstaande moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven