Opstaan zonder ochtendhumeur? Jij kan het ook

Opstaan met een ochtendhumeur kan dramatisch zijn. Voor je omgeving vooral – al is het ook niet leuk om een soort chronische chagrijnigheid te ervaren tot half 10 ‘s ochtends. Om te voorkomen dat je voor 10.00 uur standaard de verpersoonlijking bent van zuur cynisme, hieronder 13 handige tips om een ochtendhumeur te voorkomen.

Ochtendhumeur

Oké, ik voel me net Brilsmurf nu ik het zo breng, maar ik haat vroeg opstaan. Zingend uit bed springen zit gewoon niet in mijn systeem. Dat drie van de vier kinderen het liefst aan de dag beginnen wanneer de zon opkomt, is waarschijnlijk vooral een kwestie van karma. Hierdoor lukte het wel om van een avondmens een ochtendmens te worden. Maar vrolijk? Nee, nog steeds was ik niet echt aanspreekbaar tot een uurtje of negen – als het aan mij had gelegen. Zeker als ze me wakker maakten op een tijdstip waarop je nog minimaal een uur had kunnen liggen. Er zat dus nog maar één ding op: leren opstaan zonder ochtendhumeur. En ja, zo kan ik je nu vertellen, dat kan echt.

13 vrolijke tips om op te staan zonder ochtendhumeur

Van zo’n aankondiging zou je al bijna chagrijnig worden 😉 Maar hou vol!

Slaap voldoende

Een goed begin is het halve werk. Als je kapot bent omdat je gisteravond nog ‘even’ je Facebook timeline wilde bekijken, dan kan je er geld op inzetten dat het de volgende dag lastig wordt je ochtendhumeur aan de kant te schuiven. Dus ga op tijd naar bed, lees een boek en bekijk je telefoon pas weer nadat je alles hebt gedaan om de dag te beginnen. Scheelt echt!

Kies een fatsoenlijke wekker

Zorg ervoor dat je wekker een muziekje of een geluid is dat je, zelfs gigantisch chagrijnig, kunt uitstaan. Liefst iets waardoor je zelfs een kleine glimlach op je gezicht kunt persen. Denk aan je favoriete muziek – ook als dat heavy metal is of keiharde techno.

Zorg dat je wakker wordt van de wekker (en van niets anders)

Niks is immers zo frustrerend als het gevoel dat je nog vijf hele minuten (oftewel driehonderd (!) seconden) had kunnen blijven liggen. Dus als je weet dat je kinderen vroeg wakker worden, probeer ze net iets voor te zijn. Dat voelt dan toch alsof je de situatie gewoon in eigen hand hebt. Probeer ook te voorkomen dat de wekker van je man of vrouw je wakker maakt. Niks zo irritant als het gevoel hebben dat een ander de oorzaak is!

Voorkom stress op de vroege ochtend

In een gezin met meerdere kinderen is een ochtendhumeur zo geboren. Daarom is het belangrijk dat je stress in elk geval voorkomt en zorgt voor een soepel(er) verloop van de ochtend. Hoe?

  • Leg je kleding een dag van tevoren klaar (en die van de kinderen ook)
  • Bedenk vast welk kapsels je wil maken
  • Als je je daar prettig bij voelt: douche de avond ervoor
  • Zorg dat je bepaalde zaken al hebt klaarliggen (gesmeerde boterhammen, fruit voor op school in een brooddoos, koffiezakje in het apparaat etc.)
  • Dek de tafel alvast

Elke seconde telt ‘s ochtends vroeg. Hoe minder je het gevoel hebt te hoeven nadenken en hoe meer je op de automatische piloot kunt doen, hoe beter.

Geniet van de stilte in de ochtend

Zodra je wakker wordt, strek je je uit als een luie kat. Je staat op en haalt diep adem. Geniet van de intense rust en stilte: de rest van de dag zal je hier weinig meer van meekrijgen. Hoe heerlijk is het om zo op te staan?

Bedenk 5 dingen waar je dankbaar voor bent

Het leven is zoveel leuker als je genoeg hebt om blij van te worden. En, behalve in een periode van diepe rouw of als je vastzit in een verschrikkelijke relatie, volgens mij kan je altijd wel iets bedenken:

  • Je ouders leven nog
  • Je kinderen zijn gezond
  • Je hebt een leuke baan
  • Je hebt lieve vriendinnen
  • Je hond maakt je dag weer helemaal goed
  • Je bent gelukkig getrouwd

Je zal zien dat je al snel een fijner gevoel hebt over je leven en dat draagt allemaal bij aan een betere start van de dag.

Maak jezelf goed wakker

Voor de één betekent dat een paar buikspieroefeningen, de ander plenst graag een paar handen koud water in haar gezicht en een derde moet gelijk aan de koffie. Wat ook werkt voor jou, doe het zo snel mogelijk na het opstaan zodat je zo goed mogelijk kunt opstarten.

Voorkom zaken die op je zenuwen werken

Met een ochtendhumeur is het belangrijk om alle mogelijke oorzaken waar je chagrijnig van kan worden te elimineren. Dus ga op een rotochtend alles na en schrijf desnoods op wat je tegenwerkt.

Word je knorrig van de file? Vertrek dan eens iets eerder of onderzoek of het openbaar vervoer een optie is. Moet je in een klamme trein met stinkende mensen? Kijk dan juist of je niet kan meerijden met een zwijgende collega. Loop ook overdag alles na wat je nodig hebt, zodat je niet in de ochtend daarop zonder koffie of je favoriete thee komt te zitten.

Gebruik muziek

Zoals je favoriete muziek je wakker maakt, zo kan het ook heel relaxed zijn om er een paar dansjes uit te gooien of keihard mee te zingen met die ene smartlap. Hoe groot je ochtendhumeur is, zingen en dansen kan je humeur van min drie in plus tien veranderen. Gewoon doen, zonder enige schaamte en je knapt er echt van op. Oké, houd wel een beetje rekening met de buren. Uiteindelijk wil je ook weer niet dat zij met een ochtendhumeur komen te zitten.

Zorg dat je er piekfijn uitziet

Lekker in je vel zitten, heeft deels ook te maken met extra zorg voor je uiterlijk. Dus maak jezelf lekker op, doe mooie kleding aan en bewaar het niet voor een feestje. Maak er zelf iets vrolijks van.

Trakteer jezelf op een lekker ontbijtje

Het is altijd goed voor je humeur om iets te eten waar je intens gelukkig van wordt. Fruit is altijd lekker, verse broodjes, Griekse yoghurt met vruchten, walnoten en honing, overnight oats… Doe je best!

Lach hardop, ook als je intens chagrijnig bent

Probeer het maar eens. Hardop lachen alsof je net iets heel grappigs is verteld. Zelfs als je chagrijnig bent, word je vanzelf vrolijker. Hou het een minuut vol en je gaat vanzelf echt lachen. Hoe het werkt? Geen idee, maar het is wel zo prettig! Ook voor je omgeving.

Zorg ervoor dat dit je ritme wordt

Hoe minder moeite je ervoor hoeft te doen, des te makkelijker het wordt om vroeg op te staan. Dus maak bovenstaande onderdeel van je dagelijkse ritme (liefst stap voor stap, des te groter de kans dat je volhoudt).

Voor je het weet, heb je helemaal geen ochtendhumeur meer!

Heb jij ook altijd zo’n last van een ochtendhumeur? Vanaf nu in elk geval niet meer 😉

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Uitgelichte afbeelding ©fizkes – Shutterstock

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (40) is alleenstaande moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven