Press "Enter" to skip to content

Oplossingen als je kind stopt met het eten van fruit

Het is een beetje de dag waarvan je wist dat hij zou komen: het moment dat je kindje geen fruit meer wil. Komt vaak voor bij dreumesen, maar ook peuters kunnen ineens met ruim drie jaar de stekker uit hun eten trekken – zoals bij ons momenteel. Wat kan je hier eigenlijk tegen doen? En waar komt het gedrag vandaan?

Oplossingen als je kind geen fruit meer eet

In eerste instantie kan het best even schrikken zijn als ze niks meer lijken te eten: je wil toch dat ze genoeg vitamines binnenkrijgen. Van fruit wisselen kan helpen, maar soms verandert het helemaal niks. Onderstaande kunnen helpen wanneer je dreumes geen fruit meer wil.

Maak het fruitmoment een vast punt in je dagelijkse routine

Misschien deed je dit allang, maar zo niet dan kan het schelen als je kindje weet waar hij aan toe is. Blijf het ook gewoon aanbieden. Waarschijnlijk is het een fase (zoals alles) en pakken ze het eten van fruit vanzelf wel weer op.

Eet het fruit samen

Misschien geef je je kind wat fruit en ga je daarna iets anders doen. Of zit je aan tafel terwijl hij de enige is die eet. Het kan enorm schelen als je zelf ook bewust even bij hem zit en ook wat fruit eet. Zien eten, doet eten. En het is nog gezond ook.

Begin een moestuin

Bepaalde fruitsoorten zijn prima om in eigen tuin te laten groeien. Wat dacht je bijvoorbeeld van appels uit jullie eigen boom? Of aardbeien? Als je samen aan de slag gaat en het plantje laat groeien, kan je vervolgens zelf oogsten. Kinderen vinden het vaak extra lekker als ze zelf hun eigen fruit hebben grootgebracht.

Laat ze meehelpen bij het bereiden van hun eigen fruithapje

Ga samen in de keuken staan en laat hen de druiven of het appeltje wassen. ‘Zelfgemaakt’ smaakt altijd beter. Banaan kunnen ze met een plastic mesje kleinsnijden en met een vorkje opprikken. Op die manier hebben ze meer controle en dat helpt.

Verwerk het fruit in sap, smoothie of moes

Niet elk kind vindt de structuur van puree of een smoothie lekker, maar bij anderen werkt het perfect. Fruit in de vorm van sap, knijpfruit of moes gaat er dan veel beter in. En ze krijgen dan weliswaar minder voedingsstoffen binnen, maar aan de andere kant eten ze dan wel iets. Overstappen naar de vaste vorm van fruit komt vanzelf weer.

Koop samen fruit

Als je kinderen zelf een stukje zeggenschap geeft, kan dat soms al schelen. Laat hen maar kiezen en eet het samen op bij thuiskomst.

Gebruik je fantasie

Dit helpt ook bij andere zaken waarbij kinderen hun hakken in het zand zetten, zoals tandenpoetsen. Als je ze vertelt dat prinsessen of superhelden ook veel fruit eten, gaat het er soms wel in. Whatever works, zeggen ze toch?

Bied fruit aan in de juiste porties

Vaak eten kinderen hun fruit het liefst in hapklare vorm. Dus schil de mandarijn en verdeel hem in partjes, snij druiven in tweeën of vieren, de banaan in plakjes (waarna ze zelf met een vorkje mogen prikken) en de appel in ‘appelfrietjes’. 

tips oplossingen kind eet geen fruit meer

Maak er een fruitsalade van

Dat ziet er vrolijk uit en soms kan dat extra helpen om je dreumes weer aan het fruit te krijgen. Lekker om te verwerken in je fruitsalade? Framboos, gele kiwi, pruim, perzik, bramen, bessen, banaan, druif of aardbei.

Eet het fruit eens met andere kinderen samen

Het helpt soms als je een leeftijdsgenootje over de vloer hebt dat wel dol is op fruit. Ook kan het schelen als je met het hele gezin aan tafel zit (dus alle broers en zussen erbij). Samen eten, maakt dat je kind ook sneller een stukje fruit zal pakken.

Meng fruit met wat yoghurt

Soms vinden kinderen het lekkerder als ze fruit in de yoghurt krijgen. Vooral banaan, framboos en aardbei zijn dan erg lekker, maar je kan natuurlijk ook variëren met andere fruitsoorten.

Voeg een beetje kaneel toe

Wist je dat kaneel niet alleen een caloriearme vervanger van suiker kan zijn, maar ook veel voordelen oplevert voor je gezondheid?

geen fruit eten tips oplossingen

Presenteer het fruit op een speciale manier

Je kan het fruit ook op een leuke manier presenteren die aanspreekt bij je kind. Door één of meerdere fruitsoorten aan te bieden, hebben ze bovendien een eigen keus. Wie weet pakken ze dit keer geen druif, maar wel uit het bakje et banaan.

Als deze tips niet helpen en je kind fruit blijft weigeren?

Wel doen

  • Accepteer en wacht af. Misschien verbetert het vanzelf.
  • Gebruik meer groenten tijdens het avondeten en dan het liefst vitamine C rijk (zoals bijvoorbeeld broccoli). Maal ze heel klein met de keukenmachine, zodat je kind er niet veel van meekrijgt, of maak er groentespaghetti van.
  • Geef je kindje vitaminesupplementen.
  • Overleg met je huisarts of op het consultatiebureau als je het echt niet vertrouwt. Wie weet is er meer aan de hand. Of niet, maar dan kan een deskundig oordeel je misschien geruststellen.

Niet doen

  • Hoe moeilijk het ook is, probeer het niet te forceren. Als je verzandt in een machtsstrijd verlies je vooral veel energie en bereik je meestal toch niet wat je wil.
  • Boos worden: ze doen het uiteindelijk niet om jou te pesten.
  • Vervangers aanbieden, omdat ze zo’n trek hebben. Misschien vind je het sneu of wil je voorkomen dat ze honger hebben, maar daarmee maak je het jezelf waarschijnlijk alleen maar moeilijker. Dus geen (ontbijt)koek, rijstwafel of calorierijke drankjes geven als vervanging.

Waarom stoppen kinderen met het eten van fruit?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een kindje dat stopt met zijn fruit:

  • Het is een fase. Once again dus. Kinderen ontdekken in de dreumes- of peuter hun eigen ‘stem’ en gaan die ook gebruiken. Wanneer ze merken dat ze binnen bepaalde grenzen best mogen kiezen, is het minder interessant overal een strijd van te maken. Dus ‘wil je appel of banaan?’ kan al een verschil maken: ze hebben inspraak en dus het gevoel dat ze zelf iets kunnen kiezen.
  • Fysieke klachten die opspelen tijdens het eten van fruit. Zo zijn sommige kinderen allergisch voor bepaalde fruitsoorten of krijgen last van hun darmen.
  • Kinderen met ASS kunnen ook moeite hebben met eten, bijvoorbeeld vanwege een bepaalde structuur, kleur of geur. Het boek O jee, ik eet kan daarbij heel handig zijn.
tips als kind stopt met eten fruit waarom belangrijk

Handige informatie over fruit en je gezondheid

Waarom moet je fruit eten?

Waarschijnlijk een behoorlijk open deur, maar toch goed om te weten: fruit is gezond. Het zit boordevol vitaminen, water en voedingsvezels. En als je een beetje afwisselt met verschillende soorten fruit, wen je een gevarieerd voedingspatroon aan. Tot zover niks nieuws. Maar wist je ook dat het een lager risico geeft op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darm- en longkanker? Dus ook om die reden is het verstandig regelmatig fruit te eten. 

De belangrijkste vitaminen en mineralen in fruit:

  • Vitamine B11 (foliumzuur)
  • Vitamine C
  • Kalium

Hoeveel fruit moet je per dag eten?

Het voedingscentrum adviseert nog altijd de 2 stuks fruit. Dat komt neer op 200 gram per dag. Daarbij is het bovendien belangrijk dat je los fruit niet vervangt door vruchtensap, omdat dit vaak minder voedingsstoffen bevat.

Hoe eet je fruit op een gezonde manier?

  1. Gooi beschimmeld fruit altijd weg. Ook als je maar een heel klein plekje ziet: schimmel plant zich ook onzichtbaar voort. Bovendien levert rottend fruit ook weer meer fruitvliegjes op: iets dat je zeker in de zomermaanden moet zien te vermijden.
  2. Behandel fruit voorzichtig om beurse plekken te voorkomen en bewaar in de koelkast.
  3. Voor bereiding: goed wassen om vuil en stof te verwijderen.
  4. Eet fruit bij voorkeur in de pure vorm: bewerkt (gepureerd of geperst) gaan er altijd belangrijke voedingsstoffen verloren.

Bijna alle kinderen doorlopen een fase waarin ze geen fruit meer willen eten. Met bovenstaande oplossingen komt het uiteindelijk over het algemeen weer goed. Hoe gaat of ging dit bij jullie? Kost het eten van fruit een dagelijkse strijd? Heb je opgegeven? Of gaat het allemaal zonder problemen?

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons en het onderhoud van De Mamagids een klein handje. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *