Press "Enter" to skip to content

Opgelicht via Vinted: ik raakte bijna € 600,00 kwijt

Disclaimer: naar aanleiding van verschillende reacties is het toch belangrijk om nog even te benadrukken dat hierbij uiteraard niet Vinted de oplichtende partij is. Het platform kan hoogstens verweten worden dat de helpdesk slecht bereikbaar was. Dit artikel is vooral bedoeld als waarschuwing naar anderen voor ze iets verkopen via Vinted of andere online marktplaatsen: verdiep je goed in digitale oplichtingspraktijken, handel niet buiten de platformen om en ga niet in op verzoeken om de transactie via WhatsApp te regelen. Blijf alert!

Ik ben een sneakerfreak. Maar omdat ik op een gegeven moment uitgekeken raakte op bepaalde schoenen, probeerde ik laatst een paar te verkopen via Marktplaats. De koper gaf aan dat er ook veel sneakers via Vinted worden verkocht en dat het een leuk bedrag kan opleveren: hoe populairder, des te meer geld je kan vragen. Mijn interesse was gelijk gewekt. We hadden namelijk ook nog een paar dubbel en de bestelling die ik laatst binnenkreeg, was een halve maat te klein.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik maakte een account aan en plaatste drie paar sneakers online. Klaar voor de verkoop! Het eerste werd weinig bekeken, de andere twee bleken populair onder Fransen en Nederlanders. En toen kreeg ik mijn eerste reactie, in het Nederlands, van een meisje. Ze vroeg mijn telefoonnummer, omdat er volgens haar steeds zoveel fraude was bij het verkopen via Vinted.

Ik had eerlijk gezegd geen idee en was onvoorbereid begonnen aan dit platform, maar vond het logisch klinken. Ik ging erin mee en stuurde haar mijn nummer. Na enig contact kreeg ik per sms een bevestiging van de reservering. Daarna maakte ik een DHL label aan en zette mijn schoenen bij Vinted op ‘verkocht’. Al was het vreemd: waar ik de schoenen had verzonden naar Zaandam, werd het adres gewijzigd naar een kluisje in een dorp in de buurt en uiteindelijk geleverd bij een cityhub in het Noord-Hollandse Westknollendam – of all places.

De verzending was goed gegaan: de koper vertelde dat ze mijn schoenen had ontvangen, alleen diende zich een nieuw probleem aan: mijn geld. Omdat ik de status van de sneakers zelf op verkocht had gezet, kon het geld nu niet overgemaakt worden via Vinted zelf. Hun helpdesk, die overigens volledig in het Engels is, beantwoordde bovendien geen enkel bericht. Contact met het platform is dus feitelijk gewoon onmogelijk; niemand die je verder helpt.

Intussen kwam er voor het andere paar schoenen ook vlot een nieuwe koper. Ook met hem verliep het contact via WhatsApp en verstuurde ik het pakket via DHL – dus niet via de website van Vinted. Nadat ik bericht kreeg dat het bedrag voor me klaarstond, stuurde ik de schoenen op. Omdat ik nog steeds tussen wal en schip hing met dat andere pakket en ik geen geld had, probeerde ik opnieuw contact op te nemen met de helpdesk. En terwijl ik typte, werd mijn account vanuit het niets geblokkeerd.

Ik baalde als een stekker: nu was ik alle gegevens kwijt! Maar toen keerde het tij, zo leek: op zondag ontving ik bericht van Vinted met daarin een telefoonnummer van de ‘WhatsApp Livechat’. Eindelijk kon ik gewoon met iemand in het Nederlands praten (dat gaat toch een stuk sneller en makkelijker) en hoefde ik niet meer eindeloos te wachten op een reactie. Ik legde het hele verhaal uit en stuurde foto’s ter ondersteuning. Ze gingen me helpen!

Toen ik de tweede verkoop bij hen benoemde, gaf de helpdesk aan dat ze in het systeem zagen dat het bedrag na de blokkade was teruggetrokken. In de praktijk komt dat er dus gewoon op neer dat de koper het geld terugboekt, en dat je het verzonden pakket gewoon kwijt bent. DHL kon hierin echter weinig voor ons betekenen: ik moest het pakketje zien te onderscheppen bij het betreffende DHL-punt en op die manier de schoenen terugkrijgen. Verder deed ik aangifte bij de politie op hun aanraden.

De koper, die twee keer van naam wisselde én van nummer, informeerde of ik al wat wist over de schoenen en wanneer hij ze kon verwachten. Natuurlijk deed ik of mijn neus bloedde. Mijn man reed naar het opgegeven adres en wachtte DHL op om de schoenen in ontvangst te kunnen nemen. Dat lukte, gelukkig.

Van de politie hoorden we verder niks meer. Wel had ik opnieuw contact met de livechat om de eerste verkoop te kunnen afronden. Dan waren we daar in elk geval vanaf. Ze stuurden me een verificatielink om het geld te kunnen overboeken, zo las ik. Ik moest alleen even mijn gegevens invoeren. Hoewel ik het eigenlijk ergens niet vertrouwde – ik werd bijvoorbeeld niet doorgestuurd naar de ING app, stond ik er niet te veel bij stil. Ik wilde gewoon dat alles klaar was.

Later in de app zag ik een iPhone 10 staan. Vreemd. Vast mijn vorige telefoon? Toch besloot ik hem te verwijderen en de fraudelijn van ING te bellen, gewoon voor de zekerheid. Hoewel de medewerkster niks geks zag, adviseerde ze me direct mijn inloggegevens te wijzigen. Maar er gebeurde niets: geen geld, nog steeds geblokkeerd en misschien was ik toch te wantrouwig geweest?

Ik kreeg een nieuwe verificatielink en vulde alle gegevens in. Het was toen 24 december, om 20.00 uur moest het geld op mijn rekening staan. Maar, je raadt het waarschijnlijk al, dat gebeurde niet. Maandagochtend, de dag na tweede kerstdag, zag ik op mijn rekening dat in Krommenie twee keer een bedrag van € 100,00 was afgeschreven. Ik belde gelijk de ING fraudelijn weer en liet alles blokkeren, maar dit voorkwam niet dat – toen ik aan de telefoon hing – nog eens twee keer € 100,00 van mijn rekening werd gehaald bij Primera.

Later die dag, toen ik wat was gekalmeerd en de tijd nam, viel me op dat bij Kruidvat nog eens € 150,00 was betaald en wat kleine bedragen bij een vishandel en Dekamarkt. In totaal kwam het bedrag neer op € 610,70. Het lullige is namelijk dat ze met je gegevens niet alleen toegang krijgen tot jouw persoonlijke rekening (waar in mijn geval een minimaal bedrag op stond), maar ook de gezamenlijke. Gelukkig kreeg ik het terug, omdat ik op tijd aan de bel heb getrokken met ING. Maar dat neemt niet weg dat je vertrouwen in de mensheid een flinke knauw krijgt. Het geeft zo’n rotgevoel!

Ik heb opnieuw gebeld met de politie en nu namen ze wel contact op voor een afspraak. Er werd van alles uitgezocht en wat bleek? De schoenen lagen nog steeds bij die cityhub in Westknollendam. Die kregen we dus terug. Maar de aangifte zelf voelde als een bedorven kers op de toch al rotte taart. De agente die mijn verhaal aanhoorde, vertelde vooral over haar eigen ervaringen met Vinted en vond me overduidelijk nogal dom, omdat het haar nooit zou zijn overkomen. Tja. Dat dacht ik ook altijd.

Wat misschien nog wel het zuurste van alles is? De politie doet hier niets mee. De camerabeelden worden niet bekeken, Vinted pakt de daders niet aan en die jongens lopen nog steeds vrij rond. Ik zal niet het eerste slachtoffer zijn en zeker niet het laatste, maar of anderen ook zoveel geluk hebben en hun geld terugkrijgen?

Daarom wil ik met mijn verhaal iedereen waarschuwen. Hoewel Vinted natuurlijk alleen maar een platform en een tussenpersoon is, blijkt het een manier van verkopen die fraudegevoelig is. Door middel van spoofing kunnen oplichters de WhatsApp livechat overnemen. In een onbewaakt ogenblik leek die link daardoor behoorlijk echt en is het invoeren van je gegevens zo gebeurd; hoe voorbereid je ook denkt te zijn. Ergens vertrouw je dan toch kennelijk te veel op het goede in de mensheid.

Spoofing
Spoofing is een manier van oplichten waarbij de ander een valse identiteit aanneemt. Zo kunnen oplichters bellen namens een instantie en doen daarbij alsof ze het officiële telefoonnummer gebruiken. Ook gebeurt dit vaak via e-mail, al is dit makkelijker te controleren door met je muis over het mailadres te gaan. Hier staat dan vaak een vreemd adres of eentje met typefouten.
(Bron: Wikipedia)

Mijn advies is vooral dat je voorzichtig moet zijn en dat je bij enig gevoel dat er iets niet in de haak is, daar meteen iets mee doet. Bel meteen de fraudelijn van je bank en laat eventueel je account blokkeren, als je toch gegevens hebt ingevoerd. Liever te veel wantrouwen dan te weinig!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Ook leuk om te lezen

4 Comments

  1. Jolanda Smit Jolanda Smit 20/01/2022

    Als je Vinted gebruikt zoals het hoort, vind ik het juist heel erg veilig.
    De communicatie met de support gaat ook gewoon via de app of hun website, niet via Whatsapp.
    Je geld blijft bij Vinted tot je hebt aangegeven dat je het artikel ontvangen hebt en alles goed is. En als je iets verkoopt geldt hetzelfde: als de ontvanger aangeeft het te hebben gekregen en alles goed is, krijg je je geld.
    Is er iets niet goed, dan kun je overleggen om het op te lossen en pas na het oplossen komt het geld vrij.

    Ik vind het veel veiliger dan Marktplaats.
    Het is uiteraard vervelend dat het met deze persoon fout is gegaan, maar dat staat echt los van Vinted. Nu krijgt het toch een slechte naam en dat is onterecht.

    • Redactie Redactie 20/01/2022

      Goed dat je dit stuurt! Ik heb voor de volledigheid een disclaimer boven het artikel gezet. Het valt Vinted inderdaad niet te verwijten dat dit gebeurd is (hoogstens dat de helpdesk wat te verbeteren heeft). De belangrijkste boodschap van het artikel is eigenlijk dat je echt alert moet blijven als je iets online probeert te verkopen – oplichting kan de beste overkomen, maar mensen schamen zich er vaak voor als het hen overkomt. Dat taboe zou er eigenlijk niet moeten zijn. Omdat dit soort praktijken makkelijker gebeuren via Vinted en Marktplaats staat het bedrijf in de titel genoemd, zodat iedereen weer even alert is bij het aan- en verkopen van kleding. Ik hoop dat ik hiermee een iets betere uitleg heb gegeven?

      Lang verhaal kort, ik ben heel blij met je reactie: sowieso dat het bij jou gewoon prima loopt natuurlijk, maar ook voor mij om de bedoeling van het artikel te verduidelijken!

  2. Dylan Dylan 15/09/2022

    Hoi, mag ik je bedanken voor dit bericht. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Had mijn schoenen verstuurd en alles was geregeld dacht ik. Totdat ik dit bericht las. Ik heb geregeld dat de schoenen retour werden gezonden. Op datzelfde moment appte de koper mij dat hij de schoenen had opgehaald. Wat dus helemaal niet kon. zij vertelde mij dat ik contact moest opnemen met de vinted live whatsapp. Dit heb ik uiteraard niet gedaan dankzij dit bericht.
    Bedankt!
    Groetjes Dylan

    • Redactie Redactie 15/09/2022

      Wat fijn om te horen Dylan, graag gedaan! Ze weten het allemaal zo mooi te brengen, waardoor je er toch gemakkelijker in meegaat dan je vooraf misschien van jezelf had verwacht hè? Ben heel blij te lezen dat je je schoenen terug hebt en geen contact opnam met die live whatsapp!

      Hopelijk kan je ze alsnog verkopen voor een mooie prijs.

      Groetjes,
      Merel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids