Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

NBFM (NewBorn Fit Mama): update na 3 maanden trainen

Inmiddels train ik zo’n drie maanden met de NewBorn Fit Mama app. Is het nog steeds zo’n succes als in het begin? Wat zijn de positieve punten van de app en waar word ik minder blij van? In deze uitgebreide review vertel ik over mijn vooruitgang, uitdagingen wat het voor me doet/heeft gedaan.

Trainen na de zwangerschap

Twee jaar zwanger zijn

De laatste keer dat ik twee jaar achter elkaar zwanger was (en toen nog zwoor het nooit meer te doen), beviel ik ook twee keer binnen een jaar tijd. Dat het een aanslag op mijn lichaam zou zijn, wist ik dus al van tevoren. Mede daarom gaf ik mijn lichaam nu echt de rust die het nodig had. Ik ben natuurlijk zes jaar ouder dan toen en ging niet fit de zwangerschap in.

Pas een paar maanden geleden merkte ik dat het begon te kriebelen. Ik wilde weer iets aan mijn conditie gaan doen en afvallen. Voor mij was dat hét moment om te zoeken naar mogelijkheden. Al snel kwam ik via Instagram een advertentie tegen van NBFM, dat ik wel kende van horen zeggen, maar nog nooit had geprobeerd. Ik kreeg korting dankzij een Moederdagactie en besloot dat het universum me de boodschap gaf te gaan sporten 😉 En zo geschiedde.

Aanpak: voeding en trainen

Ik hoef geen kilo’s te verliezen in een paar maanden tijd. Uit ervaring weet ik dat het er bij mij dan snel weer aan zit en dat schiet allemaal niet op. Bovendien heb ik een baby, slaap ik niet elke nacht goed door en razen de hormonen nog soms door mijn lijf. Om duurzaam te kunnen afvallen, ontzeg ik mezelf niet te veel. Voor nu beperk ik het tot minder snoepen, gezondere keuzes maken (dus fruit als ik eigenlijk een snelle snack wil om mijn vermoeidheid tegen te gaan) en vaker volkoren producten eten. Hele ingrijpende stappen zijn het niet. Daarnaast train ik dagelijks, behalve tijdens mijn menstruatie. Ik heb gemerkt dat deze veel sneller voorbij is wanneer ik mijn lijf rust geef en houd me hier aan.

Wat doet de app?

Omdat ik me regelmatig aansluit bij een trainingsprogramma staan alle oefeningen al in de app voor je klaar. Ik hoef niet na te denken, alleen uit te voeren. Vind je dat zelf minder fijn? Dan kan je ook zelf verschillende oefeningen bij elkaar zetten. Daarnaast kan je jezelf uitdagen met een challenge, zoals tien keer opdrukken of een minuut planken.

Ik kies er verder voor om mijn trainingsprogramma gewoon te kopiëren, waardoor ik na de drie weken opnieuw door kan met dezelfde oefeningen. Of ik wissel het af met een ander programma dat ik al heb gevolgd. Komt er op de website van NBFM iets interessants voorbij of zie ik iets staan op socials, dan koop ik een nieuw trainingsprogramma.

Review NBFM

Resultaten tot dusver

Of ik gewicht ben verloren? Nee, een minimale hoeveelheid. Ik weet niet goed of dit nu te maken heeft met mijn eetpatroon, of vet is ingewisseld voor spiermassa of een andere oorzaak, en dat maakt me eerlijk gezegd ook niet zo uit. De belangrijkste doelen die ik had, was fitter worden en er strakker uitzien. En dat is gelukt. Ik merk dat mijn conditie aanzienlijk vooruit is gegaan sinds ik train, mijn kleding valt beter en mijn buik is bijvoorbeeld platter. Ik zie dat ik centimeters kwijt ben.

Wat ik zelf ook verrassend vond, is dat ik bepaalde oefeningen in het begin nauwelijks volhield. Denk aan 30 seconden planken of opdrukken (vanaf de knie). Het lukte me niet en stiekem had ik er toen nog een hard hoofd in dat het ooit goed zou komen voor ik mijn motivatie verloor. Maar dat viel dus enorm mee. Inmiddels ben ik drie maanden verder, vind het echt leuk en kan een halve minuut planken zonder daarna gelijk aan de beademing te moeten.

Positieve punten van de app

Elke dag krijg je een melding van de app als je nog geen work-outs hebt gedaan. Nu werkt dat voor sommige mensen misschien beklemmend (je kan ze uitzetten), voor mij is het een goede stok achter de deur om toch nog rond 21.30 uur mijn sportkleding aan te trekken en matje uit te rollen. Ik voel me echt een stuk beter wanneer ik alsnog ga sporten terwijl ik eigenlijk naar bed had willen gaan. Het motiveert bovendien om beter op mijn voeding te letten. En vlieg ik toch eens uit de bocht met een koekje in de ochtend of boterham met chocopasta? Dan is het extra fijn als je weet dat je die calorieën er later op de dag weer vanaf traint.

Hiernaast ben ik echt heel blij met de programma’s die je kunt volgen. Inmiddels heb ik er drie gehad (Bikini Sixpack, BBB Workout Plan en de gratis Summerbody Kit). Daarbij heb ik een paar weerstandsbanden aangeschaft voor extra uitdaging via de website. Doordat de plannen al helemaal klaarstaan in je app, hoef je nergens over na te denken en kan je gewoon uitvoeren. Persoonlijk vind ik dat echt heel prettig: moet ik vooraf iets uitzoeken, dan kan ik moeilijk keuzes maken haak ik toch vaak af. Nu wordt dat stukje dus uit handen genomen en krijg je ook oefeningen die op elkaar zijn afgestemd. Ideaal!

Minder blij mee

In het begin meldde ik me ook aan voor de voedingsapp van NBFM. Nadat ik wat gegevens invulde (zittend beroep, leeftijd, huidige gewicht etc.) kwam er een advies uit. Ik zou dagelijks rond de 900-1000 kcal. moeten binnenkrijgen. Nu vond ik dat al behoorlijk weinig, maar toen ik twee volkoren beschuitjes met 30+ kaas als ontbijt had genomen en mijn vetinname voor die dag daarmee vrijwel volledig verbruikte, besloot ik deze app direct te verwijderen. Ik wil afvallen, geen eetstoornis – met alle respect.

Mijn visie op gezond afvallen is dat je je eetpatroon gewoon aanpast. Iets te snacken tussendoor moet kunnen en een plakje kaas volgens mij ook, zolang je maar met mate eet. Dit soort boodschappen maken bovendien extra hongerig, omdat vrijwel alles ineens ‘verboden’ voeding wordt. Voor mij werkt dit niet in elk geval; ik wil afvallen, maar graag ook op de lange termijn. Dan maar een halve kilo per maand, als het er maar afblijft.

Verder had ik een tijdje terug even een dip. In elke work-out moest je squatten en planken. Hoewel ik heus snap dat dat enorm helpt als je de spieren in je lijf wil verstevigen, werd het na een tijdje toch een beetje saai. Inmiddels probeer ik daarom af en toe echt af te wisselen als het te veel wordt, zodat ik niet gedemotiveerd raak.

Conclusie?

Ik ben echt positief over NBFM. Juist de korte work-outs maken het vol te houden. Als je staat af te zien tijdens het planken en je hoort het piepje van de laatste vier seconden alweer, push je jezelf net wat verder dan je anders was gegaan. Verder heb ik op sommige dagen weinig tijd: dan kan ik tien minuutjes in de ochtend doen en de rest bijvoorbeeld ’s avonds. Dat laatste maakt het makkelijker vol te houden dan wanneer je naar de sportschool moet of je aansluit bij een sportclubje. Die vrijheid is voor mij natuurlijk ook ideaal om te combineren met de vrijheid die ik ook in mijn werk ervaar.

Het enige waar je misschien wel extra uitdaging in zou kunnen vinden, is het volhouden van je trainingen. Omdat je niet met een vriendin op pad gaat of je team laat zitten als je niet komt opdagen, is de kans denk ik wel iets groter om te stoppen. Aan de andere kant hou je dat toch wel met sporten volgens mij. Belangrijk is dat je voor ogen blijft houden wat je doel is en regelmatig even terug te blikken naar de weg die je hebt afgelegd. Die vooruitgang maakt (in mijn geval althans) dat je doorgaat.

Kosten?

Tot nu toe heb ik drie programma’s uitgekozen. De kosten?

  • Bikini Sixpack Plan – € 14,97
  • Het slanke snackboek voor moeders (e-book) – € 3,97
  • Rockerz sportmat via Bol.com – € 24,95
  • BBB Programma inclusief weerstandsbanden – € 47,00
  • Armen Workout Plan (bij BBB Programma) – € 4,97
  • Beach Body Kit – GRATIS

In totaal heb ik nu dus € 95,86 uitgegeven sinds ik ben begonnen in mei 2022. Is het dat waard? Wat mij betreft zeker. Ik voel me een stuk fitter en zit lekkerder in mijn vel, maar boven alles heb ik weer plezier in sporten en geniet ik van de momenten voor mezelf.

Ben jij bekend met NBFM? Wat zijn jouw ervaringen en vind jij het makkelijk om vol te houden of toch best pittig? Ik lees het graag terug in de reacties!

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij doen we regelmatig een donatie aan goede doelen als De Voedselbank. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Deze review is geen samenwerking

©ProStock-studio – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids