Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Simpele nasi met witte kool, prei en pindasaus

Geen zin om te koken?

We kennen allemaal die momenten (misschien vaker dan we zouden willen): je moet koken, maar hebt werkelijk nergens zin in en zou het liefst iets bestellen. Kan. Maar je kunt ook dit recept eens proberen. Het is een simpele nasi met groenten en je kan de kinderen hun eigen bord laten vol scheppen. Ideaal, want zo nemen ze waarschijnlijk meer dan wanneer jij het zou doen!

Tip: maak extra veel, zodat je een deel kan invriezen. Dan kan je van onderstaand recept twee keer eten.

Ingrediënten nasi

  • Zilvervliesrijst
  • Olijfolie of zonnebloemolie
  • 1 stuk biologische kipfilet
  • 2-3 bosui of lente-ui
  • Witte kool
  • Prei
  • Knoflook
  • Ketjap manis
  • Nasikruiden

Naast de nasi

  • Kroepoek
  • Omelet (reken ongeveer één ei per volwassene)
  • Komkommer en mixed pickles (door elkaar mengen, het zuur van de mixed pickles kan je gebruiken om de komkommer ook iets zuurder te maken – laat ongeveer een halfuur tot uurtje staan in de koelkast)
  • Pindasaus (kan je invriezen)
  • Gebakken uitjes
  • Sambal

Verder nodig

  • Rijstkoker (of gewone pan met water)
  • Pan water voor de kipfilet
  • Hapjespan
  • Verschillende kommen en kommetjes om het eten in te serveren
  • Steelpan voor de pindasaus (bereidingswijze staat op de verpakking, naast water kan je ook ketjap manis toevoegen voor de smaak en eventueel een beetje sambal)

Bereidingswijze

  1. Snij een komkommer overdwars door midden, verwijder de zaadjes met een theelepel en snij hem in kleine stukjes. Voeg hier wat mixed pickles aan toe en zet het kommetje in de koelkast.
  2. Kook de rijst in een rijstkoker en zet de kipfilet op in een pan met ruim water, breng dit water aan de kook (laat de kip ongeveer tien minuten koken).
  3. Snij intussen de groenten (witte kool, prei en bosui) fijn.
  4. Terwijl de rijst en kip koken, doe je een scheutje olie in de pan en bakt de groenten vast, inclusief een geperste teen knoflook. Goed blijven roeren. Na ongeveer vijf minuten voeg je een scheut ketjap manis toe.
  5. Zodra de kip klaar is, haal je hem uit de pan (met twee vorken) en legt hem op een snijplank. Trek met twee vorken de kip uit elkaar. Dit gaat een stuk sneller dan dat je de kip ‘plukt’ met de hand. Daarna kan je de kip meebakken met de groenten.
  6. Zet een steelpannetje op het vuur met de pindasaus en kluts het ei voor de omelet.
  7. Zodra de rijst klaar is, kan je het door het vlees-groentenmengsel scheppen. Ongeveer 3-4 rijstlepels per keer.
  8. Voeg de nasikruiden toe en roer nog even door. Je kan de nasi even laten staan, terwijl je het vuur uitdraait, met een deksel op de pan. Intussen maak je de pindasaus en het ei af.
  9. Serveer alles in bakjes, zodat iedereen kan kiezen wat hij bij de nasi wil.

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons een klein handje. Daarbij doen we regelmatig een donatie aan goede doelen als De Voedselbank. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids