Mindful drinken: 5 manieren om meer te genieten

Het beeld van de uitgebluste moeder die halverwege de middag een flinke bel wijn naar binnen klokt, onder het mom van ‘het is altijd wel ergens 17.00 uur’ is weliswaar een karikatuur, maar wel eentje met verstrekkende gevolgen. Alcoholisme sluipt erin. Vanaf meer dan veertien glazen per week (of twee per dag) ben je als vrouw al een overmatige drinker. Maar ook als je matiger bent met drank kan het slim zijn om op te letten, zeker met de zomer(vakantie) voor ons. Mindful drinken is daarom een goede oplossing: wel genieten, maar met mate. Hoe? In dit artikel vertellen we je er alles over.

Waarom mindful drinken?

Tenzij je geen alcohol lust, kan een wijntje of cocktail op zijn tijd heerlijk zijn. Dat moet kunnen. Toch is het wel goed je bewust te zijn en blijven van je alcoholinname. Een tweede drankje is zo gepakt, nog een beetje bijschenken en voor je het weet staat er een lege fles op tafel. Zeker tijdens feestjes kan het snel gaan.

De trend mindful drinken is daarom een goed alternatief voor wie geen trek heeft in alleen maar 0.0 en ook geen kater wil. Je staat simpelweg bewuster stil bij je alcoholinname en weegt voor elk drankje af of je écht nog wel een volgende wil. Ook kan je jezelf een beperking opleggen in het aantal drankjes op een avond of het totaal aantal dagen dag je van jezelf mag drinken in een week.

Kijk echter uit voor het verleidende effect van die laatste twee maatregelen: jezelf iets verbieden, leidt vaak tot grotere aantrekkingskracht.

Mindful drinken, hoe doe je dat eigenlijk?

Drink bewuster

Zoals het naar binnen proppen van een bak ijs en daarna pas doorhebben hoeveel buikpijn het je oplevert weinig nut heeft, zo geldt dat ook voor drank. Als je klakkeloos van alles naar binnen gooit, hakt de misselijkheid en het dronkenschap er plotseling in. Drink je veel meer op je gemak en sta je stil bij de vraag of je daadwerkelijk nog wil doordrinken, dan voorkom je beide.

Kies af en toe voor een mocktail of 0.0

Ben je dol op cocktails? Tegenwoordig kan je die op veel plekken ook alcoholvrij krijgen en de smaak doet er niet voor onder. Door af te wisselen, geniet je wel van de heerlijke smaken, maar voorkom je dat je aangeschoten raakt en morgen spijt hebt.

Probeer eens een avondje nuchter op pad te gaan

Er zijn mensen die beweren dat ze dat echt niet kunnen, maar probeer het eens. Spreek af dat jij de bob bent en dus geen druppel gaat drinken en bekijk de wereld eens vanuit een nuchter perspectief. Je zal niet alleen veel bewuster zijn van wat alcohol met mensen doet (dat is uiteindelijk niet altijd een vooruitgang), ook merk je gaandeweg dat de avond net zo goed leuk kan zijn zonder drank.

Som de voordelen op

Een avondje uit met minder of geen drank heeft legio voordelen:

  • De dag erop ben je een stuk frisser en fitter
  • Je doet geen dingen waar je spijt van hebt
  • Geen dure taxikosten of ongemak in het openbaar vervoer
  • Je slaapt beter

Laat staan wat er gebeurt wanneer je voor langere tijd minder tot geen alcohol drinkt. Zelfs je huid krijgt een oppepper, omdat alcohol vocht onttrekt aan je lijf – iets dat je hard nodig hebt voor een gezonde, stralende huid.

Je bepaalt zelf wat je doet

Ongewild is alcohol, net als ongezond eten, een sociale aangelegenheid. Daar komt ook een bepaalde druk bij kijken. Mensen noemen je al snel ongezellig of saai als je niet meedoet, of proberen je over te halen met: ‘Ah joh, één drankje kan toch wel?’ Wanneer je desondanks besluit om toch vast te houden aan je eigen voornemen, voelt in een zekere zin ook bevrijdend. Je blijft bij jezelf, ondanks de sociale druk. En dat is ook heel wat waard!

Kende jij de term mindful drinken al? Is het iets voor jou of deed je hier onbewust al aan?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven