Midwinter: het is tijd om te gaan verstillen

Tijdens midwinter (of de winterzonnewende) beleven we de langste nacht op het noordelijk halfrond. Dit heeft van oudsher een mystieke betekenis en is daarom bij uitstek geschikt om te ‘verstillen’ – oftewel te luisteren naar wat er echt toe doet, van binnen. In dit artikel delen we 5 manieren waarop je tot rust kunt komen tijdens deze bijzondere dagen.

Wat is midwinter?

De dag waarop het donker plaats maakt voor steeds meer licht (ook wel de winterzonnewende) sprak en spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Daarom kenden zeer oude culturen al een spirituele betekenis aan de winterzonnewende toe. En het is ook niet voor niets dat het jongere Christendom Jezus Christus neerzet als symbolische lichtbrenger rond deze tijd, net als zijn voorgangers dit deden binnen andere religies. Midwinter spreekt dus enorm tot de verbeelding.

Rond deze tijd vallen ook de 12 heilige nachten (van kerst tot aan Driekoningen) en de jaarwisseling. Mensen gebruiken deze tijd van het jaar van oudsher vaak om zich terug te trekken met familie en dierbaren en om zich klaar te maken voor het nieuwe jaar. Je kan dit ook doen door te verstillen, tot de 12 heilige nachten beginnen. Hoe precies? Hieronder staan verschillende fijne opties om tot rust en tot jezelf te komen, om je klaar te maken voor de komende feestdagen.

5 manieren om te verstillen

Miracle mornings

Misschien ken je het begrip miracle morning al. Zo niet: dit is een ochtendroutine waarbij je een vaste routine volgt, een uur voor je normaalgesproken opstaat. Tijdens dat uur doe je aan beweging en meditatie, schrijf je in een dagboek, bedenk je wat je uit deze dag wil halen en verbind je je met wat komt. Dit zou je niet alleen productiever maken, ook heb je meer energie om te kunnen omgaan met tegenslagen of stressvolle situaties. En laten we eerlijk zijn: een kerstvakantie waarbij iedereen thuis is, kan behoorlijk wat van je vergen.

Hoe dit je helpt bij het verstillen? Je neemt tijdens dat uur in de vroege ochtend echt even tijd voor jezelf. Het is letterlijk stil in huis, in je hoofd. Er is rust om te bedenken wat je die dag wil doen, om bepaalde zaken los te laten en ruimte en energie te creëren die je later op de dag nodig hebt.

Meditatie voor het slapengaan

Voor sommige ouders is het bijna onmogelijk om nog een uur eerder op te staan. Zeker wanneer je jonge kinderen hebt, wil je er toch niet aan denken om al rond 04.00 uur je bed uit te moeten? In dat geval kan je ook kiezen om ’s avonds te mediteren voor het slapen. Bijkomend voordeel is dat je beter en dieper slaapt als je eerst mediteert – de energie die je daardoor opdoet, kan je mooi de volgende dag gebruiken.

Het mediteren is bovendien een goede manier om te reflecteren op het afgelopen jaar, op jezelf en waar je naartoe zou willen. Ook kan je de kinderen beter ondersteunen door te verstillen op deze manier. Juist tijdens deze donkere dagen kan je hier enorm van opknappen.

Wandeling maken in je eentje

Een wandeling door de vrije natuur helpt je om terug te komen tot je kern. Even niks aan je hoofd, geen telefoon in je hand en geen gesprekken met anderen, maar alleen op pad zijn met jezelf. Zo komen de beste ideeën naar boven en de mooiste inzichten. Misschien kan je ook een notitieboekje meenemen om ze op te schrijven?

Opruimen

Aan het eind van het jaar, zo rond de zonnewende en daarna, is het goed om zowel je hoofd, je lijf als je huis klaar te maken voor het nieuwe jaar. Tijdens het opruimen van je huis en het wegdoen van spullen die niet meer dienen, creëer je ook ruimte in je hoofd. Daarnaast kunnen er klusjes van je to do list, zaken die je al een tijd voor je uitschoof. Hierdoor krijg je nieuwe energie. Een bijkomend voordeel van opruimen is dat je ook ruimte krijgt om gedachten en gevoelens naar boven te laten komen die je in het dagelijks leven wat makkelijker onderdrukt. Terwijl het goed is om ook die op te ruimen. Neem hier de tijd voor.

Quality time met je gezin doorbrengen

Een laatste manier waarop je kunt verstillen, is door je te richten op je naaste wereld en veel minder op wat daarbuiten is. Maak tijd voor je gezin. Bouw de huiskamer om tot een thuisbioscoop, bak samen popcorn en kruip lekker tegen elkaar aan onder een warm dekentje. Doe gezelschapsspelletjes met elkaar of maak gekke foto’s van elkaar, zonder dat je ze gelijk met de buitenwereld wil delen. Dit is even jullie tijd: prachtige herinneringen die je voor de rest van je leven kunt koesteren.

Ga jij proberen te verstillen tijdens de winterzonnewende? Laat in de reacties achter hoe jij deze periode graag wil invullen.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Mangostar – Shutterstock

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven