Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Hoe ondersteun je je lijf tijdens je menstruatie?

Wist je dat je tijdens je menstruatie slechts 50% van je normale energie hebt? Het is dus zaak hier zorgvuldig mee om te gaan en je lijf te geven wat het nodig heeft. Dat is best lastig in een maatschappij waarin presteren voorop staat, menstrueren vies zou zijn en rust nemen vaak nog wordt gezien als lui. Tijd voor een omslag waarbij we ons lijf meer omarmen. Maar hoe?

Je lijf ondersteunen tijdens de menstruatie

Zorg voor voldoende vitaminen en mineralen

Hoe lekker die reep chocola ook is en hoe hard de rol koekjes, Thuisbezorgd en/of die zak chips je naam roepen, let er goed op dat je tijdens je menstruatie de vitaminen en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt. Juist nu is het belangrijk om je lijf te ondersteunen. Een tijdje terug kreeg ik de tip om Femme hormoonsupport supplementen van Vitakruid te proberen. Deze zijn op natuurlijke basis en speciaal voor vrouwen – simpelweg omdat we nu eenmaal een ander steuntje in de rug nodig hebben dan mannen.

Een ander merk waarbij je specifieke supplementen vindt, is Vitals. Ontwikkeld door professionals zorgt de samenstelling voor een gebalanceerd lijf dat zich iets gelijkmatiger voelt en dat je hormonen ondersteunt. Dit zijn uiteraard aanvullingen op een gezonde voeding en een gezond drinkpatroon (minimaal anderhalve liter water per dag en matig met alcohol).

Omarm de verschillende fases van je hormooncyclus

Je kunt de menstruatiecyclus indelen in vier fases:

  • Lente: een nieuwe cyclus; de eicel rijpt, je hebt meer energie en je libido stijgt, je hebt zin om eropuit te gaan en te organiseren.
  • Zomer: de ovulatiefase; je bent zelfverzekerd, gaat er graag op uit en spreekt graag af met mensen. Ook straal je meer en zie je er aantrekkelijker uit voor de buitenwereld.
  • Herfst: overgangsfase naar de ‘winter’; je richt je weer wat meer op je innerlijke wereld, rondt bepaalde zaken af en je energielevel zakt.
  • Winter: de menstruatie; je lijf ruimt op, maakt zich klaar voor de volgende cyclus. Daarbij heb je meer behoefte aan rust, stilte en richt je je meer op jezelf en je binnenwereld. Daarbij zijn we ook gevoeliger en emotioneler.

Het is vergelijkbaar met hoe mensen zich vaak voelen in de verschillende seizoenen, vandaar de treffende vergelijking. En wellicht voelt het in eerste instantie allemaal wat zweverig, maar zodra je je meer verdiept in hoe je lijf reageert op het volgen van de cycli, zal je merken dat je meer balans ervaart.

Zorg voor begrip in je omgeving

In plaats van flauwe grapjes te maken over hoe jij bent tijdens je menstruatie is het belangrijk dat je man begrijpt welke behoeften je hebt tijdens je ongesteldheid. Spreek af dat je iets meer rust kunt nemen, bepaalde taken in het huishouden nu even door anderen worden gedaan en dat organiseren en/of regelen even op andermans bordje komt te liggen. Hoe meer je elkaar bijstaat, des te fijner deze fase van de maand verloopt en des te beter jij je voelt.

De invloed van rust op je menstruatie

Het nemen van rust is essentieel als je minder klachten wil ervaren rondom je menstruatie. Een dag op bed liggen en meer uitslapen, leidt daadwerkelijk tot een kortere ongesteldheid. Misschien voelt het als iets dat lastig te organiseren is, maar het is de moeite waard om te proberen wat wél mogelijk is. In de rust voel je beter wat je nodig hebt en zal je sneller naar je lijf luisteren.

Ook interessant: Column | Menstruatieverlof is echt niet zo’n gek idee

Een andere visie op menstruatie

Nog te vaak wordt menstruatie bestempeld als ‘vies’ en ongemakkelijk. Nu is dat laatste inderdaad wel herkenbaar, omdat het, even voor mezelf gesproken, soms nu eenmaal ontzettend onpraktisch is om zowel doodmoe te zijn als vier kinderen op te voeden. Toch is juist die cyclus ook een proces dat ons vruchtbaar maakt en in staat stelt een ander levend wezen te creëren. Iets dat alleen vrouwen kunnen. Daarbij merkte ik door de jaren heen dat hoe meer ik mijn vrouwelijkheid omarm en cyclus volg, des te duidelijker ik voel waar mijn lichamelijke behoeften liggen en hoe ik die het best kan volgen.

Inmiddels kan ik makkelijker op de spreekwoordelijke pauze-knop drukken als ik voel dat mijn lijf schreeuwt om rust. Een halve dag op bed liggen of de boel de boel laten, maakt al een enorm verschil. Merk ik dat ik overgevoelig raak? Dan trek ik me zoveel mogelijk terug. Op die manier duurt mijn menstruatie korter én voel ik me fitter. Het is echt de moeite waard om je in te verdiepen.

Omarm jij je menstruatiecyclus? Of vind je het lastig om de rust te nemen die je nodig hebt tijdens die periode van de maand?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Nastyaofly – Shutterstock

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids