Press "Enter" to skip to content

Beter eten! 5 snacks met weinig calorieën

Eindelijk! Het is lente. Dat hangt toch vaak samen met goede voornemens op het gebied van beter eten en misschien wat gewicht verliezen. Maar tegelijkertijd zijn dat bakje chips in de avond of die koekjes tussendoor ook wel heel erg lekker. Om die reden verzamelden we 5 lekkere snacks die niet alleen heel simpel te maken zijn, maar ook stukken minder ongezond. Welke is jouw favoriet? Laat het ons weten in de reacties!

Waarom je tijdens snackmoment niet kiezen voor groenten?

Laat voorop staan dat het natuurlijk het beste is om te kiezen voor een gezonde groentesnack. Die bevatten weinig calorieën en nauwelijks vet, maar wel veel vezels. Daarom vullen ze en zal je minder snel naar iets anders graaien:

  • Radijsjes
  • Rauwkost
  • Snoeptomaat of komkommer
  • Augurk
  • Worteltje

Maar goed, daar heb je misschien niet altijd trek in. Misschien omdat je jezelf hebt aangewend iets zoets te nemen, of omdat het de tijd van de maand is en je NU chocola wil. Om die reden zochten we vijf lekkere snacks uit die niet alleen laag zijn in calorieën, maar ook kunnen voldoen aan je zoete of vette snackbehoefte.

5 lekkere lichte lentesnacks

Havermout plaatkoek

Deze havermout plaatkoek kan je vegan maken, hoeft niet. Het is dé snack die lekker is tussendoor om te voldoen aan je zoete trek, maar die wel vult en bovendien een prima vervanger vormt voor koekjes en andere zoetigheid. Heb je geen havermeel in huis maar wel havermout? Dan maak je het meel gemakkelijk zelf! En als je het beslag hebt gemaakt, stort je het gewoon uit op de bakplaat. Supersimpel, snel en bevat een stuk minder calorieën dan chocolate chip cookies!

Belegde rijstwafel

Een rijstwafel bevat weinig calorieën en is daarom een perfect tussendoortje om te voorkomen dat je de snoepkast induikt. Zeker als je kiest voor de volkoren variant en ze belegt met kipfilet en tomaatjes, of een plakje 35+ kaas en komkommer. Heb je toch zoete trek? Dan is fruit lekker! Wat dacht je van aardbeien of banaan? Of, als je écht chocola wil, extra pure hagelslag. En tot slot is ei natuurlijk een goede vorm van beleg. Wist je dat het eiwit uit je gekookte ei een verzadigd gevoel geeft? Daarbij zitten ze boordevol belangrijke vitaminen en mineralen.

lekkere lichte snacks lente voorbeelden inspiratie

Havermoutkoekjes met banaan

Vind je het lastig om je snackmoment helemaal te laten voor wat het is? Of krijg je visite en wil je toch graag iets serveren? Kies dan voor zelfgebakken koekjes bij de thee. Doordat je gebruik maakt van de suikers die fruit van nature bevat, hoef je niets extra’s toe te voegen. Bovendien vullen ze meer en kan je na één koekje de rest gewoon weer afdekken en wegleggen.

Fruitsalade

Zo richting de zomer worden de fruitsoorten steeds zoeter en gevarieerder. In april en mei kan je mango nemen als basis, maar in juni kan je echt lekker kiezen: aardbei, abrikoos, framboos, nectarines, rode of zwarte bessen en lekkere sinaasappels. Ga voor fruit uit het seizoen, dan ben je ook nog eens goed bezig op ecologisch gebied! Klik hier voor een volledige lijst per maand. Wil je iets meer dan alleen maar fruit? Dan voeg je lekkere noten toe of rozijnen.

Chips?

Jazeker! Ook als je gezonder wil eten, kan je nog steeds je hartige trek stillen met chips. Ga alleen niet voor de voorverpakte variant, maar liever voor zelfgemaakte chips. Ovengebakken of light chips, en zelfs groentechips uit de supermarkt zijn namelijk niet per se beter. Gelukkig kan je ze ook anders maken. In dit recept lees je hoe je vetvrije chips maakt (dus echt: zonder olie). Kan je dus met een gerust hart van snacken!

Welke snack kan jij eigenlijk niet goed missen en zou jij willen vervangen voor één van bovenstaande varianten? Of vind je het helemaal niet moeilijk om je zoete en vette snacks te laten staan?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel).
En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids