Press "Enter" to skip to content

Leven in het ritme van je cyclus? Zo doe je dat!

Leven in het ritme van je cyclus kan je heel veel opleveren. Maar hoe ontdek je waar jouw lijf behoefte aan heeft? Wanneer kan je het best plannen maken en op welk moment is het beter een stapje terug te doen? In dit artikel lees je over de samenhang tussen je menstruatiecyclus en je emoties, hoe je kunt ontdekken waar jouw persoonlijke behoeften liggen en welke voordelen dit heeft.

Bah, ongesteld…?

Heel eerlijk? De menstruatie is niet erg populair onder vrouwen. Je voelt je niet lekker, maar wordt toch geacht je normale bezigheden uit te voeren en dat maakt het gevoelsmatig vaak vooral lastig. Tel daarbij op dat er toch nog steeds een soort schaamtecultuur omheen hangt, en de feestvreugde is compleet. Toch is het belangrijk dat je durft te kijken naar je menstruatiecyclus met een open blik. Het is de reden dat wij vrouwen kinderen kunnen (mogen) baren, de uiting van je vruchtbaarheid. En hoe meer je je erin verdiept, hoe handiger die cyclus eigenlijk blijkt te zijn. In dit artikel gaan we in op het leven op het ritme van je vrouwelijke cyclus en welke voordelen dat heeft voor je dagelijks leven.

Samenhang tussen je cyclus en je gevoel

Heb je weleens gekeken hoe je vrouwelijke cyclus samenhangt met hoe jij je voelt? Uit onderzoek blijkt dat je bijvoorbeeld rondom de menstruatie zelf maar een beperkte hoeveelheid energie hebt. Toch verwachten we nog steeds van alles van onszelf. Eigenlijk een vorm van roofbouw op je lichaam, maar het is niet goed te doorbreken. Toch?

Om beter te leren luisteren naar je lijf, helpt het wanneer je leert hoe die cyclus nu precies werkt. Er wordt in dat kader ook wel gesproken over de ‘seizoenen’ binnen je menstruatie. Tijdens de lente bedenk je, in de zomer voer je uit, de herfst is om je weer terug te trekken en gedurende de zogeheten winter ben je ongesteld en is het tijd voor rust. Dat herhaalt zich iedere maand, dus je kan vanzelf gaan uittekenen wat je komende keer ongeveer kan verwachten. In samenhang met die ‘seizoenen’ is het dan ook handig om te kijken of je bepaalde keuzes nog even moet uitstellen of juist die ene klus wél kan oppakken nu.

Hoe ontdek je jouw eigen cyclus?

Heel simpel: pak pen en papier en ga eens bijhouden hoe je je voelt deze maand. Het hoeft geen uitgebreid verslag te zijn van een paar A4-tjes, maar gewoon kort en krachtig. Denk daarbij aan je emotionele stemming, hoeveelheid energie en hoe je slaapt. Houd daar je menstruatiecyclus naast en kijk naar de samenhang. Voel je je vermoeider richting de menstruatie? Heb je veel energie rondom je ovulatie? En hoe voel je je op emotioneel vlak? Gaandeweg zal je een patroon ontdekken dat typisch bij jou past. Daar kan je natuurlijk op inspelen.

Wist je dat de menstruatie heel nauw samenhangt met de stand van de maan? Onder invloed van hormonen en kunstlicht kan die relatie enigszins verstoord raken, maar in principe zou je bij een (gezonde) natuurlijke menstruatie het verband goed moeten kunnen zien.

Merel: ‘Dat mijn cyclus een bepaald verloop heeft, wist ik inmiddels wel. Maar dat het zich precies aanpast aan de stand van de maan? Pas toen ik een tijdje terug alle data naast elkaar legde, zag ik dat het precies tot op de dag klopte. Mijn menstruatie start wanneer de maan in het laatste kwartier staat, elke keer opnieuw. Grappig toch?’

Leven volgens je cyclus? Zo doe je dat

  1. Ontdek je cyclus volgens bovenstaande methode. Door duidelijk je gevoel te noteren en je emotionele staat, leer je ook welk ritme je gevoelsleven volgt.
  2. Houd als stelregels aan:
    1. Ben je erg vermoeid? Probeer lastige, grote projecten dan nog even uit te stellen en niet-noodzakelijke telefoontjes ook. Ga vroeger naar bed, luister naar je lijf en verwacht het minimale van jezelf.
    2. Voel je dat je richting je ovulatie gaat? Dan heb je waarschijnlijk meer energie en kan je juist wél die toffe projecten oppakken, de bezem eens flink door het huis halen en gebruik maken van die piek.
    3. Wanneer je weer merkt dat je richting je menstruatie gaat, zal je vanzelf vermoeider raken. Geef daar, voor zover dat lukt, aan toe. Speel erop in door bepaalde voorzorgsmaatregelen te treffen voor tijdens je ongesteldheid (vooruit koken, om maar iets te noemen, of zorgen dat je zoveel mogelijk kleding hebt gewassen en in de kast ligt)
  3. Bouw je leven voor zover mogelijk om je cyclus heen. Natuurlijk leven we in ‘a men’s world’ en zijn we vooral druk. Maar heb je de ruimte om vergaderingen zelf een beetje te plannen? Is het mogelijk om je werkzaamheden enigszins te schuiven als je de energie niet hebt? Doe dat vooral! En houd verder buiten je werk om rekening met je cyclus en bijbehorende energiepeil. Laat je lijf je leiden.

Winter & rust

Tijdens je menstruatie heeft je lijf behoefte aan rust om te kunnen opladen. Geef eraan toe dat je nu even minder wil en kan. Dat betekent dus:

  • Relaxen (lang leve je yogapants)
  • Vroeger naar bed en, als je die ruimte hebt, misschien zelfs een middagdutje doen
  • Meer thuis zijn, cocoonen
  • Minder prikkels van buitenaf
  • Goed eten (dus geen lichte salades maar gerechten die letterlijk voeden)

Anders gezegd: gewoon lief zijn voor jezelf en echt even de tijd nemen om je klaar te maken voor de volgende maand.

Lente & plannen maken

Na de menstruatie neemt je energiepeil weer toe. Tijd om plannen te maken die je straks in de ‘zomer’ kunt uitvoeren. Denk aan afspraken met je vriendinnen vastzetten, ideeën voor nieuwe zakelijke projecten of lekker sporten. Geniet! Net de echte lente 😉

Zomer & energiepiek

In de periode dat je ovulatie plaatsvindt, zit je in de zogeheten zomerfase. Je hebt aanzienlijk meer energie dan een paar weken terug en het is dan ook de uitgelezen periode om er lekker op uit te gaan en van alles te doen. Kenmerken?

  • Hoger libido
  • Je oogt gezonder, met dank aan een optimale doorbloeding
  • Je bent socialer
  • Je voelt je zelfverzekerder

Herfst & afronden

De afrondende fase is de ‘herfst’. Als je bevrucht bent, bereidt je lijf zich voor op de komende zwangerschap. En zo niet, dan maakt je lichaam zich klaar om de eicel weer af te stoten en de ‘winter’ in te gaan. Ook in deze periode is het belangrijk dat je daar goed naar luistert. Deze periode duurt vrij lang (10-14 dagen na de ovulatie) en maakt je gevoeliger. Gebruik die kennis in je voordeel en gun jezelf de rust die bij dit afbouwen hoort – zowel op het gebied van je sociale leven als fysiek.

Goede voeding is belangrijk om je lijf te ondersteunen

De voordelen van leven volgens je vrouwelijke cyclus

Je haalt meer voldoening uit je leven

Juist doordat je meer kijkt naar de hoeveelheid energie die door je lijf stroomt, lukken voornemens sneller. En dat geeft voldoening! Meer dan wanneer je van jezelf (eigenlijk) het onmogelijke vergt en je daardoor steeds tegen dezelfde teleurstelling aanloopt. Je mag dan leven in die zogenaamde men’s world, je blijft nog altijd een vrouw met andere behoeften.

De klachten die we toeschrijven aan de menstruatie verdwijnen gedeeltelijk

Oververmoeid omdat je te ver doorging? Als je luistert naar de behoeften van je lichaam, zal je minder last krijgen van PMS, oververmoeidheid en pijnklachten. Ook omdat je nu gewoon gaat liggen als je dat nodig hebt.

En natuurlijk, het duurt echt even voordat je zover bent, maar gun jezelf het wel.

Je zit lekkerder in je vel

Puur omdat je beter inspeelt op wat je nodig hebt. Hou van je lijf, wees er lief voor en volg daarin echt je behoeften. Dan zit je vanzelf lekkerder in je vel en dat heeft zijn weerslag op alles!

Ben jij je bewust van het verloop van je cyclus? Luister jij goed naar je lijf of eis je soms ook te veel omdat je denkt/merkt dat anderen dat van je verwachten?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel).
En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids