Druk op "Enter" om naar de inhoud te gaan

Slaapt je kind slecht? Zo krijg je een betere nachtrust

Niks is vermoeiender dan een slechte slaper in huis. Waar je er bij een baby op instelt, kan het je overvallen als je oudere kindje ineens minder goed slaapt. Is het een fase of is er toch meer aan de hand? Met de tips in dit artikel kan je hopelijk weer betere nachten tegemoet zien.

Kindje slaapt slecht: handige tips

Achterhaal de oorzaak

De belangrijkste tip van allemaal: zoek uit waar het aan ligt. Lichamelijke klachten (als groeipijn) hebben immers een hele andere oplossing nodig dan de angst voor monsters onder je bed of oververmoeidheid. Ook kan je kind klaar zijn voor een volgend bed.

Overgang naar een nieuw bed

Een nieuw bed of gewoon een algehele opknapbeurt van de slaapkamer kan soms wonderen doen. Het helpt vaak als je kind meegaat of meekijkt om er eentje uit te zoeken. Erg populair is bijvoorbeeld een half hoogslaper: zo’n prachtig bed met daaronder de ruimte om hun eigen hut te bouwen. Of een mini stapelbed, als je twee kinderen hebt die weinig in leeftijd schelen. Maak de kamer verder helemaal eigen met mooie accessoires. Rustige kleuren helpen je kindje om beter in slaap te vallen. Kijk voor inspiratie ook eens bij PETIT PUK, een merk dat je misschien wel kent van de geweldige handgemaakte houten hobbelpaarden?

Avondritueel

Hebben jullie al een vast ritueel voor het slapen gaan? Kinderen hebben veel baat bij rust en regelmaat – een ouderwetse wijsheid die nog altijd werkt. Je kleintje voelt zich veiliger bij voorspelbaarheid. Een goed avondritueel houdt onder meer in dat de schermpjes minimaal een uur voor bedtijd uitgaan, je kind kan een lekkere douche nemen om de dag van zich af te spoelen en afsluiten met een verhaaltje. Voorlezen is vanaf jonge leeftijd al erg belangrijk en helpt je kind ontspannen, terwijl je intussen ook nog eens werkt aan zijn woordenschat – win-win dus.

Laat ze nog even plassen voor je zelf gaat slapen

Wakker worden in de nacht kan ook te maken hebben met de zindelijkheid. Moet je kindje misschien nog even plassen in de avond? Rond 23.00 uur wakker maken kan soms het verschil zijn tussen blijven liggen tot 07.00 uur of halverwege de nacht huilen.

Gebruik een verzwaringsdeken

Vooral kinderen die gemakkelijk geprikkeld raken, kunnen veel baat hebben bij een verzwaringsdeken. Deze biedt ze een veiliger gevoel en zorgt ervoor dat ze zich ’s nachts geborgen voelen. Dergelijke dekens kan je halen bij een speciaalzaak, maar ook de bekende Zweedse meubelgigant verkoopt ze tegenwoordig.

Voldoende eten en drinken?

Onderzoek ook eens of je kind voldoende eet en drinkt op een dag. Een lege(re) maag kan ’s nachts zorgen voor gemopper en gehuil. Als je een moeilijke eter in huis hebt en geen alternatieven biedt tijdens de avondmaaltijd, zou je eventueel rauwkost en een extra stuk fruit kunnen geven of soms een gekookt eitje. Zo hebben ze in elk geval een voller gevoel en zullen ze makkelijker doorslapen.

Waarom gaan kinderen slecht slapen?

Het is een fase

Soms is het ‘slechts’ een fase waarin je kind plots ’s nachts wakker wordt. Dit kan evengoed erg vermoeiend zijn, maar dan blijkt uitzitten toch de enige manier. Vaak zie je dit voorkomen als kinderen overdag slapen, terwijl het middagdutje eigenlijk niet meer nodig is. Overigens blijft dit nogal een precaire periode: leg je ze niet op bed, dan zijn ze vaak rond een uur of 16.00-17.00 dwars en moe. Gaan ze nog wel even slapen, dan worden ze in de nacht wakker. Het blijft elke dag een beetje aanvoelen, uitproberen en hopen op het beste, maar zal vanzelf voorbij gaan.

Angstig

Kinderen kunnen ook wakker worden omdat ze angstig zijn. Misschien zitten jullie wel in een zware fase, zoals een echtscheiding of het overlijden van een dierbare? Ze kunnen bepaalde dingen meekrijgen op het nieuws die ze zelf slecht kunnen verwerken of waarover ze vragen hebben. Of soms zijn het ‘gewoon’ de zelfbedachte monsters onder het bed. Speel hierop in door te kijken of ze misschien bang wakker worden of hier op een andere manier last van hebben.

Lees ook: Help, een monster onder het bed! Eerste hulp bij peuters

Aandacht

Wanneer kinderen overdag gevoelsmatig te weinig aandacht krijgen van hun ouders en zich niet gehoord voelen, worden ze in de nacht wakker. Dat is vervelend, maar op zichzelf redelijk makkelijk te verhelpen door hierop in te spelen. Maak meer tijd vrij voor elkaar en dat doet soms wonderen.

Oververmoeid of juist te veel energie

Ironisch genoeg kan oververmoeidheid zorgen voor slapeloze nachten. De hersenen van je kleintje denderen nog door en het gevolg is dat hij niet in slaap valt of licht slaapt. Aan de andere kant kunnen te weinig prikkels eveneens de oorzaak zijn. Heeft je kind misschien meer (intellectuele) uitdaging nodig? Of beweegt hij misschien te weinig? Dan kan die energie er na twaalven uitkomen. Toch misschien maar naar de speeltuin dus, weer of geen weer…

Een kindje dat slecht slaapt, kan verschillende oorzaken hebben. Hierboven vind je verschillende tips die kunnen helpen voor een betere nachtrust. Heb je aanvullende tips of wil je graag je verhaal kwijt? We lezen het graag in de reacties.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Ook leuk om te lezen

Wees de eerste om reactie te geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids