Press "Enter" to skip to content

Kind komt ’s avonds steeds uit bed, wat nu? 5 tips

Je kent het wel: zit je net lekker relaxed televisie te kijken of middenin een goed gesprek met je man en dan hoor je alweer die zachte voetstapjes op de trap. Je kind komt uit bed. De eerste keer kan je nog begrip opbrengen voor het missen/het verhaal dat ze vergeten waren te vertellen/de monsters onder het bed/… maar op een gegeven moment kan je niet anders meer dan zuchten en met je ogen rollen. Jullie tijd had jullie tijd moeten zijn. Maar hoe kom je er vanaf als je kind ineens continu elke avond naar beneden komt? In dit artikel vind je meer achtergrondinformatie én handige tips voor hoe je ermee om kunt gaan.

Wat moet je doen als je kind elke avond uit bed komt

Op den duur kan het uit bed komen een bron van ergernis worden. Je kind zoekt een bepaalde manier van aandacht, terwijl jij na een lange dag eigenlijk gewoon even tijd voor jezelf wilde. Dat botst. Om te voorkomen dat jullie ruzie krijgen over het naar beneden komen, kan je de volgende tips toepassen.

Zoek uit waar het gedrag vandaan komt: waarom komt je kind naar beneden?

Eerder bleef je kind in bed liggen, dus er is iets veranderd – in jullie situatie of zijn of haar behoeften. Kijk dus vooral ook waaróm je kind de laatst tijd steeds naar beneden komt.

  • Angst voor monsters onder het bed
  • Je kind mist je (en zoekt op deze manier naar aandacht)
  • Moeite met prikkelverwerking waardoor ze niet kunnen slapen
  • Zorgen over iets waarover ze hebben gehoord op school of thuis (slecht nieuws, een ziek familielid of een bepaalde angst voor de dood)
  • Groeipijn (zie voor meer informatie over wat je kunt doen bij groeipijn dit uitgebreide artikel)

Het kan even duren voor je de exacte oorzaak hebt achterhaald, maar het is de investering waard. Zodra je weet waar het aan scheelt, zoek dan naar een methode om ze in bed te laten blijven liggen. Zo kan je samen monsters en spoken verjagen, een moment uittrekken tijdens het slaapritueel om iets meer tijd te besteden aan je kind – bijvoorbeeld door hen vijf tot tien minuten te laten kletsen over wat ze bezig houdt en/of wat ze meemaakten vandaag. Heeft je kind moeite met prikkelverwerking? Kijk dan of je de slaapkamer rustiger kunt maken om te zorgen dat ze voldoende slaap krijgt. En praat over onderwerpen die hen bezighouden.

Consequent en op een kalme manier terug naar bed brengen

Dit is soms best lastig op te brengen. Zeker als je voor de vierde keer die avond de deur boven hoort opengaan en je kind naar beneden komt. Wanneer je al hartstikke moe en murw bent van afgelopen dag, heb je vaak helemaal zin in dit soort ‘gedoe’ – vooral als het gevoelsmatig allemaal nergens over gaat.

Om die reden is het belangrijk dat je kalm je grenzen stelt en je kind laat weten dat er niets te halen valt. Er is al ruimte om te kletsen tijdens het naar bed brengen, daarna begint jouw tijd. Misschien kost het echt een paar dagen of weken voor je kind niet meer elke avond naar beneden komt, maar het is de moeite waard om hem rustig terug te brengen zonder al te veel woorden. Je kunt hoogstens aangeven dat het nu bedtijd is en dat je hem weer in bed gaat leggen.

Merel: ‘Onze dochters slapen samen op een kamer. Dat ging lange tijd goed, tot ze ineens om ieder wissewasje ruzie maakten rond bedtijd. Ineens kwamen ze continu naar beneden en raakten wij steeds meer geërgerd, omdat we al weinig tijd hebben met zijn tweetjes. Daarop ben ik mijn eigen tips maar weer eens gaan lezen en besefte ik dat ze waarschijnlijk wat meer aandacht nodig hadden. Sindsdien krijgen ze allebei 5-10 minuten ‘kletstijd’ voor het slapen gaan. Ze mogen alles vertellen wat ze hebben meegemaakt die dag, waar ze blij van worden of juist iets dat vervelend voelde. Dat bleek de oplossing. Het aantal keren dat er ineens een kind naar beneden kwam is nu op één hand te tellen.’

Bekijk jullie slaapritueel nog eens kritisch

Voor kinderen is houvast en voorspelbaarheid een vorm van veiligheid. Kijk daarom nog eens kritisch naar hoe jullie de avond indelen. Ben je bijvoorbeeld de laatste tijd wat gehaaster dan normaal? Raffel je bepaalde zaken af die normaal zorgden voor een slaperig(er) kind? Is er misschien inmiddels meer behoefte om de dag nog eens samen door te spreken? Heeft je kind, gezien zijn leeftijd en ontwikkeling, iets minder slaap nodig? In dat laatste geval kan je overwegen om een leeslampje te geven, zodat ze nog even tijd hebben voor zichzelf.

Een andere keer ligt de oplossing best voor de hand en kan een verruiming van jullie moment voor het slapen al genoeg zijn, net als de toevoeging om voldoende naar je kind te luisteren. Missen ze je, naar eigen zeggen? Dan kan het zijn dat ze het gevoel hebben dat je hen niet genoeg aandacht geeft of onvoldoende gezien worden. Natuurlijk hoeft dat niet overeen te komen met jouw beleving, maar even uit de situatie stappen en eens te kijken naar je eigen aandeel kan een nieuw inzicht geven.

Geen schermtijd voor het slapen

Door het blauwe licht dat uit veel schermen komt, draaien je hersens overuren. Daarom is het niet handig om ze nog even televisie te laten kijken voor het slapengaan of een spelletje te geven op de tablet. Hoe rustiger je het houdt, des te kalmer ze vaak zijn. Een boek lezen is daarentegen wel heel goed; vindt je kind dat fijn? Dan kan je een leeslampje geven en afspreken dat ze mogen lezen tot ze in slaap vallen.

Bezoek een deskundige

Soms kom je er simpelweg niet uit. Wat overblijft is het contact zoeken met een deskundige, zoals de huisarts of een slaapcoach. Misschien is er meer aan de hand.

kind komt steeds naar beneden waarom tips
©Saulich Elena – Shutterstock

Waarom komt je kind eigenlijk zo vaak naar beneden?

Je verwacht misschien na de overgang van ledikant naar peuterbed dat je kind continu beneden staat, maar dat valt doorgaans wel mee. Ze zijn gewend aan hun bedje en blijven daar wel liggen. Maar dan worden ze ouder (van dreumes-, peuter- tot zelfs schoolgaande leeftijd) en dan gaat het mis. Je rekende je misschien onterecht rijk, leefde mee met andere ouders die knettergek werden, maar hield ook voor ogen dat jouw kind dat gelukkig niet deed. Tot nu. Waarom komen kinderen eigenlijk ineens elke avond uit bed om jou ‘nog even’ iets te vertellen?

Aandacht zoeken

Eigenlijk lijkt de enige werkende oplossing in dit geval dat je zowel overdag iets meer aandacht schenkt aan je kind – als dat mogelijk is – en dat je in de avond heel duidelijk bent. Na 19.00 (of welke bedtijd jullie ook hanteren) is het tijd voor jullie en blijft je kind in bed. Als alternatief kan je beginnen met elke vijf of tien minuten even komen kijken, zolang je maar duidelijk aangeeft dat dat geen startsein is om weer hele verhalen te vertellen. Gaandeweg kan je die tijdspanne oprekken naar een kwartier en langer.

Angst

De bekende monsters en spoken. In dit geval is het belangrijk dat je samen met je kind zoekt naar een oplossing om zich weer veilig te kunnen voelen in zijn kamer. Maak bijvoorbeeld samen een ‘spookspray’ – een lekker geurtje waarmee ze kunnen sprayen en waar monsters hartstikke bang van zijn.

Onrust

Misschien herken je het zelf ook wel; na een lange dag lukt het je niet altijd de slaap te vatten. Je hebt door de uren heen van alles gelezen, meegemaakt, afspraken gehad en gepraat met anderen. Alles bij elkaar levert dat veel prikkels op. Ben je daar gevoelig voor, dan kun je daar nog best even van wakker liggen. Bij je kind kan het precies zo werken: de indrukken op school, ze hebben nieuwe dingen geleerd, misschien vervelende opmerkingen gehoord van een klasgenootje en konden dat thuis niet allemaal meteen verwerken. Als ze dan in de avond wakker liggen, zoeken ze het liefst de veiligheid op: jou.

Een mogelijke oplossing is dat je kijkt of er meer tijd gemaakt kan worden overdag om te luisteren naar de verhalen van je kind. Ook een massage voor het slapen kan een bepaalde rust geven, net als een kalmerend slaapritueel.

Zorg ook goed voor jezelf

Wanneer je kind in een fase zit die best wat energie kost, ben je misschien geneigd om het logeren even uit te stellen. Toch kan het helpen om af en toe even die afstand te nemen en echt tijd voor jezelf te nemen. Op die manier laad je weer op, zodat je de komende week nieuwe energie hebt om hiermee om te gaan.

Als je kind in de avond geregeld naar beneden komt, kan dat veel energie kosten. Zorg dan ook goed voor jezelf en probeer de oorzaak te achterhalen. We hopen vooral dat je met deze tips weer enigszins vooruit kunt en het patroon van deze fase doorbreekt. Heb je misschien aanvullende tips of wil je graag je verhaal kwijt? We lezen het graag in de reacties.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken om nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids