Press "Enter" to skip to content

Kind komt ’s avonds steeds uit bed, wat nu? 5 tips

Je kent het wel: zit je net lekker relaxed televisie te kijken of middenin een goed gesprek met je man en dan hoor je alweer die zachte voetstapjes op de trap. De eerste keer kan je nog begrip opbrengen voor het missen/het verhaal dat ze vergeten waren te vertellen/de monsters onder het bed/… maar op een gegeven moment kan je niet anders meer dan zuchten en met je ogen rollen. Jullie tijd had jullie tijd moeten zijn. Maar hoe kom je er vanaf als je kind ineens continu elke avond naar beneden komt? In dit artikel vind je meer achtergrondinformatie én handige tips voor hoe je ermee om kunt gaan.

Tips voor als je kind elke avond uit bed komt

Consequent terugbrengen op een rustige manier

Tegelijkertijd een open deur en soms moeilijk op te brengen. Zeker als je zelf al hartstikke moe en murw bent van het verloop van de dag. Je raakt sneller geërgerd, vooral wanneer het gevoelsmatig helemaal nergens over gaat, en hebt helemaal geen zin om tachtig keer de trap op en af te moeten. Toch blijft het de belangrijkste manier om je kind duidelijk te maken dat er beneden niks te halen valt.

Geen bewezen succesformule. Zeker bij oudere kinderen die maar naar beneden blijven komen, heb je een lange adem nodig. Handiger is dan om naar de volgende tips te kijken.

Kijk naar de reden en of je daar een oplossing bij kunt bedenken

Misschien is je kindje bang voor monsters en spoken? Probeer ze dan samen te verjagen met de tips uit het artikel. Een andere keer komt het doordat je kind je zo mist, naar eigen zeggen. Dan is het een idee om wat dichterbij te blijven en af en toe te komen kijken tot ze slapen. Een andere keer zie je dat kinderen nog doorstuiteren van de dag. Ze kunnen de prikkels niet goed verwerken en de slaap niet vatten, waardoor ze jou blijven opzoeken.

Hierbij kan het best eventjes duren voor je de juiste methode hebt gevonden om ze rustiger naar bed te laten gaan. Zeker wanneer je kind(eren) niet makkelijk onder woorden kunnen brengen waar het toch aan scheelt. Toch is het vaak de investering waard; na verloop van tijd zou het doorgaans beter moeten gaan.

Bekijk jullie slaapritueel nog eens kritisch

Voor kinderen is houvast en voorspelbaarheid een vorm van veiligheid. Kijk daarom nog eens kritisch naar jullie slaapritueel. Ben je bijvoorbeeld de laatste tijd wat gehaaster dan normaal? Raffel je bepaalde zaken af die normaal zorgden voor een slaperig(er) kind? Is er misschien inmiddels meer behoefte om de dag nog eens samen door te spreken?

Soms ligt de oplossing best voor de hand en kan een verruiming van het ritueel al genoeg zijn, net als de toevoeging om voldoende naar je kind te luisteren. Missen ze je, naar eigen zeggen? Dan kan het zijn dat ze het gevoel hebben dat je hen niet genoeg aandacht geeft of onvoldoende gezien worden. Natuurlijk hoeft dat niet overeen te komen met jouw beleving, maar even uit de situatie stappen en eens te kijken naar je eigen aandeel kan een nieuw inzicht geven.

Geen schermtijd voor het slapen

Door het blauwe licht dat uit veel schermen komt, draaien je hersens overuren. Daarom is het niet handig om ze nog even televisie te laten kijken voor het slapengaan of een spelletje te geven op de tablet. Hoe rustiger je het houdt, des te kalmer ze vaak zijn. Een boek lezen is daarentegen wel heel goed; vindt je kind dat fijn? Dan kan je een leeslampje geven en afspreken dat ze mogen lezen tot ze in slaap vallen.

Bezoek een deskundige

Soms kom je er simpelweg niet uit. Wat overblijft is het contact zoeken met een deskundige, zoals de huisarts of een slaapcoach. Misschien is er meer aan de hand.

Help! Mijn kind komt continu naar beneden. Maar waarom eigenlijk?

Je verwacht misschien na de overgang van ledikant naar peuterbed dat je kind continu beneden staat, maar dat valt doorgaans wel mee. Ze zijn gewend aan hun bedje en blijven daar wel liggen. Maar dan worden ze ouder (van dreumes-, peuter- tot zelfs schoolgaande leeftijd) en dan gaat het mis. Je rekende je misschien onterecht rijk, leefde mee met andere ouders die knettergek werden, maar hield ook voor ogen dat jouw kind dat gelukkig niet deed. Tot nu. Waarom komen kinderen eigenlijk ineens elke avond uit bed om jou ‘nog even’ iets te vertellen?

Aandacht zoeken

Eigenlijk lijkt de enige werkende oplossing in dit geval dat je zowel overdag iets meer aandacht schenkt aan je kind – als dat mogelijk is – en dat je in de avond heel duidelijk bent. Na 19.00 (of welke bedtijd jullie ook hanteren) is het tijd voor jullie en blijft je kind in bed. Als alternatief kan je beginnen met elke vijf of tien minuten even komen kijken, zolang je maar duidelijk aangeeft dat dat geen startsein is om weer hele verhalen te vertellen. Gaandeweg kan je die tijdspanne oprekken naar een kwartier en langer.

Angst

De bekende monsters en spoken. In dit geval is het belangrijk dat je samen met je kind zoekt naar een oplossing om zich weer veilig te kunnen voelen in zijn kamer.

Onrust

Misschien herken je het zelf ook wel; na een lange dag lukt het je niet altijd de slaap te vatten. Je hebt door de uren heen van alles gelezen, meegemaakt, afspraken gehad en gepraat met anderen. Alles bij elkaar levert dat veel prikkels op. Ben je daar gevoelig voor, dan kun je daar nog best even van wakker liggen. Bij je kind kan het precies zo werken: de indrukken op school, ze hebben nieuwe dingen geleerd, misschien vervelende opmerkingen gehoord van een klasgenootje en konden dat thuis niet allemaal meteen verwerken. Als ze dan in de avond wakker liggen, zoeken ze het liefst de veiligheid op: jou.

Een mogelijke oplossing is dat je kijkt of er meer tijd gemaakt kan worden overdag om te luisteren naar de verhalen van je kind. Ook een massage voor het slapen kan een bepaalde rust geven, net als een kalmerend slaapritueel.

Zorg ook goed voor jezelf

Wanneer je kind in een fase zit die best wat energie kost, ben je misschien geneigd om het logeren even uit te stellen. Toch kan het helpen om af en toe even die afstand te nemen en echt tijd voor jezelf te nemen. Op die manier laad je weer op, zodat je de komende week nieuwe energie hebt om hiermee om te gaan.

Als je kind in de avond geregeld naar beneden komt, kan dat veel energie kosten. Zorg dan ook goed voor jezelf en probeer de oorzaak te achterhalen. We hopen vooral dat je met deze tips weer enigszins vooruit kunt en het patroon van deze fase doorbreekt. Heb je misschien aanvullende tips of wil je graag je verhaal kwijt? We lezen het graag in de reacties.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel).
En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids