Press "Enter" to skip to content

9 tips om te investeren in de relatie met jezelf

Investeren in jezelf klinkt misschien onwennig of zelfs raar. Waarom zoveel tijd aan jezelf besteden? Je kinderen (en relatie) zijn toch belangrijker? Als je het zo ervaart, vergelijk het dan met het welbekende vliegtuig: als je het masker niet eerst bij jezelf opdoet, bestaat de kans dat je in ademnood raakt en je kinderen niet kan helpen. Dus hoe onnatuurlijk het misschien ook voelt, dit voorbeeld illustreert hoe belangrijk het is om jezelf soms even voorop te stellen en je eigen grenzen te erkennen. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar hoe doe je dat nu, investeren in jezelf? Onderstaande 9 tips helpen je vast een handje op weg.

Waarom is het belangrijk om te investeren in jezelf?

Je ziet het overal terugkomen: online, bij coaches en in boeken lees je dat je eerst van jezelf moet houden en dan pas van een ander. Toch is dat nog zo makkelijk niet. De meeste mensen (en dan met name vrouwen) zijn vooral kritisch naar zichzelf toe. We willen graag alles perfect doen, iets dat door de maatschappij wordt gestimuleerd. Op school tel je vooral mee als je goed presteert, tijdens het sporten staan ouders langs de lijn te schreeuwen om hun kind te ‘helpen’ het onderste uit de kan te halen en reclames staan nog altijd bol van slanke, sportieve vrouwen die leven in een opgeruimd huis met keurige kinderen en een geslaagde relatie.

De neiging om vervolgens kritisch te zijn als je niet voldoet aan het maatschappelijke ideaalbeeld – of dat wat je jezelf oplegt, is natuurlijk groot. Bovendien zien we om ons heen niet anders. Hoeveel vriendinnen en familieleden heb of had je niet die in hun maatje 36 stonden te dralen voor de spiegel, bewerend dat ze zo’n dikke kont kregen in die ene broek? Of die bij binnenkomst lachen dat je niet moet letten op de troep – terwijl hun huis er strakker bijligt dan dat van jou – op een goede dag. En met betrekking tot de opvoeding is het misschien nog erger: bij een ander lijkt het vaker op rolletjes te lopen dan bij jullie. Ben je echt de enige die wanhopig schreeuwt tegen haar kinderen?

Nee. Je doet het niet minder of beter dan een ander; je doet het op je eigen manier. En in de dagelijkse ratrace van het streven naar je allerbeste best doen, is het misschien nog wel belangrijker dan ooit om jezelf af en toe even voorop te zetten. Om in de spiegel te kijken en tevreden te zijn, om je rommelige huis te omarmen en je opvoeding prima te vinden zoals hij is. Juist door even afstand te nemen kan je compassie voelen voor jezelf en daarin vrede krijgen met de situatie. Hoe? Daar kan je onderstaande 9 tips voor gebruiken!

Investeren in de relatie met jezelf: 9 tips

Besef dat je goed genoeg bent

Je bent wie je bent. En natuurlijk kan je wel veranderen (dat doen we vaak tijdelijk voor de liefde), maar de kern van jou blijft uiteindelijk toch hetzelfde. Omarm dat. Ja, misschien ben je een sloddervos, niet zo attent als je graag zou willen, kom je (te) vaak te laat en functioneer je niet voor 08.00 uur en drie goede koffies. Zolang je anderen er niet mee schaadt, hoef je bepaalde eigenschappen niet te veranderen. Niemand is immers perfect toch?

Soms kan je juist die dingen uitbesteden. Vind je het huishouden een ramp en heb je het geld om hiervoor een betaalde hulp langs te laten komen? Gewoon doen! Hou je niet van kinderfeestjes? Besteed ze uit. Dan maar decadent. Jij bent misschien de vriendin die altijd leuke uitjes organiseert, de moeder waarmee de kinderen heerlijke koekjes bakken of die weliswaar te laat is, maar wel een heel vrolijk mens. Omarm liever wat wel goed gaat, net zoals de mensen om je heen dat doen.

Neem tijd voor jezelf alleen

Vaak is dat nog best lastig, tijd nemen voor jezelf. Als je namelijk meer dan vijf minuten in complete rust hebt, gaan veel vrouwen toch aan de slag met achterstallige klusjes in het huishouden of gedachteloos scrollen op social media. Maar laad je daar nu echt door op? Meestal niet; het geeft je alleen na afloop het gevoel dat je nog steeds moe bent. Weet je niet goed wat je anders kunt doen? Denk dan eens terug aan vroeger: welke hobby’s had je toen je jonger was? Vond je het leuk om creatief bezig te zijn? Ging je graag sporten of naar de sauna? Genoot je van koken en bakken? Of dook je het liefst met een boekje (en een koekje) in een hoekje?

Daag jezelf uit

Je angsten onder ogen komen of een ongemakkelijke situatie instappen, klinkt niet bepaald als een lekkere vorm van ontspanning. Toch investeer je ook hiermee in jezelf. Als je namelijk iets doet wat je eigenlijk spannend vindt, leer je dat het vaak in de praktijk wel meevalt. Dit heeft een gunstig effect op andere angsten. Dus daag jezelf uit. Ga eens in je eentje naar de bioscoop of zelfs op vakantie, beklim die ene hoge toren en geniet – ondanks je hoogtevrees – van het schitterende uitzicht of doe een slipcursus of workshop van iets dat je altijd al had willen leren. Uiteindelijk een comfortzone heerlijk veilig – en het is helemaal niet noodzakelijk die in te ruilen voor een middagje parachutespringen – maar soms is het ook fijn daar eens (met een voet) uit te stappen.

Lees ook: Hoogopgeleid én thuisblijfmoeder, zonde van dat diploma?

Doe dingen die jij leuk vindt en waar jij gelukkig van wordt

Sluit een beetje aan op het voorgaande twee. Als moeder houd je al snel rekening met de rest van het gezin en probeert daarin te schipperen tot je een compromis hebt gevonden. Maar dat mag ook weleens andersom gebeuren toch? Daarmee leren de kinderen gelijk dat je soms rekening zal moeten houden met een ander, of je dat nu leuk vindt of niet. Dus neem ze mee naar dat ene leuke stadje waar jij graag wil shoppen. Of, als je geen zin hebt in gezeur, ga lekker met een vriendin en breng ze naar een oppas.

Behandel jezelf zoals je een vriendin zou behandelen

We zijn vaak geneigd veel liever en begripvoller te zijn naar een vriendin dan naar onszelf toe. Zit ze even niet lekker in haar vel? Dan is het toch niet gek dat haar huis een rommeltje is of haar gewicht geen prioriteit heeft. Maar van jezelf verg je vaak toch het beste. Probeer net zo begripvol en liefdevol naar jezelf te zijn als naar je beste vriendinnen, je verdient het net zo goed als zij.

Luister goed naar je gevoel en leer nee zeggen

Heel cliché, maar een nee naar een ander is een ja naar jezelf. En die heb je soms nodig. Hoe je nee kan leren zeggen? In het artikel dat je via het linkje kan lezen, krijg je allerlei handige tips. Samengevat komt het erop neer dat je het beste ‘nee’ leert zeggen door te oefenen. Dus nee, helaas, die ene klus op je werk gaat niet lukken (want je hebt al genoeg overgenomen van je collega)/dat kindje uit de klas kan niet mee naar huis (want je hebt een gebroken nacht gehad en wil gewoon even lekker aanrommelen met je eigen kinderen)/je kan niet helpen op school (ook als thuisblijfmoeder heb je het druk zat).

Herhaal positieve woorden voor jezelf

Mantra’s herhalen voor de spiegel? Veel mensen vinden dat in het begin toch ongemakkelijk, een beetje blijven zeggen dat je een fantastisch mens bent tegen je spiegel. Helemaal als dat hardop moet: stel dat iemand je hoort! Toch helpt het echt. Probeer het maar eens: ga voor de spiegel staan en zeg iets positiefs tegen jezelf – afhankelijk van wat je nodig hebt. Dit hoeft niet overeen te stemmen met je zelfbeeld, wel met hoe je jezelf het liefst zou zien:

  • Ik ben een liefdevolle moeder en ik geef mijn kinderen wat ik kan
  • Ik ben mooi zoals ik ben
  • Vandaag wordt een fijne dag
  • Ik doe wat ik kan en dat is genoeg
  • Ik handel vandaag vanuit liefde

Herhaal dit een aantal keer. Je zal merken dat eventuele twijfels of negatieve energie steeds een beetje verder naar de achtergrond verdwijnen. Zeker als het je lukt de mantra te koppelen aan een positief gevoel. Op het moment dat je, ergens in de toekomst, weer wat minder lekker in je vel zit, herhaal je weer bovenstaande woorden.

Denk aan hoe je later zal terugdenken aan je leven/aan jezelf

Sommige mensen vinden niets fijner dan zorgen voor de mensen om hen heen. Zolang jij je daar fijn bij voelt en niet het idee hebt dat je energievoorraad steeds verder slinkt, is dat geen probleem. Maar wat als het anders voelt? Als je steeds vermoeider raakt doordat je altijd bezig bent met anderen en ‘de buitenwereld’?

Het kan helpen om jezelf in te beelden dat je over pakweg tien, twintig jaar terugblikt op je leven tot nu toe. Hoe voelt dat? Denk je dan dat je jezelf nu onnodig aan het opbranden bent? Of zie je iemand die echt gelukkig is door wat ze nu doet? In dat tweede geval mag je vooral doorgaan op de weg die je nu gaat; in het eerste geval is erkennen de eerste stap. Wat je hieraan gaat veranderen, kan best een lastige vraag zijn. Praat erover met vriendinnen, familie of eventueel een deskundige. Iemand die buitenaf staat of met meer levenservaring kan soms hele fijne inzichten geven.

Lees boeken over zelfacceptatie

Tot slot boeken over zelfacceptatie. Als je wil investeren in jezelf dan kunnen zelfhulpboeken je een handje helpen. De kracht van empathie is hier een goed voorbeeld van, maar De Fontein ook – een boek over familieopstellingen en hoe je verleden en het leven van je voorouders doorwerken in de persoon die je nu bent.

In de relatie met jezelf investeren voelt misschien als ‘nog iets’ dat op je to do list komt, maar is absoluut de moeite waard. Met bovenstaande 9 fijne tips kan je aan de slag om meer uit je leven te halen en/of in elk geval iets vaker voor jezelf te kiezen. Hoe moeilijk dat misschien ook voelt. Doe jij regelmatig iets voor jezelf? Heb je aanvullende zelfhulpboeken die fijn zijn om te lezen? En hoe zorg jij ervoor dat je lekker in je vel zit? Laat het ons weten in de reacties.

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je De Mamagids al op Instagram?

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© De Mamagids