Je huishouden beter organiseren? 8 handige tips

Wanneer je, net als ik, een geboren chaoot bent, kan het best lastig zijn om je huishouden op orde te krijgen én te houden. Toch leerde ik mezelf wat handigheidjes aan waardoor het hier over het algemeen redelijk netjes is. Benieuwd hoe we, ondanks vier kinderen en een kat, toch van de vloer kunnen eten – bij wijze van spreken? Lees dan snel verder!

Tips om je huishouden beter te organiseren

Organiseer in bakjes

Als er iets is waar ik inmiddels niet meer zonder kan, dan zijn het wel bakjes. Minder goed voor het milieu, ik weet het, maar de kasten zien er strakker uit dan ooit. Zelfs als het enigszins rommelig is. Hoe dan? Alle beleg staat in bakken, het brood, de tandenborstels en medicijnen. Verder zet ik de kruiden netjes bij elkaar in een aparte bak, heb ik weckpotten (met stickers) om rijst, pasta, suiker en meel in te bewaren en ga zo maar door. Er is orde in de chaos en dus ook in mijn hoofd. Ik weet exact waar wat staat en het oogt strak.

Overbodig? Gooi het weg

Ik had te veel borden, meerdere opscheplepels die ik niet gebruikte, een stapel pannen, een kapotte ijsmachine, vieze frituurpan… Geen wonder dat we het niet kwijt konden in onze keuken. De oplossing is weggeven (of -gooien, als het niet meer werkt).

De frituurpan ruilden we in voor een Airfryer (die in de vaatwasser kan), sommige pannen werkten niet goed meer en konden dus weg, borden gingen naar kringloop, de ijsmachine naar de milieustraat. Behalve dat dit letterlijk opruimt, geeft het ook lucht in je hoofd. Je hoeft niet te proppen om je kasten dicht te krijgen: er is weer ruimte en overzicht.

Een goede stelregel die altijd werkt: als je het een jaar lang ongebruikt in je kast hebt staan kan het doorgaans weg. De kans dat je het komend jaar zal gebruiken is minimaal.

Houd je huis goed bij

Hoewel uitzoekklussen niet mijn favoriet zijn (als ik begin met het doorploegen van mijn cd-verzameling is de kans bijvoorbeeld groot dat ik na een kwartier wegdroom ‘in vroeger tijden’ en vergeet dat ik bezig was met organiseren), probeer ik het eens per kwartaal toch te doen.

  • Tekeningen van de kinderen (wat kan weg, wat bewaren we?)
  • Administratie opbergen (wat kan weg, wat moet in de map?)
  • Knutselspullen en speelgoed (spelen ze overal mee, kan een deel naar zolder of de kringloop?)
  • Speelgoed van Sean (speelt hij er nog wel mee?)
  • Kleding (wat dragen we regelmatig, ziet het er nog mooi uit of kan het weg?)

Doordat ik weet dat ik eens per zoveel maanden alles naloop, maak ik me minder druk om liggende taken: de wetenschap dat het binnen afzienbare tijd wordt opgepakt, creëert rust.

Maak standaardlijstjes

Dat is sowieso handig volgens mij, omdat je met een standaardlijstje niet eens in de zoveel tijd hetzelfde denkwerk hoeft te herhalen. Je kan het werkelijk op alles toepassen:

  • Paklijsten voor logeren (per kind)
  • Paklijsten voor vakantie
  • Draaiboek voor een kinderfeestje
  • Standaardboodschappen die je sowieso wekelijk nodig hebt – je hoeft dan alleen nog maar de huidige voorraad te controleren
  • Huishoudelijke taken die je elke week/maand wil uitvoeren
  • Jullie favoriete recepten: door een aantal op te schrijven, hoef je doordeweeks minder diep na te denken over wat je nu weer moet verzinnen
  • Verlanglijstjes die je gedurende het jaar bijhoudt – tegen de tijd dat iemand jarig is, hoef je alleen maar te kijken wat je kunt vragen of halen

Dit kost maar één keer tijd, daarna hoef je alleen nog uit te voeren of te delegeren.

Werk efficiënt

Tja, uit mijn mond klinkt dat wellicht een beetje dubieus, maar het werkt echt en inmiddels kan ik dit ook. Stel je wekker in op bijvoorbeeld een uur of anderhalf en ga dan aan de slag. Leg je telefoon weg, zodat je niet tussentijds gestoord kunt worden. Je zal zien dat je een stuk verder komt. Daarna is de klus bovendien klaar en kan je iets leuks voor jezelf doen.

Zet alles in je agenda

Wanneer welke kliko wordt opgehaald, op welke dagen bepaalde schoolactiviteiten plaatsvinden, een reminder om een verjaardagskaartje te sturen (voor de verjaardag zelf dus), maar ook de dagen dat de kinderen sporten en andere alledaagse dingen. Op die manier voorkom je dat je in een onbewaakt ogenblik dubbele afspraken maakt en heb je beter overzicht op wie waar wanneer is.

Probeer zo min mogelijk te laten liggen

‘Kijk ik morgen nog wel naar’ of ‘ik leg het even hier neer’ werkt hier vaak niet. Als ik dat doe, heb ik gegarandeerd over een week nog steeds datzelfde stapeltje liggen en zorgt het vooral voor een soort mentale ruis van troep die ik niet goed meer kan overzien. Door zoveel mogelijk direct op te ruimen op de plek waar het hoort, ontstaat weer rust. Dus tekeningen waar ik nog geen beslissingen over wil of kan nemen, gaan in de betreffende bak, tijdschriften waar ik nu niet aan toekom mogen op mijn nachtkastje.

Houd rekening met de fase van je cyclus

Zeker als je een gevoelsmens bent, kan het enorm schelen op welk moment van je cyclus je wil opruimen en schoonmaken. Zo richting de menstruatie merk ik zelf bijvoorbeeld dat ik extra gevoelig ben en dan kan die ene tekening me extra raken, terwijl ik twee weken later nuchter zou denken dat ik al minimaal vier soortgelijke tekeningen voorbij heb zien komen en hem wél kan weggooien. Kijk hier dus naar; ga niet organiseren wanneer je sneller geraakt bent en meer moeite hebt met afscheid nemen.

Hoe georganiseerd ben jij? Vind je het ook weleens lastig om de hoeveelheid spullen in huis te overzien? Of voorkom je dat het een bende wordt?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

©Lightfield Studios – Shutterstock

Redactie

De Mamagids is hét online handboek voor moeders die fouten durven maken. Vol handige tips voor als je het even niet weet, herkenbare verhalen en ervaringen van lezeressen. Omdat je nooit de enige bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven