Wanneer je je inschrijft bij de KvK ben je vanaf dat moment helaas ook benaderbaar door energiemaatschappijen. Of beter gezegd, door studenten die op commissiebasis in staat zijn de hele boel bij elkaar te liegen – als dat maar betekent dat ze jou een nieuw zakelijk energiecontract kunnen verkopen. En omdat een zakelijk energiecontract doorgaans niet te ontbinden is door het MKB, ben je vanaf dat moment gebonden. Behalve als ZZP’er: dan heb je namelijk wél de mogelijkheid om je zakelijke energiecontract te ontbinden. Hoe? In dit artikel vertel ik je er alle over én mijn persoonlijke ervaring.
Hoe zit het met een zakelijke energiecontract voor zzp’ers
De overheid heeft zzp’ers beschermd tegen verkooppraktijken onder valse voorwendselen door je als zzp’er gelijk te stellen aan een consument (zie verderop onder het kopje jurisprudentie). Dat betekent dat jij, net als een particuliere klant, tot 14 dagen de tijd hebt om je te bedenken. Voor zogenaamde inkoopcollectieven geldt eenzelfde soort regeling: als je onvoldoende informatie kreeg of de verkeerde, ben je altijd gerechtigd onder het contract uit te komen.
Het beste scenario is de situatie waarin je nergens hardop toestemming hebt gegeven om een energiecontract af te sluiten, maar ik ben zo vrij om aan te nemen dat je hier niet terechtkwam omdat dit het geval is. Gelukkig kan je ook je contract ontbinden wanneer je wel toestemming hebt gegeven. Hieronder staan alle stappen die je moet doorlopen om te kunnen annuleren.
Zakelijk energiecontract annuleren als zzp’er? Zo doe je dat
Neem direct contact op met je nieuwe energiemaatschappij
De belangrijkste stap van allemaal is deze: neem binnen veertien dagen (en het liefst direct) contact op met je nieuwe energiemaatschappij. Laat hen schriftelijk weten dat je een contract hebt getekend zonder dat je op de voorwaarden was van alle voorwaarden. Op deze manier heb je namelijk zwart-op-wit bewijs dat je tijdig actie hebt ondernomen om het nieuwe contract te kunnen annuleren.
Zo is in dit soort verkoopgesprekken doorgaans niet duidelijk:
- Dat je, in tegenstelling tot particuliere consumenten, als bedrijf doorgaans geen bedenktijd meer hebt zodra je tekent. Al geldt dus dat je als zzp’er gelukkig wel nog onder je nieuwe contract uit kunt.
- Welke financiële consequenties het nieuwe contract heeft: zonder BTW lijkt het misschien gunstiger dan wat je nu betaalt, maar vaak ben je in de praktijk duurder uit. Als je vanuit huis werkt, zoals ik, is het energieverbruik zowel zakelijk als privé en betaal je over het algemeen de gehele BTW uit eigen zak. Daarmee liggen de kosten dus hoger.
Start altijd een klachtenprocedure op
Bij de nieuwe maatschappij kun je een klachtenprocedure opstarten. Dit is aan te raden: uiteindelijk zijn zij in zee gegaan met een obscuur bedrijf en daarmee net zo schuldig. Het energiebedrijf is bovendien verplicht de bandopname van het gesprek op te nemen.
Let wel, de verkopende partij is vaak zo slinks dat ze alleen het gedeelte hebben opgenomen waarin je toestemming geeft en akkoord gaat. Het levert je vaak niets op, maar baat het niet, dan schaadt het niet.
Jurisprudentie
In het verleden is er een zaak voorgekomen waarbij de rechter de zzp’er in het voordeel stelde en gelijkstelde aan een particuliere consument zonder voorkennis van zakelijke energiecontracten. Dat is in ons voordeel, want dat betekent dat iedere zzp’er nu dezelfde rechten heeft. Deze jurisprudentie (reflexwerking op de colportagewet) kan je eventueel meesturen in je mail.
Ben je voorgelogen? Benoem dit
In juridische termen noem je het voorliegen van mogelijke klanten dwaling.
In mijn persoonlijke geval deed de verkoper alsof hij belde namens Stedin. ‘Toevallig’ ontdekte hij dat ik een bedrijf heb en dat hij me een voordeliger contract kon aanbieden. Ik ben niet de eerste die dit overkwam en zal de laatste niet zijn, helaas. Dit is echter nooit de bedoeling en mag, uiteraard, niet.
Hoewel je het doorgaans niet kunt hardmaken met een bandopname, tenzij je zelf gesprekken opneemt met je telefoon, is het toch belangrijk dit te benoemen. Zeker als de nieuwe energiemaatschappij vaker soortgelijke klachten krijgt over de tussenpersoon: ze zullen dan maatregelen moeten treffen.
Moet je een advocaat in de arm nemen?
In principe ben je met bovenstaande al geholpen en zou het ontbinden van je contract binnen veertien dagen moeten lukken. Mocht dit niet het geval zijn, zorg dan in elk geval:
- Dat je op schrift hebt staan dat je binnen veertien dagen hebt geprobeerd je contract te annuleren.
- Dat je op papier hebt met wie je gesproken hebt (of welke tussenpersoon), of je eventueel een schriftelijke bevestiging hebt van de nieuwe energiemaatschappij en of je hebt geprobeerd te bellen. Hoe meer documentatie, des te sterker je staat.
- Dat je aannemelijk kan maken dat je helemaal geen voorkennis hebt van (zakelijke) energiecontracten.
Wanneer kan je een zakelijk energiecontract niet ontbinden?
Eigenlijk zijn er maar twee mogelijkeden:
- Je bent geen zzp’er maar een bedrijf met meerdere personeelsleden
- Je hebt te lang gewacht en bent voorbij de veertien dagen bedenktijd.
De overheid gaat ervanuit dat je weet wat je doet als bedrijf en dus ook geen spontane beslissingen maakt aan de telefoon. Het nadeel daarvan is dat je mogelijk voor de komende jaren vastzit aan een duurder contract.
Colportage om zakelijke energiecontracten te verkopen aan zzp’ers
Wat houdt colportage precies in?
Letterlijk betekent colportage het verkopen van diensten of goederen buiten verkoopruimten. In dit geval ga je dus niet zelf naar een winkel toe om een nieuw energiecontract af te sluiten, maar komt de verkoper naar jou toe (zonder dat je hierom gevraagd hebt).
Hoe komen ze aan je gegevens?
Tegenwoordig mag je officieel niet meer benaderd worden door energiemaatschappijen (of partijen die handelen namens deze energiemaatschappijen). Als zzp’er sta je gedeeltelijk gelijk aan een particuliere klant en vanwege de AVG ben je dus ook als zodanig beschermd. Dat betekent echter niet dat ze je niet meer kunnen bellen. Ben je voor 1 juli 2021 een zelfstandige onderneming gestart, is de kans aannemelijk dat je gegevens al bekend zijn of waren bij dergelijke bedrijven en dat ze het gewoon proberen.
Lees op deze pagina wat je kunt doen om ongewenste telefoontjes te beperken. In elk geval is het altijd verstandig om je aan te melden bij het Bel-me-niet-Register, als je dit nog niet had gedaan.
Hoe ga je akkoord met een contract?
Anders dan in het echt, zet je geen handtekening onder het contract. Via telefonische colportage klik je op een link en ga je akkoord. Bovendien zeg je hardop dat je kennis hebt genomen van alle voorwaarden. Dit is rechtsgeldig en vergelijkbaar met je handtekening. Uiteraard is de verkoper ook verplicht je álle voorwaarden mede te delen en je niet voor te liegen, dus daarom heb je ondanks die ‘handtekening’ nog steeds mogelijkheden om het contract te laten ontbinden.
Verkopen onder valse voorwendselen: waarom?
Hoewel ik de precieze redenen nooit zal begrijpen, omdat het niet in mijn aard zit een ander op te lichten, zitten er hoge marges op een verkoop. De verkoper wil graag veel geld verdienen en doet er dus alles aan om jou een nieuw contract aan te smeren. Soms, blijkbaar, tegen alle menselijke fatsoen in door een heel verhaal bij elkaar te verzinnen.
Zakelijk energiecontract als zzp’er: mijn ervaring
Als ik heel eerlijk ben, hing ik normaliter direct op wanneer ze me bellen van een energiemaatschappij. Ik vind het behoorlijk irritant en zonde van mijn tijd, want ik stap toch niet over. Toch had deze jongen geluk. Na een intensieve dag had ik net een dutje op de bank gedaan en werd versufd wakker, toen hij belde. Hieronder vertel ik mijn verhaal, in de hoop dat andere ondernemers die dit ook is overkomen zich in elk geval iets minder stom voelen. Je bent echt niet de enige, niet de eerste en zal helaas ook de laatste niet zijn.
Verdraaiing van de feiten
Terwijl ik nog halfslaperig de telefoon opnam, vertelde hij dat hij belde namens Stedin. Het ging over de stijging van de energiekosten per 1 juli 2019 en hij wilde een aantal dingen met me doornemen. Omdat hij persoonlijke gegevens opnoemde en een indicatie gaf van ons maandbedrag nam ik aan dat het wel zou kloppen. Mijn onderbuikgevoel negeerde ik. Want eerlijk: een echte medewerker van Eneco/Stedin zou ons precieze maandbedrag kunnen opnoemen en geen indicatie geven, besefte ik ook toen ik weer goed wakker was.
Geheel toevallig ontdekte ik dat ik een eigen bedrijf heb. Wat een geluk! De nieuwe energiekostenstijging zou namelijk worden betaald door de consument en bedrijven konden die kosten ontduiken met een nieuw zakelijk contract. Dat ik vooral vanuit huis werk, wuifde hij weg. Dit zou echt voordeliger zijn voor ons en scheelde zo ruim twintig euro per maand. Kon ik dat geld mooi gebruiken om iets leuks te gaan doen met het gezin, toch?
Ondertekening
Ik vroeg me nog even af waarom ik altijd zo cynisch tegenover telefonische verkopers sta. Deze jongen was toch hartstikke aardig? Hij begon dat we even het zakelijke stukje moesten doen en doorliepen wat vragen. Vervolgens kreeg ik een SMS bericht met daarin een linkje, waarmee ik het nieuwe contract kon ondertekenen. Hij leek nogal haastig. Dat voelde raar, maar ik legde het naast me neer. In de papieren zag ik echter Essent staan.
‘Waarom staat er Essent op het contract?’ Hij deed mijn kritische vraag af met de opmerking dat het een dochteronderneming zou zijn van Eneco en, heel eerlijk, hoewel ook dat antwoord vraagtekens bij me opriep, legde ik het naast me neer. Ik moest eens niet zo wantrouwend zijn naar mijn medemens toe…
Niet veel later was het zakelijke gedeelte afgerond en had ik een nieuw contract getekend bij Essent.
Waarom trap je hierin?
In mijn persoonlijke geval was het de samenloop van omstandigheden. De kinderen waren hartstikke druk geweest, ik sliep nog half toen ik de telefoon aannam en hij wist best veel persoonlijke gegevens op te sommen. Ook was ik niet exact op de hoogte van de energiekosten die we hebben en baalde ik van mezelf dat ik meteen van het slechtste uitging.
Dit geldt misschien voor meer mensen. Bovendien kan zo’n verkoper behoorlijk overtuigend zijn. Ik vroeg bijvoorbeeld meerdere keren of hij écht voor Stedin werkte en dat bevestigde hij.
Het gevoel na afloop
Wat ik persoonlijk misschien wel het ergst vond, is dat iemand je vertrouwen schaadt. Het gesprek verliep zo gezellig en soepel dat je je onderbuikgevoel wegdrukt en het afdoet als wantrouwen. Bovendien voelde ik me ontzettend dom en naïef. Dat Essent een dochteronderneming is van Eneco? Hoe kon ik daar in vredesnaam intrappen? Ik weet best dat ze concurrenten zijn. Maar hij zei het zo overtuigend dat ik aan mezelf twijfelde in plaats van aan hem.
Verder vind ik het vreemd dat dit soort dingen nog steeds kunnen gebeuren en dat een grote energiemaatschappij in zee gaat met dit soort duistere bedrijven misschien nog wel erger. Juist zij zouden jou als consument moeten beschermen, omdat je uiteindelijk toch klant bij hen wordt. Daar moet je een veilig gevoel bij hebben.
Hoe het afliep?
Direct na het afsluiten van het contract deed ik, in lichte paniek, mijn verhaal bij vriendinnen. Gelukkig kreeg ik juridische ondersteuning van iemand in mijn omgeving die me de jurisprudentie stuurde en hielp bij het opstellen van een zakelijke mail naar Essent.
Gelukkig stelde de energiemaatschappij zich vanaf het begin over het algemeen heel meewerkend en begripvol op, net als Eneco. Zoals verwacht kwam er niets uit de bandopname: je hoorde mij alleen akkoord gaan met alle voorwaarden, helaas. Slechts één medewerker (van Essent) had geen kennis van zaken en reageerde behoorlijk bijdehand, deed alsof ik er niet meer vanaf kon komen etc.
Toch kostte het me een paar maanden om het hele contract te laten ontbinden en weer terug te gaan naar de oude situatie. Ik kan me voorstellen dat dit misschien afschrikt en dat je wellicht denkt ‘laat die paar tientjes maar zitten’. Uit ervaring weet ik echter dat het de moeite waard is. Al is het maar om je gevoel van gerechtigheid weer een beetje in ere te herstellen. Ik hoop dat het jou ook lukt en dat je snel van het nieuwe contract af bent.
Wil je jouw verhaal delen? Ben je misschien ook onder valse voorwendselen verleid een zakelijk energiecontract te tekenen en voel jij je ook zo opgelicht? Of heb je misschien nog vragen? Voel je vrij dit te delen in de reacties onder dit artikel.
Liefs, Merel
Schrijf je nu in voor de wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je me al op Instagram?
Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.
©fizkes – Shutterstock