Press "Enter" to skip to content

Hoeveel slaap heeft een kind nodig en waarom?

Vanaf het moment dat je kindje geboren is, is het belangrijk dat hij voldoende rust krijgt om te kunnen groeien. Maar hoeveel slaap heeft een kind echt nodig? Wat gebeurt er als je kindje langdurig te weinig uitrust en op welke manier draagt een goed slaapritme bij aan een betere gezondheid? De Mamagids zocht het uit!

Hoeveel slaap hebben kinderen nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat per etmaal kinderen en volwassenen het best functioneren met een minimaal én maximaal aantal slaapuren. Medical Daily publiceerde een artikel met daarin de richtlijnen per leeftijdscategorie. Voor baby’s is dat bijvoorbeeld minimaal 12 uur en maximaal 16 uur per dag, voor volwassenen ergens tussen de 7-9 uur. Gaandeweg bouw je de hoeveelheid slaap af.

hoeveel slaap heeft kind nodig

Dit slaapritme bestaat uit twee fases: diep slapen en de remslaap. Deze wisselen elkaar ‘s nachts af in een aantal cycli. Als je in diepe slaap bent, is het vaak lastig om wakker te worden. Dit zijn de momenten waarop je lichaam groeit en echt ontspant. De rem-fase is bedoeld om je indrukken van de dag te verwerken. Je droomt dan ook veel. Richting de ochtend wordt deze fase langer en de momenten waarop je diep slaapt korter.

Waarom heb je voldoende slaap nodig? En wat gebeurt er bij slaaptekort?

Slapen maakt slim

Het kinderbrein ondergaat immens veel ontwikkelingen in de kindertijd. Slapen is daarom noodzakelijk om te verwerken. Alles dat je overdag meemaakt, sla je ’s nachts op in je langetermijngeheugen. Zo krijgt informatie een plekje. Vooral bij meisjes is dit belangrijk, omdat ze anders leerproblemen kunnen ontwikkelen. Je zou dus kunnen zeggen dat slapen slim maakt.  

Binnen dat slaappatroon is de leeftijd van drie jaar oud een belangrijk punt. Wetenschappers stellen dat wanneer je op die leeftijd onvoldoende tot rust komt, je daar de rest van je leven de gevolgen van ervaart.

Grotere kans op obesitas als je niet genoeg uitrust

De afgelopen jaren gaan (met name oudere) kinderen steeds vaker later slapen. Een belangrijke oorzaak daarvoor is de aanwezigheid van een televisie, computer of telefoon op de slaapkamer. Ze staan echter nog altijd op hetzelfde tijdstip op. Dat maakt dat kinderen gaandeweg onvoldoende slaap en nachtrust krijgen, waardoor hun lichaam overdag moe is. Vermoeidheid maakt hongerig, waardoor deze kinderen sneller naar ongezonder voedsel grijpen. Daardoor kan onvoldoende slaap op termijn ook leiden tot obesitas.

Hoger risico op verschillende aandoeningen bij slechte nachtrust

Dit geldt weliswaar iets minder voor kinderen, maar slaap je als volwassene minder dan zes uur per nacht? Dan nemen de risico’s op ernstige, soms levensbedreigende aandoeningen toe. Denk aan:

  • Hartritmestoornissen en hoger risico op hart- en vaatziekten
  • Vertraagde wondheling
  • Meer kans op overgewicht/obesitas
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Verhoogde kans op depressie (meer piekeren en slechter kunnen loslaten)
  • Kanker
  • Diabetes type 2

Dat is niet bepaald mis! Merk je dat je in een periode minder uitrust ’s nachts (of dat je kind moeite heeft om aan voldoende slaap te komen)? Probeer dan aanpassingen te doen in je slaapritme, waardoor je ’s nachts toch de juiste hoeveelheid rust krijgt.   

Als je genoeg slaapt, groei je sneller

We maken als ouders misschien allemaal weleens de opmerking dat de kinderen lekker op tijd moeten gaan slapen, zodat ze kunnen groeien. Maar wist je dat dit echt waar is? Tijdens je diepe slaap maak je namelijk groeihormonen aan. Dat betekent dus automatisch ook dat wanneer je onvoldoende uitrust, je minder snel groeit.

Je herstelt sneller van griep

Wanneer je voldoende slaapt, krijgt je immuunsysteem kans zich te versterken. Het omgekeerde is ook waar: als je slaaptekort hebt, raakt dat ook je immuunsysteem en ben je aanzienlijk sneller grieperig. Nog een reden dus om op tijd je bed op te zoeken, zowel voor de kinderen als jijzelf.

We slapen in Nederland te weinig

Bijna een kwart van de Nederlanders heeft last van slaaptekort, volgens het CBS (2019). Dat heeft niet altijd te maken met externe factoren (een huilende baby, luidruchtige buren), maar ook in een aantal gevallen met slapeloosheid of het gebruik van blauwe schermen voor het slapen gaan. Ook bij kinderen kampt 15-30% met slaapproblemen. Het is daarom belangrijk er op tijd bij te zijn. Zeker zolang het geen lichamelijke oorzaak heeft als slapeloosheid (insomnie), maar komt door onrust of onzekerheid. Want hoewel ieder slaapritme anders is, blijft het belangrijk om je kind van jongs af aan te leren hoe je rustig in slaap valt en voldoende nachtrust krijgt.

Hoe krijg je voldoende slaap?

  1. Zorg voor een goed slaapritueel. Daar kan je al mee beginnen vanaf de babyleeftijd. Door een vast ritme te hanteren voor bedtijd (bad, luier, fles, kroelen en zingen, bed) leer je een kind wanneer het bedtijd is. Ook wanneer ze ouder zijn kan een aangepast ritueel hen helpen sneller te slapen.
  2. Verhaaltjes voorlezen voor het slapen, helpt je kind tot rust te komen na een drukke dag.
  3. Zorg voor een rustige slaapkamer. Dus geen losliggende rommel, maar zo min mogelijk afleiding. Lichte kleuren helpen ook.
  4. Kies voor planten die de nachtrust bevorderen.  
  5. Leer mediteren voor het slapen gaan. Door je hoofd rot rust te brengen, kan je vervolgens makkelijker de slaap vatten.
  6. Ouderwets middeltje dat nog altijd goed werkt: geef een glaasje warme melk voor het slapen.

Hoeveel ouders voldoen aan de normen: slaapt je kind voldoende?

Benieuwd hoe dit bij anderen thuis gaat? Wij vroegen twaalf moeders naar hun ervaring: slaapt hun kind voldoende? En zo nee, hoe komt dit eigenlijk?

Hoe oud zijn de kinderen?

Van alle ondervraagde moeders valt het grootste deel van de kinderen in de categorie 3-5 jaar, op de voet gevolg door kinderen van 6-12 jaar oud.

Slapen ze voldoende volgens de richtlijnen?

Uit onze vragenlijst bleek dat de meeste kinderen prima sliepen – boven het minimum. Hieronder zie je dat pas na de grens van 9 jaar de lijn naar beneden zakt.

Daar kunnen de jonge pre-pubers soms niks aan doen – het kan een slaapritme komen of worden veroorzaakt door de rondgierende hormonen en eventuele onzekerheden die bij deze periode horen. Maar in een aantal gevallen ligt de oorzaak in:

  • Blauw licht (niet ieder kind hoeft zijn telefoon in te leveren voor het slapen gaan en zit dan tot laat in de avond of zelfs nacht op zijn mobieltje)
  • Ouders geven hun kind meer vrijheid waardoor het kind later gaat slapen
  • Alcohol- of drugsgebruik (vanaf een latere leeftijd)

Kinderen krijgen dus nog weleens te maken met slaaptekort. Vaak in een periode waarin het extra belangrijk is dat ze voldoende rusten: de (pre)puberteit. Je kunt dit gelukkig opvangen met een aantal tips, waarbij rust en regelmaat nog altijd het best werken en meest effectief zijn. Let jij erop dat de kinderen geen scherm mee naar bed nemen? En komt jouw kind aan voldoende slaap?

Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links. Van elke aankoop die je doet via deze link(s) krijgen wij een klein percentage. Jij betaalt hiervoor uiteraard niets extra’s, maar je helpt ons en het onderhoud van De Mamagids een klein handje. Mocht je dus een aankoop doen, dan willen we je hierbij heel graag bedanken!

Ook leuk om te lezen

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© De Mamagids